Brzdy: klasická véčka nebo kotouče

86 nepřečtených
  • Toolak

    Ahojky přátelé

    mám takovýto dotaz: chystám se do novýho bajku za 25–30 penízků v tisícech. Už jsem zůžil výběr na tři – čtyři modely a mám celkem jasno ve výbavě – až na brzdy. Nejsem žádnej dravec, nemusím krvavý sjezdy a nemiluju mokro. Jsem spíš pro svižnější jízdu v lehčím terénu viz třebas krajina na berounsku či v okolí Karlštejna. Když tohle povím prodejcům, část horuje pro kotouče neb „dneska není jiná volba“, jiní připouští použití klasik – véček. Výhody: jednoduchost údržby, váha a za sucha v podstatě stejná účinnost jako střední řada kotoučů. Na vodě je to už jinak, ve prospěch kotoučů. Pravda je že při svejch cestách jaksi nenacházím místo či situaci, kdy bych si přál mít „teď hned“ hydraule…

    A navíc mne tak trochu matou výrobci kol kdy i na model za 40 litrů hodí véčka…

    Nakonec…véčkům rozumím, umím si je naladit k obrazu svýmu, nebojím se neřešitelné závady 50 kiláků od domova…na kotouče, zatím, tak bezstarostný náhled nemám. Prosakující kapalina, zavzdušněný okruh, po pádu..dejme tomu naražený kotouč…co pak kuwa s tím…? Možná plaším  ale byl bych fakt rád za každou radu či náhled na problematiku. Vy, co už nějakaj pátek točíte kotouče, i vy kdo stále jako já ještě „véčkujete“ zkuste písnout svý názory. Díkas. Zdeněk

     
    0 0
    • Lister  

      Řešilo se to tu asi 1000×, závěr veškerý žádný. Výběr bude na tobě. Pokud jde o to cos napsal u kotoučů, tak ničeho z toho bych se nebál. Cokoliv tě ubrzdí, jde jen o to co budeš preferovat – lehkost a jednoduchou údržbu véček vs výkon a pohodlí hydraulik.

      0 0
    • BlickM  

      Váhal jsem asi přesně jako ty, teda jen jsem měl maximum na 20 000,– peněž … nejsem žádnej dravec, nemusel jsem krvavý sjezdy, a nemiloval jsem mokro, nakonec jsem po váhání kotouče versus véčka koupil „levnější verzi“. A pak litoval, viz několik topiců jinde. Nakonec jsem nakonec upgradoval na kotouče. Jestli chceš kompromis mezi účinností brždění kotoučů a bezúdržbovostí, nebo opravitelností „mimo civilizaci“ maximální ústupek jsou mechaniky Avid BB7 (možná BB5).

      0 0
      • Martin  

        BB7 jsou na turistický poježdění fajn. příznivá cena, účinnost dobrá, dávkování taky. nevýhoda je nutnost občasnýho seřízení desek a taky větší únava rukou v delších sjezdech – tam, kde s hydrou jenom přibržďuješ prstíkem, je u mechanické kotoučovky nutno vynaložit větší sílu.

        já osobně jsem s BB7 spokojen. ale to jsem byl i s véčkama :-)

        0 0
        • roud  

          hlasuju taky pro BB7 :O) vozim je už nakou chvilku a max spokojenost a nejen při turistice :O)

          0 0
          • dieegoo  

            No v hospode u stojanu zastavis i podrazkou, nedivim se, ze ti BB7 staci :]

            0 0
    • Bafoon  

      jak se snažím na to nekoukat tak jsem se podíval kdy jsi se zaregistroval – uf, proč si myslíš že TENHLE problém máš jen ty a že jsi první svého druhu? co desatero? co historie? ani jsi to nezkusil vid :-(((

      ale k věci

      zcela souhlas s Listerem i BlickM rozhodnutí je na tobě-obecná rada není a když se obáváš netěsností atd kup mechaniky BB7

      z toho úvodu co jsi psal mi přijde že chceš Véčka a kotouče zvažuješ jen jako alternativu – takže těžko radit, zkus si to někde projet ať máš fyzické srovnání

      matoucí mi to moc nepřijde, jsou véčka dražší než moje LX hydrauliky ;-)

      0 0
    • Bruntal  

      Vcera jsem jel svuj prvni zavod. Mam Meridu HFS 2000, katalogova cena je 37,5 tisice korun a je na veckach. Po projeti bahnem se z brzd ozyvali silene zvuky a kdyz jsem pak kouknul na rafek, tak byl pekne dodrenej, takze jsem se rozhod upgradnout na kotouce. Nastesti je ta ma Merida na kotouce pripravena.

      0 0
      • Bafoon  

        přesně z tohohle důvodu jsem na kotouče přešel i já – vadil mi ten bordel co dělaj Véčka po projetí blátem atd ;-) většinou se asi přechází z důvodu pohodli dávkování a brzdného účinku ale v tom sem s Véčkama (LX) problém neměl, vadil mi ten kraval a jak se bahno dostalo mezi ráfek a špalky

        0 0
        • roud  

          jestli ti vadil bordel co dělaj véčka v bahně tak se těš na zvuky co dělaj mokrý kotouče to si cvrnkneš xD xD xD

          0 0
          • Bafoon  

            kotouče mám cca půl roku mokrý to sice řve to jo ;-D ale chvilku než se to odpaří to mi problém nedělá navíc přece varianta ráfek-bordel-špalik / kotouč-voda-deska z mého pohledu mě vadil ten řekněme mechanický problém :-) ale je moje „úchylka“ za 4tiskč mno :-D

            0 0
          • Bruntal  

            Tak jsi me moc nepotesil ;) Tak ted mam dilema jestli do tech kotoucu jit nebo ne, protoze s kvalitou brzdeni jsem u svych vecek docela spokojen… (Avid SD 5R)

            0 0
            • Bafoon  

              tak jestli nemáš podobnou úchylku jako já, tak v první řadě před koupí kotoučovek doporučuju vyzkoušet kvalitní špalky

              ten rámus – kvílení při mokrém kotouči – to je fakt málokdy, nejezdíš-li jako roud mrtě km čímž se dostáváš do vyšší pravděpodobnosti že zmokneš :-) nebo nejezdíš brody atd

              0 0
              • MlokCZ  

                Brody a jiné krátké kontakty s vodou způsobí ale jen stejně maximálně jedno zakvílení po prvním zmáčknutí.

                V podstatě otravné to může být pouze v kombinaci hustý déšť + delší sjezd.

                0 0
    • mr.antik  

      Na to co píšeš stačí véčka bohatě. Cenový ani váhový rozdíl nemusí být vůbec velký, takže bych to zvážil u konkrétních modelů a hlavně konkrétních brzd. Možná že v nějaký akci bude model s hydrama levnější. Těch nevýhod co popisuješ bych se rozhodně nebál. Je to určitě menší pravděpodobnost než třeba rozříznou plášť nebo urvat patku.

      0 0
    • vladaza  

      moje volba – Avid 5, orig. špalky okamžitě vyměněny za tříbarevné Baradine /pár za pouhých 70 peněz/ - pro toho, kdo jezdí víceméně za pěkného počasí a nevyhledává bahno za každou cenu nabízejí véčka stále spoustu výhod – cena, jednoduchost montáže i údržby, hmotnost /plus možnost použít odlehčeného výpletu/. uvedenou kombinaci mám i na 29 tce a brzdný výkon mi neschází. jsem ortodoxní zastánce véček a nehodlám měnit

      0 0
      • pitos  

        už se to tady probíralo mockrát a výhody údržby   jsou na straně  hydr.kotouču,hmot­nostní rozdíl také není až tak velký a cena …možná nějakou výhodu mají ale spousta jich určitě nebude.

        0 0
      • mathasek  

        No a já mám na svý 29" Hayes stroker trail hydrauliky, no  asi takhle brzdí tak silně, že sem už ve sjezdu málem přeletěl přes přední  :D Nechápu, jak to dokázalo s mejma 110kg na takovym krpálu zastavit na místě :D. Vykašli se na véčka, je to krok zpět. Výhody hyder silně převišují „výhody“ véček jako hmotnost, údržba atd. Akorát budeš zachvíli litovat

        0 0
        • vladaza  

          ale nebudu, přes řidítka létat nepotřebuji a na všechny ostatní situace mi véčka vždy stačily

          0 0
          • Vilém  

            Kdyz jsme u toho preletavani, tak takovato situace se mi stane mnohem snadneji s kolem, kde mam vecka. Asi 2 tydny zpet jsem se takto prilitl diky mnohem horsimu davkovani brzdne sily u vecek. Ale to tobe asi nema smysl rikat, kdyz jsi ten zaryty veckar.

            0 0
      • roud  

        taky přidám svou trošku do mlýna šel bych taky do kotoučů cenovej rozdíl u novýho kola je minimální…

        0 0
    • Luma  

      Mám Včka XT 08,brzdí skvěle používám špalky tříbarevné Author nebo BBB,na mých 70kg jsou za sucha srovnatelné s hydry XT i Avid ,ale kdybych si dneska skládal kolo tak bych už do Vček nešel,kotouče jsou trochu jinde.Takže pokuď skládáš kolo na váhu a sám važíš do 75kg tak Včka s dobrými špalky nebude problém,jinak bych volil kotouče…

      0 0
    • stihac  

      S tym co jazdis ti budu stacit vecka. Sam jazdim s veckami a staci mi to. ALE: v tej cenovej kategorii kde vyberas, uz nie je problem mat na byku celkom slusne kotuce (Sh. LX, alebo ak mas dovod preferovat inu znacku, tak nieco solidne od ineho vyrobcu). Takze ak vyberies vecka, nebude problem, no ak zmenis styl jazdenia, budes jazdit viac alebo sa das na nejake maratony a pod. kde uz nie je take iste ze nezaprsi, tak mozno pri novom kole nie je az taky dovod zostavat pri veckach. (skus na vlastnej kozi ak je ta moznost, pojazdit s kotucami, a ak ta to neoslovi tak kludne kup kolo s veckami – len aby si si vopred ujasnil ze neskor nebudes lutovat)

      0 0
      • stihac  

        Pripadne napis ake kola to mas vyhliadnute, my ti tie brzdy skomentujeme (aj ostatok mozno… :)

        0 0
      • Lister  

        skus na vlastnej kozi ak je ta moznost, pojazdit s kotucami, a ak ta to neoslovi tak kludne kup kolo s veckami – len aby si si vopred ujasnil ze neskor nebudes lutovat…

        no ona letmá zkušenost dokáže občas taky odrazit, pokud člověk dopředu nepočítá s určitými specifiky, které hydry mají. Třeba já jsem chtěl první 200km hodit hydry do koše, ale pak jsem se trošku uklidnil, přijal věci, které mi na nich vadí jako fakt (přehřívání, pískání, škrtání) a teď jsem zase celkem spokojený.

        0 0
        • stihac  

          Verim ze kotuce brzdia dobre, ale niektore tie minusy ma teda zarazaju – ako niekto odo mna seriozne moze ziadat, ze mam brzdit tak, ze obcas tu brzdu uvolnim?? Ked je teren taky ze potrebujem brzdit bez prerusenia, tak doparoma vecka asi nikto nikdy neprehrial (alebo tak pocul som ze vraj ano, ale to je absolutna vynimka), a tieto dokonale a drahe brzdy brzdia tak, ze obcas potrebuju pauzu?? To mi znie stale ako for… Vam uz nie? Ste si zvykli? Ked sa neda nebrzdit, tak to mam ako na chvilu odstavit byka, dat cigu, a ked vychladnu tak zas pokracujeme? 

          Ked ten nas adept nic zasadne nema voci veckam, asi nema cenu hrnut sa do kotucov, lebo kazda 10. tema tu na BF je o tom ako niekomu kotuce piskaju, drhnu, alebo nieco ine nie je ok :)

          0 0
          • Lister  

            Pokud jde o to přehřívání – mě to štvalo s malým kotoučem, několikrát jsem brzdu opravdu totálně uvařil. po přechodu na větší kotouč vepředu již nemám problém.

            U véček se mi také jednou podařilo brzdy skoro odrovnat, takže nic není nemožné :-)

            0 0
          • chodec  

            To o čem píšeš není chyba brzd (tedy žádné mínus), ale uživatelem blbě vybranej model s ohledem na váhu jezdce a použití. Pokud někdo jezdí sjezd se 100 kg živé váhy, tak potřebuje jiné brzdy než někdo, kdo jezdí lehké XC s 60 kg (stejně jako bude potřebnovat jinou vidlici nebo rám).

            Správně vybrané kotouče se vyznačují právě tím, že jsou celkem blbuvzdorné. Já mám 100kg ježdím takové AM – vím, že vpředu musím mít minimálně 180 kotouč na bzrdách, které nejsou na přehřívání háklivé, na nějakých citlivějších bych musel mít i 200. To je fakt – pokud ho akceptuji, tak se mi nestane, že bych bzdám musel někde „slevovat“. Pokud to nebudu respektovat, tak je to špatná volba materiálu a nemůžu se pak vztekat, že to nedělá, co bych si přál.

            0 0
          • :)))5  

            Pokud se někomu kotouče přehřívají a následně mu proto nebrzdí,tak je to opravdu vina špatného výběru.Véčka umí zahřát ráfek tak,že praskne duše.Což z nich dělá naprostej nesmysl a moc nechápu nikoho kdo je ochoten riskovat tuto veselost z kopce dolu.Minulej týden jsem opět jednoho takového potkal.Nesl kolo na zádech a od krve byl jen málo,měl kliku.

            0 0
            • bif  

              No, než se ujaly kotoučovky, jezdilo se jenom s véčkama (případně cantilever), a taky to šlo. Véčka , i když jspu jednoduché, taky potřebují nějakou údržbu – přinejmenším alespoň vyměnit sjeté brzdové špalky. Přehřátý ráfek a následně prasklá duše – no to jsem ještě neslyšel. Leda by brzdil o ráfek železem…

              0 0
              • MlokCZ  

                Dříve před xx lety také nebyla ještě pořádná technika odpružení a dalších věcí a mnohem méně se jezdily sjezdy, kde přehřátí (jakýchkoliv brzd) hrozí.

                Prasklou duši od přehřátého ráfku od v-ček jsem ale zažil i na asfaltu (v Dolomitech), naštěstí dotyčný dopadl dobře.

                Poddimenzované kotoučovky (když si na daný styl jízdy a váhu jezdce někdo špatně vybere, jak už tu bylo řečeno) se přehřejí možná o něco snadněji než v-čka.

                Jenže jsou tu dva zásadní rozdíly. První ten, že pokud si u kotoučů správně vyberu (dostatečně velký kotouč a správné brzdy na daný styl použití), že se to nestane vůbec a druhý zásadní rozdíl je v tom, že kotoučovka začne postupně vadnout, tedy při mírném náznaku vadnutí brzdy mám čas zastavit (pokud je to případ, že nemůžu brzdit přerušovaně; pokud můžu brždění přerušit a to stačí většinou jen hodně krátce typu pár sekund, tak ani nemusím zastavovat). U v-ček žádné varování nepřijde, všechno v pohodě až najednou prásk a dotyčný letí z kola (tedy v tom případě, co jsem začil letěl, bylo to přední, zadní by asi ustál). A další problém je, že u v-ček není možné to nějak snadno eliminovat (jako větší kotouč u kotoučovek), tedy možná že s jiným vyšším a těžším ráfkem by to bylo lepší, ale to opravdu není ideální řešení problému.

                Osobně jsem svoje brzdy uvařil, abych musel zastavit jen jednou a to ještě není jisté, jestli to bylo nutné (zastavit), ale jistota je jistota. A to ze Šeráku dolu po sjezdovce cca ve 2/3 sjezdovky (tedy už mi moc nechybělo a možná by problém nebyl, brzda začala jen lehce vadnout, tak jsem pro jistotu zastavil) a to když jsem tam měl 180/160 kotouče. Kdybych něco takového jezdil často, tak tam hned hodím 200/180.

                Samozřejmě ale hodně lidí nejezdí sjezdy, kde ten problém s uvařením v-ček mít budou.

                0 0
                • jecnak  

                  Prasklou dusi mozne eliminovat je. Zkusit to bez duse.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To máš vpravdu, nějak mi ta kombinace UST (jakékoliv varianty) a v-ček nenapadla dohromady, ani nevim proč.

                    0 0
                • McBlacky  

                  jsem tu sjezdovku letos šlapal s batohem nahoru -stanovali jsme na Mračný- zrovna jsem si říkal, že dolů na bajku paráda. Ale nic pro 80/0 HTčka

                  0 0
                  • JSt  

                    ze seraku dolu po sjezdovce? dyt tam je tolik hezkych cest ;-)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      To máš pravdu, ta sjezdovka ze Šeráku je jako sjezd o ničem. Já to jel už sám poslední den, když všichni byli mrtví a už nejeli nikam, já se pomalinku vyšrkábal na Šerák a díky únavě na žádný techničtější sjezd (třeba červenou jsme už předtím jeli) neměl ani pomyšlení, to bych se tam zabil.

                      0 0
                      • JSt  

                        tu cervenou jezdim krom jednoho mista nahoru. tam neni nic na zabiti (jen rockring neni uplne od veci ;-) ).

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Každý to má při velké únavě jinak. Já třeba jsem schopný se přizabít při velké únavě téměř kdekoliv a cíleně se vyhýbám i trošku techničtějším věcem. Taky to byl jediný den z těch 14ti, kdy jsem byl takhle hodně unavený, ale nechtěl jsem ten poslední den před odjezdem zapéct úplně, tak jsem si dal aspoň tu sjezdovku (taky to byl už jen kratičký těsně přes 20km dlouhý okruh, bydleli jsme přímo pod Šerákem ještě těsně před Jeseníkem).

                          0 0
                  • MlokCZ  

                    Zrovna ta horní sjezdovka (na které se mi to stalo) je podle mě úplně jedno na čem se jede. Je tam pěkná zcela netechnická cesta, jen je to hodně prudké. Nahoru bych to tudy jet nechtěl, to bych celé nedal.

                    0 0
                    • McBlacky  

                      mě v některých pasážích přišlo, že tam jsou docela kameny a příčná kamená koryta. Jako, že to není terén pust to 40 a dole zastav.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Ta cesta asi může být každý rok v trošku jiném stavu. Když jsem to jel já (loni v srpnu), tak hned začátek od konce lanovky, který byl kousek mírnější, tak tam to šlo pustit dost. A dále v té prudké části mi už nic hrozného také nepřišlo, ale možná proto, že jsem to jel pomalu. Pustit mi to tam ani nenapadlo, protože to bylo tak prudké, že bych už to bezpečně nezastavil, kdybych to nechal rozjet.

                        Sem tam nějaký kámen tam byl, ale tak málo, že vše se dalo obloukem objet. Kamené koryto si teď nejsem ani jistý, ale možná že tam nějaké bylo.

                        0 0
                      • JSt  

                        zalezi, jestli to jedes po sjezdovce nebo cestou po kraju. ale nic to nemeni na tom, ze sjet to po sjezdovce bych bral jako ztracenej cas… ;-)

                        0 0
              • Vilém  

                Praskla duse od rozzhaveneho rafku neni takovy problem. Zkus hodit rec s nekym, kdo jel natezko pres nejake hory, na veckach.

                0 0
                • jecnak  

                  Mne se trebas odlepila zaplata… Duse nastesti nepraskla, vedel jsem o problemu a chladil jsem vodou…

                  0 0
                  • Vilém  

                    To je skoro jak zavodni trucky, ty maji myslim taky vodni chlazeni brzd:)

                    0 0
                  • McBlacky  

                    hele a co drtič 05 sjezd z Javorníku :) jestlipak jsi to tam nezapek…

                    0 0
                    • jecnak  

                      Jj zapekl 517ky + Ralphy + nejaky Contiky duse. A pak jeste jednou v Alpach.

                      0 0
                    • jecnak  

                      Ale tam tomu tezko muzes predejit. Trialovy sjezdik, kde clovek visi na brzdach a jede velmi pomalu, takze to vzduch nechladi. V Alpach ve sjezdech s bagazi jsem zastavoval a kontroloval. Jednou i chladil vodou z bidonu. Ale obecne sjezdy po asfaltu jsou v pohode, protoze tam se to zvladne chladit vzduchem. Stejne je to i u kotoucu.

                      0 0
                    • jecnak  

                      Jo a o rok pozdeji uz bez ztraty kyticky ;-)

                      0 0
          • daymaker  

            Na cígo se vyprdni. Ale prostě brzdit přerušovaně. V krátkých intervalech. Jako v autě na mokru. :-)

            0 0
        • Peslezedirou  

          přehřívání, pískání, škrtání

          A teď si má pořídit hydry :-)))

          0 0
          • Lister  

            …no jo no :-)

            Přehřívání byla chyba ve výběru průměru kotoruče – jak jsem psal, tak již vyřešeno. Pískání a škrtání je prostě fakt, o kterém by měl potencionální majitel vedět – zrovna nedávno jsem s pobavením pozoroval diskuzi takového novomajitele v servisu – že prý tam pořád něco cinká a jestli to není pokažený :-)

            No a pak ještě cinkání způsobené rezonancí kotouče – při určité rychlosti dle typu pláště.

            0 0
            • MlokCZ  

              No jsem zvědav na kombinaci K24 x Marathon Supreme jestli to ještě také při nějaké rychlosti na asfaltu bude cinkat nebo ne, to už by snad nemuselo.

              0 0
    • Pavel  

      Řekl bych, že jsi si odpověděl sám… Jen bych asi doporučil takové kolo, na které by šly ty kotoučovky dodatečně nasadit…

      0 0
    • alex44  

      Ahoj všem. Využiju tohoto vlákna. Chci se zeptat na to přehřátí véček a následné prasknutí duše. Je to častý jev, nebo extrém? Vážím s věcma asi 95kg a začínám jezdit více do Beskyd a tam to bývá dost z kopce.

      0 0
      • Medvjedok  

        casty jev to rozhodne nie je. Zalezi aj ake mas rafy, ale hlavne, nebrzdi len jednou (prednou) brzdou, ked sa zatazenie rozdeli na dve tak samozrejme prehriat trva dlhsie. Ved si prejdi okruh a po zjazde vyskusaj ci je raf extra zahriaty.

        Nakolko sa da system vylepsit vymenou zmesi gumiciek za kvalitnejsie ti neviem povedat, mozno napise niekto iny, ale trenie o raf je pre dane spomalenie daneho jazdca v danom terene(klesani) vlas­tne rovnake, len pri maksej zmesi gumiciek na jeho dosiahnutie potrebujes mensiu silu v rukach, no to zahriatie je asi +/- rovnake.

        (Mozes prejst na 29 – vacsie rafy sa menej zahreju :)))) Ale mozno ak treba jednoducho prejdes na kotuce 180mm)

        0 0
      • MlokCZ  

        Mimo hory se to nestává vůbec (pokud tedy se brzdí správně). V horách většinou jen na delších sjezdech, kde nelze moc brzdit přerušovaně nebo sice lze, ale je třeba pak extrémně hodně kvůli sklonu. Letos v Beskydech kamarád (± váhová kategorie jako ty) takhle bouchnul duši právě přehřátím od v-ček na žluté z Lysé (a to až ve spodní netechnické části, kde se brzdilo už přerušovaně, ale o to intenzivěji). V jiných sjezdech, co jsme tam jezdili problém nebyl (tedy ani se to nepřiblížilo té žluté z Lysé). Porovnání s dalšími v-čky ale bohužel pro srovnání žádné nebylo, protože všichni ostatní měli kotouče.

        Problém tedy není, že by to byl nějak častý jev, ale v tom, že je to zcela nevyzpytatelné, zkoušení zahřátí ráfků nic moc neřeší, ty jsou v horách v pořádných sjezdéch velmi horké vždy.

        0 0
        • MlokCZ  

          Ještě dodám, že na stejném kole ten stejný kamarád objel Jeseníky, dvakrát Jizerky, kde jsme také jezdily slušné sjezdy (typu červená do Tanvaldu z hřebene v Jizerkách) a ta Lysá byl jediný případ, kdy se to stalo.

          0 0
          • vysmátej bajker  

            asi už probroušenej ráfek.

            0 0
            • Medvjedok  

              ako myslis ze spalikmi mu to uz chytalo o dusu? :))))

              0 0
            • jecnak  

              Jj cim lehci rafky, tim je tenhle problem markantnejsi. Velmi pomuze keramika a uplne nejvic UST ;-)

              0 0
            • MlokCZ  

              Ráfek nebyl nový a určitě mírně probržděný byl, to k tomu jistě přispělo. Ale hlavní důvod bych viděl v tom konkrétním sjezdu, protože to byl po dlouhé době sjezd, kde jsem vyloženě litoval, že jsem na Beskydy nedal 200/180 kotouče.

              0 0
              • alex44  

                To je na tom to nejhorší, že se nepozná, že se to blíží. Ono se to může stát třeba jen jednou za život, ale v blbou chvíli na blbém místě a je prů-er. Budu dumat nad kotoučema. Dík za rady

                0 0
              • JSt  

                jak jste poznali, ze byla dusa propalena? ja totiz o tomhle problemu jen slycham. nikdy jsem to na vlastni oci nevidel :-)

                0 0
                • Medvjedok  

                  Toto sa stalo kamosovi: na tesco-kole bol na Lysej hore (dufam ze si to dobre pamatam, prosto nieco najvyssie na sev. Morave) a dole je nejaky zabijacky zjazd. Brzdil len prednou (dodatocne som sa mu snazil vysvetlit ze ma pouzivat obe brzdy, ale nejak si to nechce dat vysvetlit…) a zrazu sa ozvala rana a predne koleso sadlo na raf. A teraz: zobral pumpu, vyfucane koleso nafukal (!), cudoval sa sam ze tam nema dieru, a dosiel v klude domov.

                  Rozmyslal som ci ten zvyseny tlak nemohol ventil nejak vypustit a potom dalej normalne fungovat, ale prosto to vysvetlit neviem.

                  0 0
                • jecnak  

                  Ne, jakoby praskne v nejakem miste, kde se nejvic dotyka rafku. Pripadne se odlepi zaplata.

                  0 0
                  • JSt  

                    prave si rikam, jestli to neni jen mytus. jestli se dusa o raf necvakne, neprodre nebo tak neco a pak si to nekdo vylozi, ze ji propalil… celkem logicky by k takovemu defektu doslo nejpravdepodobneji ve sjezdu, kdyz ma dusa tendenci „cestovat“ v plastu.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Ani jednou jsem nenasel jiny duvod, nez rozpaleny rafek, ktery neslo drzet v ruce.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Stejně jako jecnak, ani v jednom případě, žádná jiná příčina nenalezena + extrémně horký ráfek i po nějaké době po zastavení (který jsem v jiných případech nikdy tak horký nezažil).

                      Ani v jednom z těch případů nebyl ani náznak toho, že duše by se pohla v ráfku. A i v tom případě, kdy byla díra v duši mimo ventilek, tak to vypadalo úplně jinak než procvaklé (navíc v těch Dolomitech nebylo kde procvaknout, celý sjezd byl po pěkném asfaltu, kde nebyly žádné větší díry). Ale netuším, zda v těch Dolomitech tomu i výrazně nepomohl jezdec málo přerušovaným bržděním.

                      0 0
                      • JSt  

                        o to mi slo. jestli to vypadalo jinak nez cvakla dusa ;-)

                        0 0
                • MlokCZ  

                  Celý ventilek pryč s tím, že duše seděla přesně kde má (tím myslím, že se ani trošku neprotočila s pláštěm a nedošlo k odstřižení ventilku z tohoto důvodu, navíc se to stalo až po zastavení, kdy už ani žádná síla na protočení pláště nepůsobila). A nikdy předtím k protáčení pláště také nedocházelo. Žádná ostrá hrana nebo oštěp na díře ráfku také nebyl a nikdy předtím ani po tom ke stejnému problému nedošlo. Přišroubovaný ventilek také nebyl. A odtrhlo se to cca dle obvodu díry na ventilek. Zřejmě ta horká hrana té díry.

                  A navíc to bylo se štěstím, protože to bylo přední kolo. Stalo se to totiž až cca 2s po zastavení, když jsme stavěli úplně náhodou, protože tam jeden z nás, který lehce ujel čekal na ostatní (cca 300m před koncem sjezdu a výjezdu u přehrady).

                  Přední ráfek byl přitom extrémně horký ještě dost dlouho po zastavení.

                  Tedy zcela jednoznačný důkaz, že to bylo přehřátím není, ale jiné vysvětlení, jak by k tomu mohlo dojít mi nenapadá.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    A kdysi v Dolomitech, co jsem psal výše, tam byla duše s větší dírou v místě dotyku s ráfkem, kde nebyla ani díra na nipl, ani žádný oštěp, prostě nic o co by se díra mohla udělat.

                    0 0
      • Rychlej turista  

        I když jsem zastáncem véček, tak na tuto kombinaci (95 kg + Beskydy) bych si pořídil kotoučovky.

        0 0
    • McBlacky  

      pro to co píšeš ti stačí véčka

      otázka jestli časem na novém lepším kole nezačneš vyhledávat i ostřejí terény, případně závodit.

      Osobně mi kotouče vyhovují z hlediska konstantního výkonu za rozdílných podmínek a z hlediska dávkování, kde citlivost hyder nedosáhne žádné véčko.

      velikost kotouče a typ destiček je u hyder skoro důležitější než směs špalků u véček. Každý si to může naladit jak potřebuje.

      0 0
    • Daf  

      Vecka vetsinou v pohode staci, dnes uz je to ale trochu prezitek. Pokud budes casem treba upgradovat, tak uz dnes se spatne shani lepsi ramy a vidlice s navarkami na vecka. A za par let to bude jeste horsi.

      0 0
    • Volf  

      nikdy jsem kotouče neměl a ža teď jsme ženě pořídili kolo s kotouči.  Můj názor je nyní takový, že pokud budeš držet véčka jako já tak se dostaneš do problémů ve chvíli kdy budeš chtít dobrou vidlici a dobrej rám, protože podle výrobců jsou véčka mrtvá a hodí se jen na levná kola:-(( na druhou stranu si myslím, že kotouče na kole líp vypadají, potřebuješ mnohem menší sílu v ruce a ruka se tak neunaví ve sjezdech / to tvrdí moje žena /. U kotoučovek pokud mluvíme o hydraulice vidím největší slabinu v tom, že když urveš hadičku nebo ti praskne tak nemáš vlastně žádnou možnost to sám opravit do funkčního stavu, kdežto i s prasklým lankem se dá nějak brzdit / i ta cenu, že by jsi ho navázal třeba na klacek /. To je ovšem problém ve chvíl, kdy by jsi pořádal expediční cesty někam mimo civilizaci. Takže já sice na véčka nedám dopustit, ale až budu postaven do situace, že budu kupovat nový rám / kola záadně stavím / tak už půjdou véčka do důchodu. Jedině že bych sehnal dobrej rám ještě s čepama, ale to už je spíš jen fikce.

      0 0
    • yeseteer  

      nevím, jestli to tady nebylo řečeno, ale jednu z nevýhod koutočovek vidím také v tom, že vypadají, „profesionálněji“ a „draze“ a určitě budou více přitahovat zloděje … Když někde uvidí dvě kromě brzd zcela stejná kola (ať si tam jsou třeba i véčka lepší než kotouče), tak určitě sáhne po tom biku s kotoučema.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.