Brzdy: klascká véčka nebo kotouče

204 nepřečtených
  • Toolak

    Ahojky přátelé

    mám takovýto dotaz: chystám se do novýho bajku za 25–30 penízků v tisícech. Už jsem zůžil výběr na tři – čtyři modely a mám celkem jasno ve výbavě – až na brzdy. Nejsem žádnej dravec, nemusím krvavý sjezdy a nemiluju mokro. Jsem spíš pro svižnější jízdu v lehčím terénu viz třebas krajina na berounsku či v okolí Karlštejna. Když tohle povím prodejcům, část horuje pro kotouče neb „dneska není jiná volba“, jiní připouští použití klasik – véček. Výhody: jednoduchost údržby, váha a za sucha v podstatě stejná účinnost jako střední řada kotoučů. Na vodě je to už jinak, ve prospěch kotoučů. Pravda je že při svejch cestách jaksi nenacházím místo či situaci, kdy bych si přál mít „teď hned“ hydraule…

    A navíc mne tak trochu matou výrobci kol kdy i na model za 40 litrů hodí véčka…

    Nakonec…véčkům rozumím, umím si je naladit k obrazu svýmu, nebojím se neřešitelné závady 50 kiláků od domova…na kotouče, zatím, tak bezstarostný náhled nemám. Prosakující kapalina, zavzdušněný okruh, po pádu..dejme tomu naražený kotouč…co pak kuwa s tím…? Možná plaším  ale byl bych fakt rád za každou radu či náhled na problematiku. Vy, co už nějakaj pátek točíte kotouče, i vy kdo stále jako já ještě „véčkujete“ zkuste písnout svý názory. Díkas. Zdeněk

     
    0 0
    • Rychlej turista  

      Asi nejdůležitější bude kolik vážíš a co jezdíš. Já mám do 75 kg, v divokých a dlouhých rozbitých sjezdech, kde prsty trpí na véčkach více, ani situacích, kdy musím kdykoliv zajistit maximální bzrdný účinek se nevyžívám, takže prakticky jen přibrzďuji a k tomu kotoučovky nepotřebuji. A když náhodou občas nastane situace, že musím zabrzdit na hranici možnosti pláště, tak to dobré véčka zvládnou taky.

      Ještě bych dodal něco ke spolehlivosti véček. V sobotu jsem jel Valašskou 24, v poctivém, řídkém blátě asi 16 hodin. Přední špalky sjety o jednu třetinu a zadní o dvě. S brzdama, krom utažení zadního lanka otočením šroubu na páce, jinak žádný problém nenastal. Borci s kotoučema v těch samých podmínách řešili zadřené písty, sjeté destičky a chybějící brzdu, když ji v týmu čteřic přendávali na druhé kolo a sundali ji z jiného, než měli :-D

      0 0
    • Rammsteinfan  

      Prosím o radu – chtěl bych nějaký mekčí špalky do véček Deore, něco co by dobře brzdilo i za cenu malé životnosti – poradí mi někdo co mám koupit? P.S. jezdím jen když je sucho. Thx.

      0 0
      • MARIN  

        trojbarevne BBB

        0 0
        • Evilcleaner  

          evilcleaner

          0 0
        • kámen úrazu1  

          Po dvuu šáhnutí vedle jsem skončila právě u trojbarevných BBB. Letos jsem dala trojbarevné Author a pokud si dobře pamatuju, tak brzdí stejně dobře jako nesjetý BBB. :-)

          0 0
      • Maadaf  

        Jezdil sem trojberevny BBB a mel sem pocit, ze lip uz vecka brzdit nemuzou.

        Pak sem nasadil koolstopy a zjistil, ze muzou

        0 0
        • Jarda.E  

          Nemůžu než souhlasit. 15000 km sem najezdil s V (avid 7) měl jsem tam koolstop špalky a XT kotoučovky co mam ted brzděj hůř jak tamto.

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak to máš potom něco špatně na těch XT. Protože fungující XT nebrzdí hůře ani omylem a to ani se 160mm kotouči.

            0 0
            • Nimrod  

              nerozpoutávej flame, už je ho tu dost :-) véčka mají prostě úplně jiný „brzdný“ projev jak kotouče a může někomu víc sedět véčka a někomu kotouče a pak tady povídá to, co povídá. nemusí být hned něco špatně. pokud to vezmu podle sebe, tak maximální brzdný výkon véček (avid ultimate, nokon, červený koolstop) je srovnatelný s většinou kotoučovek a mnohé i předčí. problém je ale v dávkovatelnosti, protože brzdit z vysoký rychlosti už chce hodně citu v prstech, abys to měl dostatečně pod kontrolou, což občas sám nemám…

              0 0
              • MlokCZ  

                Souhlasím s úplně jiným jízdním projevem. Pak se možná někomu může zdát, že brzdí hodně, zvlášť proti XT kotoučům, které jsou slušné houby (a na 160mm kotouči o to více).

                O lepším výkonu v-ček ale nemůže být vůbec řeč.

                Jinak co je to vlastně ten maximální brzdný výkon?

                Já pokud srovnávám brzdy tak vždy poměr síla na páce x brzdná síla. To je nejdůležitější ú­daj.

                Naježděno na v-čkách mám dost (minimálně 10 let) a jezdil jsem jich více (XT s i bez paralelogramu, nějaké LX, …) a vždy se slušnými špalíky. Nejezil jsem tedy Avidy, ale to nebude určitě velký rozdíl (90% stejně dalají špalky).

                Když ale ve stejném pořádném sjezdu v horách na v-čkách začnu na jednom prstu prvních pár metrů, pak musím přidat druhý, ke konci dávám třetí (který už se na páku ani pořádně nevejde) a dole chytám křeče do prstů.

                A stejný sjezd odbrzdím na kotoučích jedním prstem a ani náznak únavy toho prstu, tak je srovnání zcela jednoznačné a není o čem hovořit.

                Maximální brzdný výkon může být podobný v případě, že u v-ček za to vezmu celou rukou.

                Na současných hydrách (The One + 180mm kotouč) jsem se zatím ani nepropracoval k tomu, abych ve velké rychlosti na tvrdém povrchu (nejlépe asfalt) za přední vzal jedním prstem maximální silou co dokážu (a to proto, že nevím zda bych tak ostré brždění ustál, i když už jsem tomu hodně blízko – postupně se odvažuju dále a dále).

                Je fakt, že The One + 180mm kotouč je už velký rozdíl oproti XT + 160mm kotouč. Ty XT jsem ale jezdil taky a to pár let a zrovna jen na 160/160mm kotoučích.

                U těch to bylo už o hodně lepší než u v-ček ale ještě ne ideální, tam jsem občas druhý prst na páku přidat musel v pořádných sjezdech v horách.

                Jeden dotaz. Můžeš ve velké rychlosti (aspoň tak 40km/h, spíš ale více) u tvojich v-ček vzít maximální silou jedním prstem za přední brzdu? Práci s těžištěm při ostrém brždění beru jako samozřejmost.

                0 0
                • Nimrod  

                  to, že tam je nokon, jsem psal schválně, protože posune véčko o několik levelů dál. navíc k tomu jezdím skoro úplně povolené předpětí na pružinách, takže bezproblémů brzdím jedním prstem všechno, co tu mám na dosah. jinak souhlas, čelisti jsou všechny skoro stejný, nejvíc dělají špalky, ale i ten bowden s lankem + předpětí pružin

                  jelikož už hodně let nevozím computer na kole, tak nemám představu, jak těch 40km/h vypadá, ale řeknu na rovinu, že ne, ve vyšších rychlostech musím na brzdy pomaleji, holt je to jedovatý dost, to je ta dávkovatelnost. ale to je o citu a vyježděnosti, na triala jsem rád, když se dostanu jednou do měsíce… kdybych měl tohle zmáklý, pak bych ti teprve mohl odpovědět, jestli to jde vzít v takové rychlosti maximálně za brzdovou páku, nebo jestli mi to pošle přes řídítka

                  0 0
          • maajkee  

            Brzděj hůř? Jakože když pojedeš z prudkýho kopce, tak musíš s kotoučovkama vyvinout větší sílu na páku a pomaleji ti kolo zastaví? Tomu nejde věřit.

            0 0
    • Luma  

      Jezdím klasické Včka (XT model 08) a jsem spokojený,jezdím i celkem dost brutální sjezdy a vpohodě to ubrzdím,snažím se nejezdit v dešti a blátě,takže nějakou sníženou učinost nepozoruji,spíše si myslím že záleži hodně na špalkách.Ale v dnešní době bych šel asi do kotoučů.Takže za mě kotouče(kdybych na ně měl tak si je koupím taky,jenže to nejsou jenom brzdy,kola,řazení)

      0 0
      • radek.g7  

        Ja vozim hydry XT 2008 a maximalní spokojenost, brzdi to naprosto perfektne, skoda je jen obcasne skrtani desticek, se kterym si clovek musi pohrat. Co se ale tyce snadnosti udrzby (kdyz uz nejaka musi byt), tak se vecka serizuji snadneji a rychleji. Ale i presto bych menenil.

        0 0
      • Luma  

        Tak už mám taky kotouče Shimano Deore 595,kotouče XT RT79.A musím říci že kotouče jsou o hodně lepší.Včka nebyli špatné,ale s kotouči se nedají srovnat,a ještě to lépe vypadá :-)

        0 0
    • Bafoon  

      chybí mi možnost „nedám dopustit na véčka ale jezdím kotouče“ :-)

      jezdím LX hydrauliky 180/160 a spokojenost, odvzušňoval jsem jednou když jsem zkracoval, jinak se mi zatím nikdy nezavzdušnili, brzdný účinek dostačující i když s jídlem roste chuť a časem patrně půjdou pryč :-) nic neškrtá necinká atp.

      z véček jsem přešel protože mi vadí závislost na centrování a pazvuky při bahenním bajkingu

      0 0
    • Vsara  

      Hmm radit nemohu. Sama se s dotazy přidám. Vozím s klasická véčka. Trojbarevné BBB. Je to kolo Crossové.

      Při brždění ale spíše narážím na možnosti adheze plášťů, než na možnost brzdy. A to oproti běžným cross vozím 40–42 (nerjraději Smart Sam).

      Překvapivě brzdí i když je ráfek celý od bláta. Mám 120 kg a kolo dosluhuje. Tedy se rozhlížím po novém a opět crossovém. Má nějaký smysl hledat argumenty pro invetici do hydraulických??

      0 0
      • Martin  

        záleží co jezdíš. kotouče na crossu nemaj podle mě smysl. cross je určen na zpevněný lesní a polní cesty, ne na pořádnej terén. do terénu patří MTB :-)

        0 0
      • oddie  

        120 kg? To máš crosse, co je na tuhle váhu dimenzován? Většinou vídám na crossech udávaných 90–100kg…

        0 0
        • Vsara  

          Ano je. Vybírala jsem Právě i dle nosnosti. Amulet Digest. Jediný problém byl s ráfky. Každou chvíli osma, co se nevešla do brzd. Až jsem centrováním vytrhla drát z ráfku. Koupila jsem ráfek dvojitý a s podloženými nýty. A kupuji pláště s možností hustit až na 85 a od té doby pohodička.

          Jen musím častěji měnit řetěz, špalky a pláště.

          Nebýt té mé výšky a váhy, ani bych ke crossu o jiných brzdách nepřemýšlela.

          Nu ale utvrzuji se, že zůstanu u Véček.

          0 0
          • oddie  

            Taky bych zůstal, ale ty vidlice… jak už jsem si postěžoval níž.

            0 0
      • scalar  

        Já jsem poměrně zatvrzelý příznivce véček (nutno ale dodat, že vážím 65 kg) a crossových kol. Když se ale dívám na tvoji fotku z profilu, tak pokud se pro někoho vymýšlely 29er kola a kotoučové brzdy, jsi to ty :-)

        Kup si kvalitní 29er s dobrou vidlicí a u brzd stejně nebudeš mít na výběr, kotouče jsou v této kategorii standardem.

        0 0
    • oddie  

      Nedám dopustit na Včka a chtěl bych je i na nové kolo, jenže jsem nesehnal 29er vidlici, co by na to měla piny. Takže se skřípěním zubů bude vpředu mechanika 160mm od Avidu, a vzadu V-čko.

      0 0
    • vlasto  

      Kde ja vidim vyhody kotoucu: lehkost ovladani se silnym brzdym ucinkem – ocenis ale jen pri dlouhych sjezdech, nebo brutalitach. Jednoznacne v zime – tam se vecka nechytaj na sjezdu vubec. Jednoducha udrzba.

      Kdyz bouchnes kotouc(coz se stava casto, pokud jezdis skalnate stezky), nezbyva nic jineho, nez ho demontovat, najit rovnou plochu a pokusit se ho dalsim sutrem vymlatit do roviny. Jinak nechat demontovanej a ****** se na brzdeni, stejne brzdi jenom zbabelci:-)))

      0 0
    • vasek80  

      Kotouče mám na novém kole týden. Navíc spolu s 185mm kotoučema. Brzdný účinek je proti véčkům na předchozím kole samozřejmě nikde jinde, ale těch zvůků co u toho vydávají. Jezdím na kole za 40 000, stydím se a občas bych se propadnul, protože jednou za čas začnou hučet jako když jezdíte navlhčeným psrtem po sklence od šampusu. Takže okolo lidí potom musím potupně jet s lejce přibržděným kolem.

      Je jasné že je problém v seřízení, ale to budu muset na garanci 60km, protože doma jsem to po několika destítkách minut každodeního zkoušení vzdal.

      Týden mám kotouče a týden mě serou, ale kolo s véčkama bych si už asi nekoupil. Kvůli ráfkům při brždění v bahně.

      0 0
      • vlasto  

        povol sedlo brzdy, zmackni packu maximalni silou, co dokazes vyvinout a dotahni to v teto pozici. Kotouc ale obcas zarezonuje, to ale neni zadny hrozny zvuk:-)

        0 0
        • vasek80  

          Přesně takto jsem to dělal minimálně 10×. Řešil jsem to jinde a už jsem to vzdal. Aby nerezonovaly, tak musí trochu škrtat a to alespoň není za jízdy tolik slyšet. Nemám už sílu to řešit, tak do garančky jezdím se škrtajícím předkem a trvale přibržďujícím zadkem. Zkrátka jsem rezignoval a nechal si kotoučovkama zkazit radost z nového kola na které jsem se od jara těšil.

          0 0
          • vlasto  

            zkousel take demontovat kotouc?

            0 0
            • vasek80  

              Nezkoušel. Přední trochu lehouce hází. Zadní je dobrej, ale v oběhu bude moc kapaliny a mezi desky a kotouč nevlez ani vlas. Upouštět to sám nerisknu.

              0 0
              • vlasto  

                Aha. Mozna mas jen povysunute pistky. Sundal bych desticky, sroubovakem zatlacil pistky dovnitr na doraz, dal desticky zpet. Kotouc bych zkusil demontovat z kola, podivat se na nej na rovne podlozce, pokud je ok, tak ho dej zpet a poradne dotahni. Nemuze zpivat donekonecna:-)

                0 0
                • vasek80  

                  Pístky nejdou zatlačit ani o chlup. Předek jo, ale zadek ne. A t jsem to dělal silou, že jsem čekal, že třmen rozlousknu na dva díly.

                  Jak nejlépe vyrovnat kotouč?

                  0 0
                  • vlasto  

                    Na to uz musis mit dilnicku. Ja to delam kladivem:-)) ale uznam, ze to neni optimalni reseni

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Rovnákem na kotouče a pokud není, tak lze celkem dobře i rukou. Rozhodně ne kladivem.

                    A stejně to můžeš dát rovnou reklamovat, když nejdou roztáhnout pístky ani větší silou, tak bude v brzdě nějaký větší problém.

                    0 0
                    • xshreck  

                      já dám pístky od sebe normálně prstama ( větší silou při sundaných deskách ..)

                      0 0
                    • Vhalasta  

                      Rukou? Ale o něco, ne? Já to vyrovnal páčením mezi radiátory (ve správném místě a směru) a kontroloval to na skle okna.

                      0 0
                      • nox159  

                        coze? :D

                        kotouc je v 85% pripadu nejjednuduszi vyrovnat rukou primo na kole ;-) ve zbylych 15% pouzit rovnak

                        pri rovnani kotoucu kotouce nikdy z kola nesundavat – neni duvod :)

                        0 0
                        • Vhalasta  

                          Aha, na kole. Kontrola v brzdě. OK, to mě nenapadlo. Ale zatím se mi to stalo jen jednou tak zkušenosti chybí. Naštěstí.

                          0 0
                        • MlokCZ  

                          I rovnákem na kotouče se to rovná nasazené na kole. Vůbec mi nenapadlo, že by to někdo chtěl sundavat. Pouze při větším ohnutí a následném rovnání je dobré povolit a znovu dotáhnout šrouby, aby se ztratilo pnutí po rovnání.

                          0 0
                          • nox159  

                            I rovnákem na kotouče se to rovná nasazené na kole. – nepisu prece opak :)

                            me to tez nikdy nenapadlo ze by to nekdo rovnal sundane, ale lidi jsou asi ruzni :D

                            0 0
                            • jIrI___  

                              Já kotouč rovnal sundaný v lisu a následně dorovnával drobnosti kladivem v kovárně :-)).

                              omg, kdo zas vytál takovou mrtvolu…

                              0 0
                  • xshreck  

                    ještě to nevzdávej, ojedou se desky a bude to lepší. 500km hrůza děs a samé škrtání. Teď už v pohodě, až na to že se mi nezasouvaj pístky no. Ale i tak, na to že mám na každé straně cca půl milimetru mezeru deska-kotouč a kotouč mi ještě k tomu trošku hází, tak to je v poho.

                    Jen teď jak jsem jel do brna s nákladem mi zadní strašně pískala přes 30, možná 40km. To byl hnus. Neslyšel jsem ani auta :)

                    0 0
        • HKou  

          Tento postup funguje, pouze pokud zalezaji pistky stejnomerne.

          0 0
          • MlokCZ  

            Ani to nemusí stačit, aby to fungovalo. Často se stane, že při sebelepším postupu utahování šroubů to zmáčknutá brzda neudrží (mírně se ohne při tom kotouč na nějakou stranu).

            0 0
            • HKou  

              Ano, podminak nutna, nikoliv postacujici. Tmen je potreba mit na prostredku kotouce a pak se postarat o to, aby pistky chodily rovnomerne (cistota, mazani).

              Ja mam s kotoucovkama mensi trapeni nez veckama (velka paka na osu brzdy → troubeni), blato, snih, trepeni lanek, bovdeny, ne prilis hladky chod, diry v rafku, …

              0 0
      • vasek80  

        Po týdnu ježdění s kotoučema. Mám elixiry5 a 185mm kotouče. Tak jsem si na to zvyknul, že když přesednu na kolo na kterém jezdím do práce s véčkama tak si myslím, že je něco špatně. I mechaniky na přítelkynino kole, které brzdili mnoc pěkně najednou nebrzdí. Dokonce jsem ji včera půjčil kolo aby si zkusila jaké to je na celovzduchu (proč psát celopéro, když tam ani jedno není:-)) a říkám ji ať dá pozor na brzdy, tak ni kolo po 100 mtrech vrátila, že se bojí brzdit.

        Pokud se zbavím těch zkurvených zvuků, tak bych mohl změnit můj hlas.

        0 0
        • DaSnail  

          kolo po 100 mtrech vrátila, že se bojí brzdit

          takže davkovatelnost nicmoc? 8o)

          0 0
          • vasek80  

            to jo, ale na milimetru pohybu páky:-)

            0 0
            • DaSnail  

              tak to je paráda. to je dokonca ešte máličko viac dávkovateľné jak tretra medzi dráty…

              0 0
        • Lada,s  

          LOL, celovzduch :DDD

          0 0
    • o.1  

      Pre tvoje ucely jednoznacne vecka-naco si pridavat problemy.

      Ja sa vyzivam niekedy aj v dlhych a rozbitych zjazdoch a celkom nechapem reci o brzdnom ucinku, slaby clanok je aj tak plast (pokial nedas nejake DH), skor je to o potrebnej sile v prstoch a predlaktiach. Urcite s kotucovkami to mozes ubrzdit bez namahy, s veckami v dlhom tazsom zjazde si zamakas, zavisi od tvojho postoja co pokladas za plus (mne sa paci ked citim ze som nieco robil nielen vo vyjazdoch ale aj v zjazdoch, mozno keby som byval niekde v Lago di Garda tak by som uvazoval o kotucoch)(alebo by som si zvykol:-)

      V mokre a blate su tiez v pohode treba iba dobre spalky, ked to tak porovnavam,tak aj tu sa mi zdaju praktickejsie.

      Akurat v hlbsom snehu uz to nie je bohvieco.

      Jedine opodstatnenie kotucov na bezne MTB by som videl pri drahych kolesach ze nemusis drat rafik, ale pri biku v tejto cenovej kategorii namiesto prepletania novych rafkov po par 10-tisicoch km kupis prakticky v rovnakej cene cele nove kolesa

      Inac mohol si dat nejake linky, mne sa zase zda ze teraz sa pchaju vsade aj na lacnejsie biky iba kotuce…

      0 0
      • fousek  

        Az nekdy pojedes sjezd takovej, ze dole budes rad ze si rozevrel dlan a sundal ruku z riditek tak si vzpomenes na rozdil mezi kotoucema a veckama

        0 0
        • Rychlej turista  

          jenomže kolik lidí, co se rozhoduje, jestli dát kotoučovky nebo raději zůstet u véček, běžně jezdí několikakilometrové prudké a rozbité sjezdy, že.

          0 0
          • vlasto  

            mozna prave proto, ze brzdam neduveruji, tak takove sjezdy nejezdi. Otevre to nove moznosti.

            0 0
            • o.1  

              Ja svojim veckam plne doverujem:-)

              Tento spor vecka kotucovky by som videl asi tak, ze to zavisi ake clovek vozi plaste. Nieco ako Mountain King alebo Nobby Nick okolo 2,2 je asi taka hranica kedy cloveka limituju v zjazdoch este skor plaste ako brzdy a ta volba zavisi od preferencii.

              Pri este vecsich drapakoch uz su asi namieste kotucovky ale

              pri hocicom so slabsim gripom su kotuce iba zbytocna komplikacia.

              Takze ludom co maju radi sviznejsiu jazdu mozu byt kotuce ukradnute:-)

              0 0
              • Ossis  

                Ja si nemyslim, ze hlavni vyhoda hydr. kotoucovek je jen v narustu brzde sily. Mnohem vetsi prinos vidim v tom, ze bohate staci sudlat brzdovou paku jednim prstem. A prece pritom muzu mnohem lip davkovat brzdnou silu.

                0 0
                • maajkee  

                  Taky si myslím, člověk se může plně věnovat řízení a né drtit dvouma, nebo třema prstama véčka. Já vozil před kotoučema XT véčka s 3 barevnýma coolstopama a stejně při prudkých sjezdech začly prostě vadnout, stálo to hodně moc úsilí brzdit a neměl jsem pak takovou potěchu z jízdy.

                  A co je hlavní, naprosto nechápu názor, že hydry jsou zbytečná komplikace, naopak, jakýkoliv komplikace právě zmizej :)

                  0 0
              • ememem  

                sorry ale to je uplny nezmysel, plast neplast jednoducho kotuce maju aj v optimalnych podmienkach t.j. za sucha a beznych teplot okamzitu brzdnu silu asi o vyssiu 30% ako V (to je test z MB a nie moj vymysel). dlhodobu (fading) este vyraznejsie(taktiez namerane)o dlho­dobej davkovatelnosti nehovoriac. a o mokre a pod. sa skoda bavit, tam neni vobec co zrovnavat. na V sa samozrejme jazdit da (aj ked na to osobne nevidim jediny dovod leda jak prvotnu cenu) a ked to niekomu vyhovuje tak OK ale nech napise ze mne to vyhovuje a staci a nesnazi sa to vyargumentovat uplnymi bludmi akoze objektivnymi skutocnostami.

                0 0
                • maajkee  

                  no vida, absolutní souhlas, přeci jen v něčem se shodneme :)

                  0 0
                • o.1  

                  zda sa ze reagujes na nieco co nikto nepovedal. Jasne ze kotucovky maju vacsiu brzdnu silu, ale co z toho ze v pripadoch ked by si ju vyraznejsie vyuzil pojdes koli plastom aj tak dolu smykom?

                  0 0
                  • Martin  

                    ale tady nejde jenom o brzdnou sílu, ale hlavně o dávkování účinku. véčka zabrzdí taky a bez problémů s nima zablokuješ kolo, ale hydry mimo jiné umožní brzdit citlivěji.

                    0 0
                    • o.1  

                      suhlas pri veckach treba ovela vacsie sustredenie (vadnu- musis prerusovane brzdit a kombinovat zadnu a prednu s roznymi intenzitami a este sa sustredit na uvolnenie ruk koli silnejsiemu drzaniu brzdy) co mne sa paci, ale zas keby som mal v kuse jazdit iba takto tak sa odrovnam psychicky skor ako fyzicky.

                      Ale takato hranicna situacia pre lahsieho jazdca nastava len pri sklonoch, ked uz skoro musis ist za sedlo, takze pri style ako jazdi Toolak sa to moc neprejavi.

                      0 0
                      • ememem  

                        este raz. su dve veci- objektivne meratelne skutocnosti a pocity. pri tom prvom su pre V plusom jedine nadobudacia cena a snad hmotnost. pri vsetkom ostatnom sa im hydry na hony vzdaluju. druha su pocity a to co kumu vyhovuje a z coho sa psychicky odrovna. tam to je individualne a ale pls nemiesat to spolu.

                        0 0
                        • Rychlej turista  

                          Jenomže to subjektivní je pro uživatele rozhodující. Pokud mi subjektivně véčka vyhovují, k čemu mi jsou nějaká objektvní měření? K čemu mi je dobré vědět, že s hydraulikama snadněji zablokuji přední kolo, když to v praxi nikdy nedělám? A navíc s plášti, na nichž jezdím, by to nebyl problém ani s véčky, takže s hydraulikami si vozím jen nevyužitelnou brzdnou sílu.

                          A pokud je pro mě zajímavá to, že se o brzdách prakticky vůbec nevím, protože se o ně skoro vůbec nemusím starat, tak není co řešit.

                          0 0
                          • ememem  

                            ale ved v poriadku, ja nic nenamietam, ked to niekomu vyhovuje tak je to uplne v ok. len znovu opakujem ze potom treba povedat ze z toho a toho dovodu je to pre mna vyhovujuce a nie hladat nejake akozeobjektivne argumenty typu ze pokial nemam DH plast tak sa aj tak neoplati a pod. to je ako tu raz bola debata ze carbonova predna vidla tiez pruzi, pomaly ako epicon od milana :-). (na nic nenarazam, viem ze aj ty ju vozis a len tak mimochodom sa nad nou pre jedno konkretne pouzite zacinam tiez zamyslat len sa mi na ten ucel zda troch draha.)

                            0 0
                        • o.1  

                          tak este raz:-) zda sa ze reagujes sposobom „ptejte se co chcete, ja co chci odpovim“ Kto tu tvrdi ze kotuce nemaju vacsiu ucinnost?

                          A nechcem rypat ale tie testy su rovnako ojektivne alebo subjektivne ako vacsie sustredenie pri prudkych zjazdoch pri veckach, prave koli tomu rozdielu.

                          Vtip je v tom ze sposob jazdy ako v zadani vlakna zvladaju vecka s prehladom, takze ta vacsia brzdna sila nezavazi, skor sa prejavia vyhody jednoduchosti ve­cok.

                          Inac tych 30% nie je vela, cakal som viac…

                          Co s tyka tych plastov, naco ti je velka brzdna sila medzi brzdou a kolesom, ked ju neprenesies medzi plast a teren?

                          Napr. take plaste ako crosmaxy co sa davaju na fully s kotucovkami su hlboko pod ucinnostou veook aj na miernej lesnej ceste:-)

                          0 0
                          • DaSnail  

                            crosmaxy ?

                            0 0
                            • Martin  

                              možná myslel crossmarky :-)

                              a konkrétně crossmarky mě zatím na suchu podržely vždycky, spíš jsem vyměkl já :-) a do mokra je netahám

                              0 0
                          • ememem  

                            A nechcem rypat ale tie testy su rovnako ojektivne alebo subjektivne ako vacsie sustredenie pri prudkych zjazdoch pri veckach, prave koli tomu rozdielu. – ?????

                            skor sa prejavia vyhody jednoduchosti vecok. – ake?

                            0 0
                  • fousek  

                    Sorry, ale na normalnich plastich ve vetsine pripadu zvednu zadni kolo, nekdy se stane ze podkluzuje predni kolo, ale stejne se zadni dostane do vzduchu. Takze podle me prilnavost plastu je mnohdy minimalne stejnej jako brzdnej ucinek brzdy

                    0 0
                    • xshreck  

                      Jj, mám tu někde fotku takových těch 28" plášťů :-) jsou úzké jak na silničce a kolo jsem zvedl uplně normálně.

                      0 0
                    • o.1  

                      zdvihnut zadne koleso na rovine je fyzikalne uplne iny pripad, skus to urobit v sklone ked ta to uz taha za sedlo

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Fousek ale určitě myslel, že tomu zvednutí zadního kola bude bránit.

                        Zkus ve větší rychlosti co nejvíce pracovat s těžištěm, aby se zadní nezvedalo a brzdit v-čkem tolik, aby zadní ztratilo kontakt s povrchem (tím nemyslím, abys to rovnou nebezpečně postavil na přední, stačí když bude zadní třeba pár milimetrů nad povrchem).

                        A klidně na rovině. Takhle se přesně brzdí, když je třeba zastavit co nejrychleji na tvrdém neklouzavém povrchu.

                        Moc bych chtěl vidět jak to s v-čky dokážeš (třeba při 40km/h+) a pak bych chtěl vidět délku brzdné dráhy.

                        Schválně si zkus na asfaltu na rovině (to je nejlepší pro srovnání; v terénu těžko budeme vědět, zda máme totožný povrch), jakou zvládneš nejkratší brzdnou dráhu pro dejme tomu 40km/h nebo 50km/h. A fakt by mi to zajímalo na kolik metrů brzdné dráhy se dostaneš. Já to občas zkouším, ale nemám tu vzdálenost přesně změřenou (tedy zatím jen odhaduju), někdy zkusím změřit.

                        S jedním kamarádem co má jediný v partě ještě v-čka, tak když se jede nějaký sjezd ve větší rychlosti a jdu ostřeji na brzdy (občas si to zkusím i když to není třeba), že nedokáže zabrzdit ani než mi dojede a ještě mi o pár metrů předjede i přesto, že má nemalý odstup a že začne reagovat včas. Samozřejmě když takhle jede za mnou, tak to udělám pouze na široké cestě, jinak si dává odstup ještě větší.

                        Proč mívá běžně 2–3× delší brzdnou dráhu? Pláště máme ± stejné (dlouho jsme vozili přední zcela totožný).

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          A ty testy brzdné dráhy nejlépe ještě provádět při brždění jedním prstem, ostatní jsou v terénu od držení řídítek. Pro srovnání ale můžeš zkusit i dva prsty.

                          0 0
                          • Pajas04  

                            Nebude to spíše tím, kdo brzdí? Do smyku dostaneš obě kola i s Včky…

                            2–3× delší brzdnou dráhu, to je vtip ne?

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              „Do smyku dostaneš obě kola i s v-čky…“

                              Pokud neumíš brzdit, tak ano, jinak ani náhodou (samozřejmě se bavím o předním + tvrdý povrch, nejlépe asfalt a pořádný plášť, zadní je zcela mimo hru, to při ostrém brždění až zcela ztrácí kontakt s povrchem).

                              To nedostaneš na asfaltu s pořádným pláštěm ani s výkonnou kotoučovkou (dřív poletíš z kola nebo to případně postavíš na přední i když postavit na přední ve velký rychlosti chce také extra velkou brzdnou sílu, pokud tomu správně bráníš prací s těžištěm).

                              A vtip to určitě není, samozřejmě i na jezdci záleží a také záleží na geometrii kola, takže přesně to srovnat takhle nejde. Ovšem jak jsem měl postupně lepší a lepší hydry, tak se ten rozdíl brzdné dráhy pořád zvětšuje (i ty lepší kotouče mi pomohou protože brzdím jedním prstem a tam plnou brzdnou sílu co dokážu na kole ustát jsem dokázal dát až teď s The One, dříve bych musel přidat druhý prst).

                              Samozřejmě když vezmu za v-čkou celou rukou (a nebudu mít prsty unavené z dlouhého sjezdu), tak nemusí být rozdíl v brzdné dráze žádný (i když bude taky protože je obtížnější nástup maximální brzdné síly, na to je třeba i slušné dávkování, pokud vezmeš okamžitě naplno za přední, tak to je přesně tak chyba, kdy můžeš přední zasmykovat, je třeba brzdou sílu zvyšovat plynule, aby se stačilo přední kolo přitlačit k povrchu).

                              Brzdí se ale jedním prstem, ostatní jsou od toho, aby v terénu držely řídítka.

                              A tu brzdou dráhu nesrovnávám pro jedno zabrždění s odpočatou rukou, ale jsou to případy z praxe ze sejzdů převážně v horách, kdy se jede delší sjezd a v něm najednou přijde taková situace nebo třeba i až na konci sjezdu.

                              Takže do hry vstupují i věci jako snížení účinku brzdy po náročnějím brždění.

                              A největší rozdíly jsou vždy když se jede někde rychle, třeba když se dobržďuje ostře z 60km/h+.

                              Můžeš také vyzkoušet brzdou dráhu na rovině na asfaltu při 40km/h rychlosti, abys získal představu o jakém brždění se tu bavím.

                              A pro udání nějakých čísel pro představu, tak zajímavá srovnání jsou pouze pokud se vůbec dostaneš pod 10m brzdné dráhy (pro těch 40km/h).

                              Tam to začíná být zajímavé a žádné smykování předního kola se samozřejmě nekoná (samozřejmě neberu teď situace typu, že na tom asfaltu bude třeba písek nebo to bude jiná situace s klouzavým povrchem).

                              Pro větší rychlosti je to ještě mnohem zajímavější (tam pak brzdná dráha roste mnohem více než lineárně vůči rychlosti z které se brzdí).

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Jinak u mě když dám svojí nejkratší brzdnou dráhu na asfaltu co se mi kdy podařila, tak nemám žádný problém se smykováním předního a ani nejsem na počátku brždění (ještě při větší rychlosti) na hranici, že by se to stavělo na přední (to až případně ke konci při menší rychlosti, kdybych na konci mírně nesnížil sílu na páce).

                                Jsem limitován pouze tím, co se odvážím, že ustojím.

                                Určitě se tu najdou tací, co by zvládnuli kratší brzdnou dráhu než já a ustáli tedy ještě větší zpomalení. Já bych možná taky ustál ještě o něco kratší dráhu, ale zase zkouším jen rozumně, abych si přitom případně nerozbil ústa.

                                0 0
                              • Pajas04  

                                Díky za objasnění :)

                                Nástup maximální brzdné síly jsem neuvažoval, zapomněl jsem, máš pravdu :) tento faktor brzdnou dráhu prodlouží :/. Nicméně pořád nejsem přesvědčen – a nevěřím tomu, že pokud by jsi měl jedno určité kolo s kotoučovými brzdami, provedl test brdzné dráhy při různých rychlostech, hodnoty zapsal a porovnal s hodnotami toho samého kola pouze s V brzdami, že by Ti vyšel dvou až trojnásobný rozdíl v délce brzdných drah. Takovýto test by mě ale opravdu zajímal :).

                                Jen doplním, že pokud jedu z kopce po asfaltu(např. z Lysé hory) brzdím většinou jedním prstem. V terénu pak brzdím dvěma :).

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Já jsem si i maximální sílu zkoušel vždy na všech brzdách. Vždy mi bavilo v situacích kdy to není nutné a kdy to umožňuje povrch (tedy většinou to zkouším na asfaltu, někdy v terénu kde to nelimituje povrch) brždění opravdu na krev, co brzda dá.

                                  U mě je tedy srovnání brzdné maximální sily zcela jednoduché. U v-ček jsem na to musel jít maximální silou co moje prsty dají dvěma prsty a ještě bych ustál na tom kole nepatrně větší zpomalení. Tedy jasný limit brzdou.

                                  S ORO K24 jsem dokázal ustát maximální sílu jednoho prstu. Dvěma už jsem se na maximální sílu neodvážil, abych si nerozbil ústa.

                                  U The One mi stačí jeden prst a druhý jsem na tu brzdu nikdy nedal, tam jsem na hranici toho co ustojím už při jednom prstu na páce a ještě jsem úplné maximum ani nezkusil.

                                  A k tomu musím doplnit jednu další velmi podstatnou věc. S v-čky jsem jezdil na kole s úplně jinou geometrií (mnohem kratší rozvor, mnohem níže řídítka), která vůbec neumožňovala tak velkou brzdou sílu, protože bych to postavil na přední (to je srovnání z malých rychlostí kde i v-čka k postavení na přední bohatě stačila).

                                  V situaci kde jsem kdysi na tom kole musel extra za sedlo, tak na současném kole se nemusím ani hnout. A když jdu na současném extra za sedlo, tak ustojím mnohem náročnější situaci.

                                  Tedy klidně se může stát na HT při extra chrtí geometri, že limitem bude ta geoemtrie a ani když půjdeš za sedlo tě nepustí do extra ostrého brždění.

                                  A další věc, že někdo může mít o hodně větší sílu v prstech než já a tedy vše co jsem psal bude mít hodně posunuté a i na v-čkách nebude tak limitovaný.

                                  Pro zajímavost doplním jednu situaci z praxe ještě z cantíků. Ty tedy brzdily o doste méně než v-čka. Byl jsem s nimi v Dolomitech a zažil tam několik situací ve velké rychlosti (60km/h+), když jsem šel nakonec na brzdu celou rukou co to šlo. A i tak než klesla rychlost na 60km/h, tak jsem ujel proklatě dlouhou dráhu a připadalo mi, že to nebrzdí.

                                  Na současných brzdách to hodně rychle zpomaluje i pro velké rychlosti a je to pouze o tom, jaké zpomalení dokážu ustát.

                                  Pro srovnání ale můžeš zkusit (a klidně i někdo další) jakou máš ± dlouhou brzdou dráhu ze 40km/h na asfaltu na rovině. Jestli se dostaneš pod těch 10m a pokud ano tak kolik (dá se ne tak málo, přitom ale každý metr rozdíl je proklatě znát na tom kolik musíš brzdit).

                                  Samozřejmě tenhle test může být u někoho limitován tím jak umí brzdit a tím jakou má geometrii kola a vůbec se nemusí dostat na limit brzd.

                                  0 0
                                • ememem  

                                  kukni test v BM alebo MB tak cca dva roky spat. aj neviem ci som ho sem volakde nedaval. uz len medzi najlpsou kotucovkou v teste a priemerom bol cca dvojnasobok.

                                  0 0
                        • o.1  

                          samozrejme ze tomu bude branit, ale na rovine (berme napr. pevny povrch)to moze robit skoro s hociakym plastom a bude mat dostatocnu treciu silu, ale ked to bude robit v dostatocnom sklone, tak plast prestane stihat, lebo je tam dalsia zlozka sily v smere trenia, co na rovine nie je (rozklad sil), ked presiahnes najaky kriticky sklon pre plast, tak uz mozes robit co chces a budes sa iba smykat.

                          Inac s tym jednym prstom to je co za pravidlo:-)

                          Ja brzdim dvoma nielen koli sile ale mam tak vacsi cit(koordinacia prstov) pre brzdenie aj istejsi uchop a robia to aj ludia s kotucovkami, kazdemu to vyhovuje inak.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Na neklouzavém povrchu se smýkáním předního tedy problémy nemám také nikdy ani když je to z kopce, ani při větším sklonu.

                            Při větším sklonu je tření pořád dostatečné. Je sice menší než na rovině, to je jasné. Jenže stejný vliv jako na snižování tření má ten sklon i na to, kdy se začneš překlápět přes řídítka.

                            A stejně jako na rovině, tak i z kopce dříve to postavíš na přední (minimálně na asfaltu, čím více klouzavý povrch, tím samozřejmě dříve začneš smykovat) a musíš dle toho přizpůsobit brzdou sílu.

                            V prudkém sjezdu tedy už určitě nepůjde o maximální krátkodobé maximum brzdy, jenže naopak tam pak při dlouhém prudkém brzdu půjde mnohem dříve o únavu prstů. Osobně jsem dostával na v-čkách vyjímečně v horách i křeče do prstů při brždění dvěma prsty ze začátku a ke konci třemi.

                            Stejný sjezd jsem odbrzdil na K24 ze začátku jedním a ke konci dvěma a bez křečí v prstech. Na The One podle srovnání z jiných sjezdů (tenhle konkrétní jsem na The One ještě nejel), které jsou ale horší než ten zmiňovaný z Javoru, kde jsem měl s v-čky ty problémy, tak na těch bych to dal určitě s jedním prstem na pohodu.

                            Dva prsty pro větší cit, to na v-čkách nebo hodně slabých hydrách hydrách (s menšími kotouči) chápu (taky jsem to tak kdysi používal, když jsem jezdil slabé brzdy). Když se brzdí blízko k maximu síly co dokážeš vyvinout jedním prstem, tak jde pak i dávkování do háje, to je jasné. U v-ček se mi pak stávalo, že dávkování šlo v náročném sjezdu do háje i při brždění dvěma prsty, jak přicházela únava těch prstů (a to už bylo dávkování horší od začátku).

                            Tohle je ale přesně další problém slabých brzd. Na současných hydrách mám nesrovnatelně lepší cit a dávkování s jedním prstem než na v-čkách se dvěma prsty.

                            A co je to za pravidlo? Při použití dvou prstů jde zcela do háje úchop řídítek a v pořádném terénu to sakra vadí. V náročných terénech na úchop (to jsou většinou extra rozbité terény jeté ve větší rychlosti) jsem rád, když se brzdit nemusí vůbec a můžu držet řídítka i tím jedním prstem z brzdy (to si ale lze jen vyjímečně, většinou je třeba mít ten jeden prst na brzdě připravený).

                            Samozřejmě chápu, že kdo nejezdí pořádný terén, že ho dva prsty na brzdě nijak nelimitují a netrápí, na pěkné cestě je to fuk.

                            A pro srovnání gripu pláště. Ono až tak snadno při správném brždění nejde do smyku na asfaltu přední kolo ani na silničce, kde je to pláštěm limotované nesrovatelně více. A i ten uzoučký plášť dokáže přenést poměrně velkou brzdou sílu.

                            Taky teď po znovupořízení silničky nadávám jak to brzdí ještě mnohem více než kdysi (a ten rozdíl brzdné dráhy je strašně velký, tady ale už je limit předním pláštěm, tedy silnější brzda by to nezachránila – i když silnější brzda mi chybí stejně, musím to takhle rvát větší silou dvěma prsty, na silničce je to naštěstí celkem fuk, tam se brzdí mnohem méně), když teď to střídám s bikem, kde mám výrazně výkonnější brzdy než jsem míval při předchozí silničce (což je už více než 3 roky zpět).

                            0 0
                            • o.1  

                              Pokial viem, ty jazdis NN 2,4, to som aj ja hovoril ze tam su kotuce uplne namieste.

                              Pri mojich 65kg a maximalny drapak mam Mountain King 2,2 a to drzi vsade, ked dam o nieco menej drziace plaste tak uz som v najtazsich zjazdoch limitovany plastami a nie brzdami.

                              (ale ak ma niekto 90kg, tak uz by to asi bolo inak)

                              Jasne ze aj tak ta vyssa ucinnost kotucoviek sa prejavi v mensej brzdnej drahe(co som zatial nepotreboval) ale skor by to mohlo byt plus pre niekoho co jazdi nejake zbesile 20 km XC preteky (pripady typu ze po rychlom zjazde ide 90 stupnova zakruta, staci brzdit neskor a su to sekundy navyse) ale pri beznom jazdeni pripadne nejakych maratonoch to moc nezavazi.

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                2,4 NN UST mám na jednom Stereo. Na starším Stereu momentálně vozím RR/RR 2,25 UST (a jezdím na obou těch bikách zhruba stejně, na starším na těch RR jezdím o něco více na Plzeňsku, na novějším s NN zase jezdím téměř vše na všech akcích v horách) a i na něm teď mám The one a i na těch Ralphech si je chválím a oceňuji jejich brzdný výkon.

                                Třeba na asfaltu přenesou zrovna ty RR větší brzdný výkon než ty NN. V terénu zase obráceně.

                                Samozřejmě lze jízdu přizpůsobit méně výkonné brzdě a jezdit a brzdit se dá se vším. Taky jsem 10 let na v-čkách jezdil a nějak to šlo taky (i když takové věci jako křeče v prstech v horách, to už mi tedy vadilo opravdu hodně; na Plzeňsku se na v-čkách dalo jezdit dobře, tady takové dlouhé a náročné sjezdy nejsou, ale i tady jezdím na pořádných hydrách mnohem raději).

                                0 0
        • vlasto  

          presne tak.

          0 0
        • o.1  

          Aj take byva, ale to je pre mna argument skoro ako keby si povedal ze ked pojdem nejaky dlhy a prudky vyslap tak si spomeniem na rozdiel medzi pridavnym motorcekom a bez :-)

          A zas takych kopcov je zopar (aj to hlavne za mokra, ked musi ist clovek pomaly koli plastom) to vnimanie zavisi aj od sposobu jazdy, ked niekto si vyslapne a da si iba tento zjazd tak to vnima asi paradoxne viac ako ked si das napr. 2 taketo zjazdy cca po 20min v 5hodinovom vyjazde tam sa to celkom strati.

          0 0
    • Diablus  

      za mě jednoznačně véčka,obzvláště kvůli té jednoduchosti údržby a taky véčka si seřídíš a jedeš a nemusíš se pořád dívat když ti něco bouchne do kola jestli jsou kotouče v pořádku,kon­trolovat před každou jízdou jestli nejsou zavzdušněné nebo zastavovat při delším sjezdu kvůli přehřátým kotoučům,stačí dobré špalky a není v tom velký rozdíl

      0 0
      • fousek  

        Pan je zrejme znalec a najezdil na kotoucich furu kilometru jinak by tyhle poznatky nemel

        0 0
        • Vsara  

          huh … proč to rýpání?

          0 0
          • fousek  

            Protze ani jedno slovo v jeho prispevku neni pravda.

            Kdyby napsal slozitejsi servisovatelnost ok, ale on napsal udrzba, tam je to proste uplne obracene, vcka se musej doserizovat podle opotrebeni spalku (pokud nemaj paralelogramy) pri vymene spalku se musi znovu stelovat. U kotoucu vynda desticky roztahne pistky a da novy desticky.

            Kdyz neco bouchne do kola tak to vetsinou odnese rafek, ne kotouc (na kotoucich jezdim uz par let a rafky uz jsem parkrat menil, ale kotouce ne) stat se to muze, ale ta pravdepodobnost je proste mensi nez ze udela osmu na rafku.

            S prehrivanim nemam zkusenosti jak na kotoucich tak na veckach, ale z vypraveni vim o obouch pripadech.

            Zavzdusneny brzdy jsou min castejsi jev nez pretrzeny lanko na vckach

            0 0
            • Nimrod  

              s ten konec jsi také přehnal :-)

              0 0
              • fousek  

                Myslis ze ty lanka praskaj o dost vic?

                Mel jsem Avidy J5 a J7 nikdy sem je neodvzdusnoval

                Ted mam XTcka oboje sem odvzdusnoval, ale to jen protoze nemaj rady zimu a v zime mi chcali okolo pistku, ale to neni vseobecna zavada kotoucovek, ale asi nejspis nepresnost ve vyrobe.

                Pak mam jeste v suplyku Maguru HS-22 a tu jsem taky nikdy neodvzdusnoval.

                Na Vckach sem lanko nekolikrat menil a to jsem je mel kratsi dobu nez kotouce

                0 0
                • Nimrod  

                  já mám jiné zkušenosti :-)

                  ale stejně je to jedno… véčkaři přehánějí s véčkama a kotoučkovkáři s kotoučema… já se takovýchte debat už asi ani nebudu zúčastňovat, protože v historii je toho víc než dost a furt to vytahovat a psát dokola své zkušenosti, když za týden je to tu zas… to až se budu nějak moc nudit :-)

                  0 0
            • o.1  

              s tou lahsou udrzbou asi kazdy mysli skor nezavislost na servisoch

              a tiez celkom nehovoris pravdu, pri nizkych gumickach prakticy nemusis dostelovavat ani bez paralelogramu , a ak aj, tak to otocenie srobikom dolava alebo doprava zas nie je az taka narocna operacia…

              0 0
              • ememem  

                // tou lahsou udrzbou asi kazdy mysli skor nezavislost na servisoch// – v zivote som nebol s brzdou v servise a ich jazdim tak dobre cez 10 rokov. (nehovorim ze pri tych starsich neboli problemy)

                pri nizkych gumickach prakticy nemusis dostelovavat ani bez paralelogramu , a ak aj, tak to otocenie srobikom dolava alebo doprava zas nie je az taka narocna operacia… – treba to dostelovavat furt, neustale cistit, vydava to odporne zvuky, ked je to zasrate nebrzdi a nici rafik, odrate kusky z rafika sa zahryznu do gumiciek a musis to vybrat inak mas dokola na rafiku peknu ryhu, za mokra pri vacsej rychlosti nepouzitelne aj na asfalte (ked asfalt zmokne tak ten cestny bordel je riadne mastny) atd. atd.

                ma tak napada ked je to take super tak ked uz nie kamiony a lesne stroje tak preco aspon terenne motorky nepuzivaju V ?

                0 0
                • maajkee  

                  hehe :) jo jo, aspoň na cestovních motorkách, kvůli té lehké údržbě, což je tady jeden z hlavních argumentů :)

                  To s tím kouskem z ráfku se mi stalo v alpách, když jsem valil z kopce do udoli, dole jsme zjistil ze mam rafek skoro profrezovanej dovnitr :)

                  0 0
                • o.1  

                  :-)

                  Ty si etalon nezaujatosti:-)

                  Ked uz 10rokov nejazdis vecka tak si to uz nemozes aj tak pametat.

                  Dostelovavanie, cistenie, dokonca zvuky? to pocuvam za mokra hlavne od kotucoviek, zadrete spony? asi si mal nahovno spalky co byvaju na novom biku pravidlom aj dnes.

                  S tym servisom asi mas stastie (zalezi aj kolko a akym stylom toho najazdis).

                  Uznavam ze dnesne kotucovky su spolahlive, ale z toho co vidim okolo mi vychadza ze tu je urcite vyhoda na strane vecok, skratka nestaras sa a jazdis.

                  0 0
                  • maajkee  

                    vyhoda na strane vecok, skratka nestaras sa a jazdis.

                    vuáá, z tohodle snad zešílím :) o kotoučovky se právě vůbec nestaráš, véčka chca nechca chtěj alespoň občas trochu utáhnout, při malým rocentrováním případně povolit.

                    0 0
                  • ememem  

                    asi si mal nahovno spalky – to bude ono, blbe spalky su ten problem.

                    0 0
                • o.1  

                  tak napada ked je to take super tak ked uz nie kamiony a lesne stroje tak preco aspon terenne motorky nepuzivaju V ?

                  Asi preto ze nemaju aj z jazdcom 80kg:-)

                  Ale naco bojovat s veternymi mlynmi? Viem ze obcas cloveku dobre padne si na nieco zanadavat a vecka su jedna z tvojich oblubenych tem, ale su aj lepsie objekty. Napr. komunisti, tam to je namieste a to by som sa k tebe aj ja pridal:-)

                  0 0
                  • maajkee  

                    On ale na véčka nenadává, prostě jen konstatuje fakt, že véčka jsou už překonaný dnešníma hydrama.

                    Mě taky stačí na ježdění Octavia I ale nebudu tvrdit že je lepší než Octavia II :)

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Dobrej argument :)

                      0 0
                      • o.1  

                        odveci argument. dobry by bol v pripade keby sa porovnavali starsi a novsi typ vecok alebo hydraulik medzi sebou.

                        Tu by bolo skor namieste prirovnanie napr. hladky diesel kontra tdi.

                        Podla mna sa neda vzdy jednoznacne povedat ze to nove je iba lepsie, vzdy je nieco za nieco a zavisi od preferencii, co u koho zavazi.

                        Ale co uz, to je tu skoro pravidlom, ze sa reaguje trochu z cesty, a polemizuje sa niecim co ani nikto nepovedal.

                        Inac podla tejto logiky by si mohol povedat, ze bicykel je uz prekonany motorkou

                        0 0
                        • maajkee  

                          Ono když se na to realisticky podíváš, tak defakto všechno z motorek kromě motoru se přesouvá na kolo, protože na kolo se kladou pořád větší nároky. A dokonce vlastně i motory se na kola začínaj dávat.

                          Takže ano, bicykel je překonaný motorkou :)

                          0 0
                          • o.1  

                            No bohuzial vela ludi si mysli ze to tak aj je.

                            0 0
                    • ememem  

                      to je jedna vec a druha su tie neskutocne akozeobjektivne pseudoargumenty ktorymi sa ich zastancovia snazia obhajit miesto toho aby povedali na moje jazdenie mi to staci alebo mne to proste vyhovuje. potom by nebolo ziadneho sporu.

                      0 0
                      • o.1  

                        Pokial to tu citam tak sa tu hovori o tom ze hydrauliky su o dost ucinnejsie a s veckami zas clovek nie je prakticky nikdy odkazany na nejake servisne zasahy.

                        Ty si nepochopitelne reagoval ze to je blbost, lebo objektivne testy dokazuju ze hydrauliky su ucinnejsie,akoby niekto tvrdil opak.

                        Pritom hovoris ze ze aj v tom druhom bode su hydrauliky lepsie ale teraz nejake objektivne testy nepotrebujes a zrazu su ti dobre aj tvoje „pseudopocity“. To ze si 10 rokov nemusel na ne siahnut je sice pekne ale to nie je statisticka vzorka.

                        Asi na to ziadne statistiky neexistuju ale

                        skor by som sa spoliehal na to co vidim okolo seba, a na skusenosti kamaratov z bikeservisov :-)

                        Keby si nepouzival tieto akozeobjektivne pseudoargumenty a povedal ze vsak ta poruchovost je dost mala a keby aj, tak raz zacas stratit den dva alebo tyzden v servise ma nezabije ta ucinnost mi za to stoji, tak nemusi byt ziadneho sporu :-)

                        0 0
                        • maajkee  

                          ach jo :) však véčkům už brzo definitivně odzvoní :)

                          0 0
                        • DaSnail  

                          a teraz skús chvíľu snívať a predstav si kotúčové brzdy ktoré nemajú problémy súvisiace s kvapalinou, neškrtajú, nezamrzajú, majú dobrý výkon aj váhu, sú v podstate bezporuchové a v najhoršom prípade ich dokáže odservisovať aj partizán v zemljanke s klincom a nožom…

                          cena by bola asi vyššia jak nejaké základné hydry alebo véčka, ale aj tak- nebola by to krása? 8o)

                          0 0
                  • ememem  

                    najoblubenejsia tema bola o tom ako pevna carbon vidla pruzi skoro rovnako ako epicon.

                    0 0
                    • o.1  

                      Karbonova vidla pruzi dokonale-ma nulovy odtrh :-)

                      Akurat ma pre vacsinu ludi prilis maly zdvih :-)

                      0 0
        • Diablus  

          fousek:napsal jsem jaké mám zkušenosti s kotouči,bylo to půjčené kolo na týden a byl jsem rád za moje starý dobrý véčka,nevím jaký to byli typy kotoučovek ale strašně rychle se přehřívali,byli totálně od štěrku doškrabaný(nezohl jsem je ale měl jsem strach když jsem viděl jak je poškrábal šterk tak nějakej větší šutr bůh ví co by to udělalo),brzdili trochu hůř po delším sjezdu a kamoš od kterýho sem to měl pučený mi řikal že to musel nechat odvzdušnit ale že prý si z toho nemám dělat hlavu že je musí nechávat odvzdušnit tak 1 za 4 měsíce,možná nějaký jiný kotoučovky jsou úplně jiný(chovaj se jinak a maj jiný vlastnosti) ale já jsem napsal svý poznatky co se týče kotoučovek tak hned nemusíš psát takový narážky

          0 0
          • maajkee  

            Mně příjde, že si prostě jenom vymejšlíš a na žádným kole s kotoučovkama jsi prostě nejel, páč to jsou hrozný bláboly tohle to :)

            0 0
            • Diablus  

              no,hele,když si to myslíš tak si to mysli(mimochodem s tím odzvdušnováním nevím jestli je to pravda,jenom co říkal kamoš),já ti to vyvracet nebudu,ale přesně jak tady jich už několik psalo,ten spor co je lepší je nekonečnej,prostě obojí musí být dobrý když se to pořád prodává a člověk at' si vybere podle svých potřeb co mu vyhovuje,dál už to rozebírat radši nebudem

              0 0
          • StuntJ  

            ty vole, ten burčák má ale voltů, se mi nechce věřit tomu co tu čtu …

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          • Ruprt2  

            he z toho vyrosteš :-)

            Jestli je kámoš podobného věku jako ty, tak na tebe chtěl jenom zapůsobit.

            A dám ti malou radu. Informace, které si neověříš sám a nejsi si jimi tak jistý, že bys mohl o tématu věcně diskutovat, ber se značnou rezervou a určitě je neprodávej dál :-)

            0 0
            • Ruprt2  

              a už vůbec, ale nikdy, nikdy, nikdy na odborném foru :-)

              0 0
      • BigKarel2  

        To samé se dá říct obrácene :D 100 lidí 100 názorů…tedy věčinou každej hájí to co má :D

        0 0
        • nox159  

          mas pravdu, ono se lidem špatně přiznává ze ta věc co si koupili je na hovno proto ji hájí za každou cenu ( upřímne tohle nepohopim )

          jezdim kotouce i vcka a oboji je podle me dobre :) jen na každém kole jezdim neco uplne jineho takze zvolena kombinace brzd mi vyhovuje :)

          0 0
      • xshreck  

        Projedeš v blátě nějaký sjezd, budeš brzdit jako divý s véčkama a prošmirgluješ si ráfky :-))

        0 0
      • mr.antik  

        :-)))

        0 0
      • ememem  

        ty musis V serizovat? ja som svoje kotuce naposledy seridil ked som ich nahodil a to uz bude nejaky ten tyzden. ako OK, prve kotuce mali much viac jak dost ale bavme sa o sucastnosti.

        0 0
    • gorre  

      Pokud by byla řeč o kole za osm tisíc tak dejme tomu, ale u kola za 30?!? Jednoznačně kotouče.

      0 0
      • Martin.K1  

        Jezdil jsem oboje, i jsem si zkusil na jednom kole bubnové brzdy. U kotoučů hodlám zůstat i nadále, při sjezdech ten rozdlím je znát.

        0 0
    • LRRTM1  

      Já chtěl kotouče hlavně kvůli tomu, že vždycky když jsem vyměnil ráfek, tak jsem ho, jako na potvoru, hned někde bouchnul. Nakonec to při brždění kopalo jak ABS :o)

      Co se údržby týče, tak zatím jsem strávil mnohem víc času u véček, než u kotoučů.

      Chápu důvody zastánců véček. Jsou lehký, snadno opravitelný. Na cestu kolem světa bych si hydry nevzal. Ale pro moje potřeby jsou kotouče lepší i bez ohledu na bahno a dlouhý sjezdy – véčka to taky vždycky nějak zvládly.

      0 0
    • atrekfuel  

      ja by som siel na tvojom mieste do mech. kotucov (BB5,BB7), brzdy ucinok lepsi ako v-cka, servisovatelnost zhruba rovnaka ako v-cka

      0 0
      • BigKarel2  

        Podlě mě je to nesmysl…

        0 0
        • maajkee  

          co z toho?

          0 0
          • BigKarel2  

            Dávat tam mechaniky.

            0 0
            • blesk888  

              mechaniky jsou v pohodě ;-)

              0 0
              • BigKarel2  

                Neříkám že nejsou, ale podlě mě je blbost cpát je na nový kolo…

                0 0
                • blesk888  

                  Já jsem si je koupil taky na nový kolo :-) Možná se bojím hadrauliky, možná se mi zdají jednodušší,… účinnost dostatečná

                  0 0
                • maajkee  

                  Já osobně jsem jezdil BB7 a byl jsme s nima moc spokojenej. Ale popravdě jsem je musel občas seřídit stejně jako Véčka, každou chvíli cinkaly :) A při brždění si semtam zavrzaly :)

                  Co mám teď SLX, tak oba neduhy zmizely.

                  Ale vůbec bych se jich nebál, myslím, že je to dobrej přechod mezi Véčkama a hydr. kotoučema.

                  0 0
                  • nox159  

                    jak je to se silou na paku v porovnani s Vckama? rekl bych ze ě. BB7 jsem nikdy nejel a celkem by me to zajimalo, neresim tedka brzdny ucinek… řešim pouze silu stisku paky ( pohodli) podle me se blizi spis k Vckum nez k hydram je to tak?

                    0 0
                    • Ossis  

                      Tohle by me taky zajimalo.

                      0 0
                    • maajkee  

                      Z mý zkušenosti je to fakt někde mezi, oproti véčkům mně stačila fakt menší síla a teď s hydrama ještě menší :)

                      0 0
                      • Martin  

                        má pravdu ten chlapec. co jsem zkoušel já, tak BB7 jsou účinkem i nutností použití síly mezi hydrou a V-čky, ale blíž hydře.

                        BB7 jsem jezdil rok a půl, hydry 2 roky, Včka asi rok

                        0 0
    • maajkee  

      Já od doby co vozím SLX hydry, tak jsem nemusel na brzdy vůbec šáhnout, véčka jsem šteloval každou chvíli. To nemluvím o komfortu, hydry stačí prostě jen lechtat. Vážím cca 95kg.

      Jakej bych měl mít jedinej kloudnej důvod říct že véčka jsou lepší?

      Jediný opodstatnění vidím na turistickým kole, na kterým se cestuje někam daleko, hlavně směr východ třeba :) páč véčka se opravěj snad kdekoliv.

      0 0
      • Lakii  

        Přesně jak říkáš, když člověk váží víc než je cyklistickejch 65 kg tak to je znát dost.

        0 0
      • ememem  

        no vidis, obcas aj zhodneme.

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • fíha  

      Kotuce su faajn. Ked vrze kotuc, je to hnusny zvuk cinnosti, ked vrze V, je to hnusny zvuk obrabania kovov. A nastane to v bordele vzdy. Ucinok a pouzitie: asi kotuce lepsie, jeden prest staci garantovane (u V vacsinou nestacil). Servis- zatial som nemusel stelovat nic (rok), V by som asi uz musel trochu nieco s gumickami. A nemusim centrovat rafik- uzasne!

      0 0
      • Flegmatik  

        Poslední věta – je to fakt super jezdit na rozcentrovaném ráfku? Nebo kdo z vás jezdí dobrovolně na rozhozeným ráfku, jen aby přihodil výhodu kotoučovkám? To jsou nesmysly. Takový nevycentrovaný ráfek dokáže v rychlostech nad 40 kmh pěkně rozhazovat celý kolem (kolem jako kolem, ne kolem jako kolem :) že jízda na něm je docela utrpením…

        P.S. všem: Za dva roky to snad Toolak nějak vyřešil…

        0 0
        • Rychlej turista  

          Díky brzdnému účinku kotoučovek můžeš přece jezdit tak pomalu, aby tě rozhozený ráfek vůbec nerozhodil :-)

          0 0
        • fíha  

          Ale ked ja nic necitim ani okolo 60km/h. Predtym som centroval len z donutenia skrzeva V, teraz ma nenuti nic. Tak sa tesim. Ale nechcem nikomu brat radost z pravidelneho centrovania.

          0 0
        • jIrI___  

          Odpadající potřeba mít dokonale rovný ráfek je z mého pohledu jedna z největších výhod kotoučů.

          0 0
    • Jeka  

      pro tebe asi V-Cka XT s paleogramem :-)

      0 0
    • winter78  

      Výhoda kotúčových bàzd :

      • ak sa opotrebuje kotúč, vymením ho aj sám doma ( ak sa opotrebujebrzd­.plocha na ráfiku, ráfik sám doma neprepletiem, čiže nový ráfik +výplet + práca… je to finančne drahšie.
      0 0
      • vili42  

        Vyhoda vecek:

        kdyz, mi praskne lanko, vymenim ho sam doma. Kdyz je problem s hydraulikou, sam si to doma nevymenim, neodvzdusnim (nova hadicka + nova DOTka + prace) je to drazsi :-)

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • winter78  

          Pred dávnymi rokmi som menil ráfiky, pretože sa mi do brzdových gumičiek natlačili malé kamienky ktoré mi potom úplne zodrali brzdovú plochu na ráfiku (boli v ňom poriadne zárezy,nebrzdilo to a vydávalo to škrípajúce zvuky).

          Preto som sa rozhodol meniť ráfik. Spolu z ráfikom som samozrejme menil aj výplet, pretože starý jazdený nemalo význam vypletať a zasa zapliesť do nového ráfiku. Náboj mal vtedy asi 3 roky, preto som sa rozhodol vymeniť aj náboj za nový (keď už bude rozpletené celé koleso, bola by škoda dať tam zasa starý, veď čo ak za mesiac či dva odíde …). No a samozrejme som musel meniť brzdové gumičky za nejaké kvalitnejšie. Dal som to všetko do servisu, lebo koleso som zapletal doma jeden jediný raz a trápil som sa s tým dva dni , takže robota v servise tiež čosi stála (€) . Toto všetko som menil vlastne len kôli V brzdám :-) a bolo to dosť drahé. Vtedy som si povedal že keby som mal ojazdený kotúč, tak ho vymením doma za pár minút za nový a jazdím ďalej.

          0 0
          • vili42  

            Kazdej vychazi ze svejch zkusenosti. Ja osobne sem najezdil s veckama vic jak 10 tisic km. Jediny co sem delal, byla vymena brzdovych spaliku.

            Ta tvoje zkusenost mi prijde celkem atypicka.

            0 0
            • ulipik  

              S véčkama pohoda, nikdy jsem nic neprobrzdil, ani mi nebouchla duše a všechno jsem ubrzdil. Cantilevry nebrat, já 100 Kg dětská sedačka a z Výrovky, dolů do Pece po asfaltu. Normálně přestaly brzdit, musel jsem čekat až vychladnou:-)2×

              nyní kotouče XT, ale velmi krátce 14 dní. Hodně špatně si zvykám, protože tomu nerozumim, neumím seřídit odvzdušnit. Ale zvyknu sia naučím se. Ocelový kolo by taky dnes už chtěl málokdo:-)

              0 0
              • DaSnail  

                Ocelový kolo by taky dnes už chtěl málokdo:-)

                no 8o)

                0 0
              • kubad  

                Ocel je coool :-)

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
            • maajkee  

              no tak ono 10 tisíc km to je tak jedna nebo dvě sezóny, to jsi s nima zas tolik neodjezdil, abys je dokázal plně ohodnotit ;)

              0 0
              • vili42  

                V mym pripade sou to 3 az 4 sezony :-) Kotoucovky mam 1 sezonu a uz na ne mam celkem vyhraneny nazor :-(

                0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Volf  

      Já véčkuji a véčkovat budu dokud bude možné sehnat kvalitní ráfky a vidlici. To je podle mě jediný hendikep dobrých véček. Výrobci je začínají ignorovat ve vyšších a vysokých patrech vidlic a ráfků.

      0 0
      • witmar  

        bojkot véček je i u rámů :-(

        0 0
        • Nimrod  

          rám si můžeš nechat svařit, pokud nemáš nic proti oceli, popřípadě malosériovým výrobcům hlíny. s tou vidlí je to horší…

          0 0
          • Volf  

            Tak tak. Rám je mnohem snadněji řešitelný než kvalitní vidlice.

            0 0
    • Duon  

      Už tu bolo asi všetko napísané :), tak iba môj prípad.

      Mal som véčka, hrozne som chcel kotúče, tak som si ich raz kúpil, no nemal som na drahšie ako deore, plus váha kotúčov,prípravkov a z mojho biku sa stala motorka, aspoň čo sa váhy týka, lebo už samotný základ bol docela ťažký a tie kotúče to totálne zabili, úplne sa mi posunulo ťažisko a dosť ma to sr…

      Teraz jazdím zase véčka :) ak nechodíš na extra zjazdy, nevážiš nad stovku, tak véčka úplne stačia, aspoň podla mňa.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.