Nezlobte se na mě, jestli se budu ptát uplně hloupě. Ale když o tom tak přemýšlím – lidi tu často píšou o tom, jak musí měnit zadní kazetu už po několika stech km, protože je opotřebená, jak neuznají reklamaci někomu, kdo jezdí rok každý den a on nebo ona to kolo tak opotřebují, že to prostě na reklamaci není. Někdy v roce 1996 jsem koupil Mongoose Hilltopper a jezdil na něm dennodenně po městě i po lese, po lese spíš o víkendech teda, dokud jsem si nekoupil auto, což bylo asi o tři roky později. Ale i tak jsem na kole příležitostně jezdil. Za těch cca 20 let jsem u kola musel vyměnit jen řetěz, hlavové složení (sorry, jestli to píšu blbě) a asi před měsícem při servisní kontrole, aby kolo bylo v cajku, střed a byl opraven přední náboj. Jinak se s kolem za ta léta nic nedělalo, kromě asi dvakrát seřízení přehazovačky. V listopadu jsem si koupil Specialized Allez no a po dvou měsících ohleduplného provozu na rovných silnicích víceméně musím konstatovat, že když jedu na starým Mongoose a na novým Allez, tak co se týká pocitu z přehazovačky, řetězu, pohonu, klik – nemám pocit, že by tam byl jakýkoli rozdíl, možná ten Mongoose je trošku hladší celkově – chod pohonu celkově. Nedávno jsem s tím jezdil desítky km po asfaltkách na severní Moravě a jezdí to hladce jako máslo. Z celkového projevu Claris a dalších komponentů pohonu toho Alleze jsem trošku na rozpacích, ale prej to je základní řada. No Alivio u Mongoose je taky základní řada, takže tady vysvětlení nevidím. Mohl by to někdo trošku objasnit? Pokud by to teda bylo takhle, tak za dvacet let by ten Allez měl teoreticky svištět po silnici stejně jako teď. Protože ten Mogoose prostě sviští. Pokud by nesvištěl, hodím ho do popelnice, z alleze udělám zimák a našetřím na extra letní silničku.