Váha zapletených kol vs. rychlost

47 nepřečtených
  • cespa

    Chtěl jsem se zeptat, je výhoda mít ty nejlehčí kola??? Sám mám dvě sady s rozdílem cca 450g a přijde mi, že těžší záplety nemaj akceleraci,ale pokut je roztočím, tak maj super setrvačnost. U lehkých je dobrá akcelerace,ale aby trochu jely,tak musím přišlapávat. Tak kde je chyba…

    0 0
    • tomekusti  

      Podle mě není chyba nikde. Je to jak si napsal. Těžší kola se hůř roztáčejí, ale snáz drží vyšší obvodovou rychlost díky setrvačnosti. Lehká zase líp roztočíš, ale dřív se zastaví. To je prostě fyzika. Ale není to tak jednoduchý, taky záleží na tom jestli je ta vyšší hmotnost spíš po obvodu nebo u středu, jaké jsou náboje, pláště a další faktory.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Vilém  

      To je fyzika:)

      0 0
    • scret  

      to je nejake divne:D

      0 0
    • ememem1  

      tak ciste z hladiska fyziky mas pravdu ovsem treba povedat ze tvoja senzitivita je uchvatna, zavidim tvojej partnerke.

      Ale ako vazne, povedzme ze mas teda rozdiel cca 220g na koleso co je dost ovsem otazka je kde tych 220g je. pokial cele na obvode kolesa a si ultra senzitivny no dajme tomu, pokial je to na obvode povedze 100g a zbytok tak nejak rovnomerne resp. blizsie k stredu (naboj, kazeta) tak je docela otazne ci to naozaj citis alebo si potrebuyjes zdovodnit nakup novych :-) .

      0 0
    • gazman  

      Občas je potřeba tu rotující hmotu taky brzdit, tlumit, nebo jí různě naklápět a překlápět. Tam všude je nižší hmotnost téhle hmoty pozitivum, takže kromě setrvačnosti při jízdě rovně po asfaltu prakticky všude:-D

      0 0
    • Nikovlas  

      Těžší kola mají větší setrvačnost, takže kolo nemá tendenci rychle zpomalovat nebo zrychlovat. Nicméně faktem je, že na jízdu po rovině konstantní rychlostí potřebuješ u obou stejný výkon (valivý odpor je sice závislý na hmotnosti, ale je zanedbatelný vzhledem k ostatním jízdním odporům). Skopce musíš u těžších víc brzdit (to je asi menší problém), do kopce musíš tu váhu navíc vytáhnout nahoru – práce se spočítá lehce (W=m.g.h , pokud se nepletu), výkon je derivace podle času. Hlavní rozdíl je asi v akceleraci, kde krom vyšší hmotnosti kola jako celku hraje roli i vyšší hmotnost rotujících částí – tedy vyšší rotační moment setrvačnosti (jmenuje se to tak)? No – prostě to hůř zrychluje – tady je váha na obvodu kol znát víc, než kdekoli jinde na kole.

      Co mi kamarád říkal, že si chválí na triatlonu na „diskách“ (respektive vpředu vysokej ráfek a vzadu disk), které jsou právě krom lepší aerodynamiky i těžší, je, že to jednou roztočíš a pak už je to skoro k nezastavení (na rovině). Tak mi to popisoval. Přemýšlel jsem, jestli je větší hmotnost kol výhoda třeba v poryvech protivětru:

      Na lehkém kole mě poryv výrazněji zpomalí, takže pak musím víc zrychlit – na těžších kolech mě zpomalí míň – ale zase pro zrychlení je potřeba víc energie – takže to vyjde nastejno. Zpětně, když to po sobě čtu a znovu nad tím přemýšlím – tak je to nastejno, až na to, že ten krátký čas, kdy mě zpomalil poryv, jsem jel na těžších kolech vyšší rychlostí. Ovšem při poryvu zezadu je to zase opačně – na lehkém kole při sníženém odporu vzduchu krátkodobě víc zrychlím (při stejné dřině). Spotřeba energie stejná, časem se to může lišit.

      Takže já myslím, že výhoda těžších kol je čistě v lepší ceně nebo lepších mechanických vlastnostech (tužší, případně aerodynamika na silničce) – vše ostatní je jen „pocit“… tedy + to s tím kolísáním rychlosti, které je na těžších kolech menší – to je asi právě ten pocit.

      Ale lepší asi bude, když se k tomu vyjádří nějaký praktik :-)

      0 0
      • mr.antik  

        Dost je to poznat při přenášení kola…

        0 0
      • mirabike  

        to co píšeš o výkonu by platilo u pohonu elektromotorem a ne nohama… při šlapání lehounký kolo s lehkejma zápletama při každým šlápnutí zrychlí a pak zpomalí (samozřejmě že kdo šlape líp do kulata, tak je ten rozdíl menší) – ale právě pro to se dělají na časovky disky a kola s vysokými ráfky nejen kvůli aerodynamice, ale kvůli setrvačnosti a při rozšlapání je pro udržení stabilní rychlosti potřeba právě menší výkon… naopak v kopcích, kdy se jezdí hodně ze sedla je efektivnější to pravidelné zrychlování při každém šlápnutí a používají se co nejlehčí záplety… takže zakladatel popsal svoje pocity přesně tak, jak to skutečně je..

        0 0
        • Nikovlas  

          Jo – to dává smysl – buď nerovnoměrný jízdní odpor nebo nerovnoměrný výkon – v obou případech větší setrvačnost způsobuje menší kolísání rychlosti. S tím výkonem mě to nenapadlo.

          0 0
            • MlokCZ  

              Tohle nejde srovnávat, protože tam byl jeden zcela zásadní rozdíl a to, že neměl volnoběh.

              Tam mu to těžké zadní kolo pomáhá zpětně i točit a bude mít mnohem větší vliv než když se jezdí s volnoběhem.

              A i přesto si sám nebyl jistý při té rekordní hodinovce, zda to těžké zadní kolo bylo opravdu přínosem nebo naopak ke konci bylo horší.

              0 0
              • Neunzikger  

                „Tam mu to těžké zadní kolo pomáhá zpětně i točit a bude mít mnohem větší vliv než když se jezdí s volnoběhem“ – že by mu tak kolísal výkon na klice, až by ho ten zadní setrvačník tlačil? To by si vlastně přibržďoval. Tak by z toho rekord asi nebyl. To by cyklisty s volnoběžkou při nekulatém šlapání „předjížděl“ cvrk.

                0 0
                • MlokCZ  

                  K tomu aby se ozval cvrček nevidím žádný důvod. Když nerovnoměrný tlak na pedál v různých částech otočky způsobí mírné kolísání rychlosti, tak bude i drobně kolísat kadence v průběhu otočky.

                  A i kdyby se snížela v nějaké části otočky klik kadence více než odpovídá v tu chvíli rychlosti jízdy a zařazenému převodu, tak by to muselo být opravdu o hodně aby západky ořechu zapadly o celou jednu polohu dále.

                  O Sosenkovo rekordu pak můžeme vést v tomhle teorie a jen on by je mohl potvrdit vyvrátit.

                  Rozhodně jsem nemyslel tím příspěvkem, že by ho ten setrvačník po celou hodinu v určité části otočky kliky zpět tlačil, že by vlastně už brzdil

                  Kdo ví jak to ke konci té hodiny s nástupem únavy bylo a jak přesně a jak moc se to na té festce projevovalo.

                  0 0
          • MlokCZ  

            Větší setrvačnost způsobuje menší kolísání rychlosti. Ale ten rozdíl pouze při jiných kolech nebude velký, protože stejně hlavní vliv je hmotnost jezdce.

            A teď zásadní otázka? Vadí vůbec něčemu o malinko větší kolísání rychlosti při použití lehčí kol.

            A je třeba brát v úvahu, že když s jedním párem kol bude kolísat rychlost např. mezi 30,8–31km/h (to jsem náhodně nastřelil, tohle nejde obecně říct, když to záleží na tom jak konkrétní jezdec dobře šlape, ale jde jen o srovnání jak to bude s jinými koly), tak těžší kola to sníží třeba jen na interval 30,802–29,9998km/h.

            Aby se ten interval opravdu razantně zmenšil třeba na 30,85–30,95km/h, tak by se musela hmotnost změnit opravdu hodně (typu 20kg jen kola).

            0 0
            • JakeF  

              Nabízí se otázka, jestli rozdíl v lepším zrychlení lehčích kol nebude v tom samým řádu :).

              0 0
              • MlokCZ  

                To samozřejmě bude (v tom stejném řádu).

                Jenže v případech, kdy na trati je nutné někde zabrzdit, tak i když je to ve stejně nízkém řádu, tak je to vyhozená energie oknem, kterou musí jezdec po brždění dodat navíc. Tedy tady je zcela jednoznačné, že se tím získá (lehčími koly) i když pořád v tom stejném řádu.

                U toho udržování rychlosti na rovině není energie ztracená žádná a práce je potřeba vykonat pořád stejně. Tedy přímé ztráty energie nejsou žádné.

                To kolísání rychlosti bude mít za následek nepatrné kolísání kadence během otočky. A to by případně mohlo mít nějaký vliv na efektivitu šlapání. Ale jaký bude obtížné určit.

                Vhodná změna kadence během jedné otočky může mít u někoho i pozitivní vliv → to je použití oválných převodníků.

                A v tomto případě je to násobně výraznější (tedy minimální a maximální kadence se liší mnohem více než u toho kolísání rychlosti).

                0 0
        • MlokCZ  

          To jsem tedy ještě nikde neviděl, že by kola byly na časovku cíleně těžší a ne jen kvůli aerodynamice.

          Jediný případ cíleně těžšího kola (a to zadního) byla Sosenkovo hodinovka a tam je to specifický případ tou festkou (+ žádné brždění).

          I na rovinaté časovce jsou občas nějaké zatáčky do kterých se musí přibrzdit a s těžšími koly se tam promrhá více energie.

          0 0
        • multi  

          ja si myslim, ze zasadni je rodil v hmotnosti je prave v kopcich a to proto, ze lehci kola da min prace do kopce vytahnout, diky mensi hmotnosti

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Tina  

      bavíme sa o bajku alebo o silničke?

      0 0
    • nox159  

      porid si kola ktere budou nejlehci, nejtuzsi, nejodolnejsi a nejhezci – melo by ti to pak vyhovovat a netreba uz nic resit :)

      0 0
    • MirkoCarver  

      U silničky je nejdůležitější aerodinamická čistota – vysoký ráfek, co nejméně drátů, disk atd.

      U biku co nejnižší hmotnost a co nejvyšší tuhost.

      0 0
    • oddie  

      Čím těžší, tím lepší, to je přeci jasný. Lehčí kola se dělaj jen proto, aby muší váhy v nouzi uměly vynést kolo do schodů, když nejede výtah.

      0 0
    • KnizeAlexej  

      Článek souvisí s tématem, jsou zmíněny i názory v této diskusi výše jako setrvačnost, Sosenka atd. Třeba ti pomůže.

      0 0
      • Ruprt2  

        Ajajaj.

        Na fórum nemůžeš dávat odkazy na jiné stránky o kolech.

        To by mohlo mít za následek smazání celého vlákna.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.