• Diablus

    Chtěl bych vědět jaké jsou rozdíli mezi véčkovejma brzdama a kotoučovkama,vím že je toho na netu plno,jako váha,u kotoučovek stačí vyvinout menší síla atd…,ale chtěl bych vědět co je na tom všem stoprocentní pravdy,jakmoc je těžký servisovat ty kotoučovky(hlavně jestli jdou servisovat jen tak doma nebo se musí pořád vozit do servisu při menším karambolu),jestli se kotouč ohne při každým těžším pádu,hlavně kolik co stojí,kolik stojí servis kotoučovek a véčkovejch brzd(rozdíl),to je pro mě hlavně rozhodující co kolik stojí,ještě další informace jestli někdo může dodat,potřebuji hlavně osobní zkušenosti jak se s čím brzdí i například jestli někdo ví zhruba brzdnou dráhu(rozdíl brzdné dráhy) u véček a kotoučovek atd…,vybírám nové kolo a potřebuji vědět hlavně ty brzdy(kupuju přes net takže nemůžu vyzkoušet)

    0 0
    • Bruk600  

      O kotoučovkách nejsem schopen napsat vůbez nic. Mám „V“ a neuvažuju o výměně, protože kolo při intenzivnějším brždění dostanu bez problému do smyku a pak už to není o brzdách, ale o pláštích a povrchu. Prostě „V“ jsou dostatečně výkonné a přechodem na kotouče nemám co získat. Servis si bez problémů udělám sám. Jediná nevýhoda by mohla být, že při prasknutí drátu budou škrtat o ráfek.

      0 0
      • HROOLI  

        A za mokra jsou poloviční :(

        0 0
        • kyl  

          To taky není pravda,na kole na kterém jezdím jen o přestávce v práci do obchodu mám V,jsou to staré odlehčené Tektra z roku 1997 a za mokra by sis nedovolil šáhnout na přední tak jak za sucha a to mám obyčejné špalky za 15kč/kus.

          0 0
          • berunkarunka  

            Tak já nevím, co mám aušusy, ale mám nový kolo, najeto něco málo přes 500km a špalky vepředu už skoro totálně obroušený… nedejbože, když je mokro a dýl brzdím! To je pak musím dotahovat, protože už mačkám naplno a nejsem schopná pořádně zabrzdit

            0 0
            • Ossis  

              Zacni jezdit s nekym rychlejsim, at nemusis tolik brzdit ;).

              0 0
            • Flegmatik  

              Nauč se brzdit decentně :-) Ne křečovitě a za každou cenu. Ale taky je pravda, že defaultní špalky stojí většinou za prd. Kup nové, lepší, nech si je seřídit a snad vydrží déle.

              0 0
              • berunkarunka  

                Taky dobrá rada, díky :) Vím, že brzdím hodně, ale teprve se s bajkem sžívám :) A občas ty sklony kopců taky stojí za to… to se divím, že funguje gravitace :D Ale hodlám pořídit nový destičky, tak snad tentokrát vydrží víc…

                0 0
      • maajkee  

        :) měl by jsi zkusit kotouče, jezdit s nima nějakej ten měsíc a pak zase přejít na Véčka, takhle bys nemluvil.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Přesně to jsem udělal a musím s ním souhlasit.

          0 0
          • StuntJ  

            hmm když tohle řekne bývalí služebník Véčkového řádu, tak to je už něco :o)

            0 0
            • Tomahomo  

              No, buď sem nepochopil Pavla já, nebo ty, případně si děláš legraci, ale podle mě RT napsal, že zkoušel kotoučovky a vrátil se na Véčka.

              0 0
              • StuntJ  

                já si zas myslím, že na ten měsíc zkoušel kotouče a véčka nikdy více :o)

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Kotoučovky mám na jednici a véčka na plečce :-)

                  0 0
                  • StuntJ  

                    tak a teď tomu nerozumím už vůbec :o)))

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Kotoučovky jsem musel dát kvůli kolům, fulkrumy na véčka nejsou.

                      0 0
                      • StuntJ  

                        Aha a kdyby byla příležitost a najednou se zjevily Fulcrumy na Véčka, vrátil by jsi se, nebo kotoučovky navždy ?

                        0 0
                        • Rychlej turista  

                          S véčkama mi to všechno přijde jednodušší, když jsem s nimi jezdil, vůbec jsem na brzdy nemyslel. Teď mě obtěžují, protože prakticky furt drhnou a vydávají nějaké zvuky a na to si těžko zvykám. Zpočátku jsem to, v domění, že si to sedne, furt ladil, ale už na to kašlu. Zatím sice ty Formule R1 fungují, ale taky jezdím jen v suchu. Ale děsím se toho, že bych měl jet v bahně a něco se s nimi stalo. Absolutně nevím, co bych si s nimi počal. S véčky prostě nejsou žádné starosti a práce a to je pro mě zajímavější, než megahustý brzdný účinek, který stejně nevyužívám. Ale kdybych měl dát zpět véčka, tak bych měl zřejmě problém s jejich váhou, protože ty Formule R1 jsou fakt lehoučké. Musel bych jít do Mrázka, ale to by zřejmě bylo z bláta do louže, protože ty prý jsou v blátě taky hned kaput.

                          0 0
                          • koldator  

                            bohuzel, s Formulema byvaji presne ty problemy, ktere popisujes ty ve svem prispevku. Hodne spatne se nastavuji. Vozil jsem je kdysi drive, bracha je ma na bajku ted (F. Oro). Nastavit je tak, aby kotouc neskrtal, to je o nervy. A to je rovny kotouc! Presel jsem na XTR a mam klid.

                            0 0
                          • nox159  

                            kdybys ty R1 nechtel, tak ja bych je klidne odkoupil ;-)

                            ja sem presel na hydry (XT) a nemuzu si je vynachvalit Vcka uz bych nechtel

                            ( no jen porad lehce zvazuju pouzit je na zavodniho celopevnaka, ale na klasicke HT nebo na fulla uz nikdy )

                            0 0
                          • StuntJ  

                            já jsem kdysi jezdil též V-čka, ale po přechodu na kotouče bych neměnil, i přes ty problémy co doprovází …

                            0 0
                          • Ricci  

                            Vecka su fajn hlavne ked dole kopcom praskne lanko na brzde …

                            0 0
                            • DaSnail  

                              ale no tak… 8o)

                              0 0
                            • nox159  

                              Hydry su fajn hlavne ked dole kopcom praskne hadice na brzde… :D

                              0 0
                            • Rychlej turista  

                              Lanko nikdy nepraskne nečekaně, takže je vždy dost času na jeho výměnu. To už bych se spíš bál prasknutí té hadice.

                              0 0
                              • BigKarel2  

                                To už jsou šílené argumenty… :D

                                0 0
                                • Rychlej turista  

                                  Kde vidíš nějaký argument? Jen jsem psal, že je nesmysl si myslet, že lanko praskne jen tak. Třeba, že si zrovna řekne: „Tak a teď bych mohlo prasknout.“

                                  0 0
                                  • StuntJ  

                                    no mě se už jednou utrhlo lanko z toho válečku, bez varování, bez lítosti …

                                    0 0
                                  • BigKarel2  

                                    To sem nemyslel…Ale že je ta debata kotouče x Véčka vyhnaná už do extrémů…a každej tady říká nějaký nevýhody a to že ti na může jen tak prasknout lanko je argument už bych řekl trochu přehnanej…

                                    0 0
                          • rš2  

                            Asi mám nějaké štěstí, ale s mými XT není jediný problém, žádný zvuk, drhnutí apod co věčně spousta lidí popisuje, nasadil jsem a od té doby si jenom užívám jízdu a jediný nešvar který se občas v nějakém příspěvku na XT objeví a to písknutí za mokra je stejně dán deskama a kotoučem a ne konstrukcí brzdy… :-) Bajku zdar

                            0 0
                            • Rychlej turista  

                              U těch Formulí R1 jsem byl varován, že to dělají. Ale dá se to přežít a šel jsem do nich kvůli váze, protože obě váží jako jedna XT :-)

                              0 0
                            • Flegmatik  

                              No počkej Radku, není po týdnu ježdění tvých brzd brzy na nějaký soudy? :-)

                              0 0
                    • Tomahomo  

                      Záhada hlavolamu :o) A co na to Jan Tleskač?

                      0 0
          • kubad  

            Slovo do pranice :-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              S véčkama prostě nemám problém :-)

              0 0
              • maajkee  

                však oni taky brzděj, na turistiku jsou naprosto dostatečný :)

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Však jo. Pokud člověk nejezdí nadoraz a nepotřebuje okamžitý megavýkon, tak s véčky není problém.

                  0 0
                  • maajkee  

                    Jo jo, s tím se dá jen souhlasit. Já bych i chtěl nějakýho HT turistu s pevnou vidlicí něco jako máš ty a klidně bych si tam i ty véčka dal. Na delší vejlety převážně po asfaltu si ho vždycky přeju :)

                    0 0
          • Vilém  

            A to je co rict, kdyz vzpomenu, jak si se jim branil:)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Psal jsem „s ním“ ne „s tebou“. Souhlasil jsem tedy s Brukem600, ne s majkeem, kterému jsem pouze odpovídal :-)

              0 0
              • Vilém  

                Spatne jsem to pochopil, myslel jsem s nim jako s Maajkeem.

                Tak to me mrzi, ze nejsi spokojen.

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Nepsal jsem, že nejsem spokojen. Jen mi kotoučovky přijdou více problematické. Já raději jezdím a nerad se v kole hrabu. To je pro mě dost podstatné a z tohoto hlediska jsou pro mě véčka jednoznačně lepší.

                  0 0
                  • kubad  

                    Taky sem to spatne pochopil :-) myslel sem ze jednoznacne kotouce.

                    0 0
        • Nimrod  

          ony nejsou véčka jako véčka… na xc mám tektro, 8 let staré bowdeny, stejně stará lanka, vakl kam se podíváš, originál špalky… a na trialu avid ultimate, nokony, koolstopy, fr5. sice jezdím na obou z kopečka a na xc to není žádný zázrak, ale na trialu se fakt nebojím jet rychle na lesní cestičce a tak úplně pomalu na něm nejezdím si myslím, když přihlídneš k tomu, že je to celopevno a je tam směšný převod. nicméně vážim jak kus hovna. ale prostě fakt je ten, že jsem nejdřív jezdil na těch tektrech, pak byly mechaniky 475, hope mono 6ti, formula evoluzione, magura gustav, magura hs33, xt 755 a teď jsem zas u véček a nevidím problém :-)

          0 0
      • Vilém  

        No tech nevyhod by se naslo mnohem vic:)

        0 0
    • Pic  

      Jezdím na véčkách, cca. 15 závodů ročně. Není problém, jsou levnější, výkon je dostačující. Pokud ti jde o cenu, stačí vozit v kufru 2 imbusy, lanko a špalky a prostě s nima nemá co stát.

      Výhoda kotoučů je to, že přední brzda je zkrátka účinější, za mokra je to velmi znát a brždění jde cekově lehčeji.

      Pokud ti jde o cenu + cenu servisu jdi do véček např. Avid Single Digit 5 + páky Avid FR5 seženeš dohromady za nějakých 700Kč a je to perfektně fungující kombinace co má 570g.

      Btw.pamatuju závod, čtyřhodinovku co se jela za přívalovýho deště, totální bahení lázně a x lidí s kotoučovkama skončilo protože prostě prodřeli desky na kov, večer před další etapou byly destičky nedostatkový zboží:-)

      0 0
      • Meedja  

        Tak nevim, ja mam kotouce (Shimano XT04) uz hafo let a jediny, co jsem delal za udrzbu, bylo meneni desticek, cisteni pistku a serizovani soubeznosti trmene a kotouce (oboji jednou za nekolik mesicu). Zadni kotouc mam po jednom padu trochu hnutej, ale dal se srovnat a neskrta. Rovnal jsem ho doma klestema. :)

        Jinak nevim proc bych mel za deste odrovnavat desticky. Asi bude zalezet na materialu, ze kteryho ty desky jsou, ne? A taky je treba tolik nebrzdit. :) Naopak jsem zazil zavod ve Znojme, kterej se jel po desti a bahno se krasne lepilo na plaste. Po par metrech jsme vsichni jeli na krasnejch balonech, ovsem „veckari“ ty balony nemohli prodrat brzdama, takze je rozepinali, aby aspon trochu mohli jet.

        Ja si myslim, ze kazdy ma svoje pro a proti a pokud hledime ciste na financni hledisko, jsou vecka naprosto dostatecny reseni. Ale ja bych sel kdykoli znova do kotoucu, protoze se brzdi lehceji a brzdi to i za mokra s mensim kravalem (zalezi na deskach).

        0 0
    • scret  

      nejsou vecka jako vecka a nejsou kotouce jako kotouce… takze bys to musel upresnit…

      0 0
      • zichis  

        no třebas já mám asi nějaký nekvalitní véčka. Jak to tady čtu, tak všici co sou s véčkama spokojený s nima nemají problém, ale já teda jo. Když projedu bahnitou louží, nebo jinak se mi dostane bahno na ráfek, začne do skřípat, drhnout, a paradoxně hůř brzdit. On mi asi písek mezi špalkem a ráfkem funguje jak kuličky v ložisku.

        No a tak se ptám: co dělám špatně a jaký mám koupit kvalitní véčka aby mi tohle nedělaly a neničili ráfek?

        0 0
        • scret  

          no, ja mam XT vecka (v zaloze jsou jeste XTR), na tom koolstop spalky na keramiku, rafek s keramikou a nemuzu si stezovat:))

          driv jsem jezdil cerveny koolstopy, ktery mi sedly nejvic, max. vykon, zadny spony z rafku, dlouha vydrz…

          ale kotouce 180/180 brzdej lip:)

          0 0
          • zichis  

            ale mé špalky taky špóny nedělají. Ráfek mi ničí písek, ne špalky. Takže potřebuju takový véčka aby tam ten písek nebyl.

            0 0
            • scret  

              heh:)) tak to si kup keramiku… nic jinyho nevymyslis… pak ti pisek vadit nebude…

              0 0
        • Sarkafarka  

          z toho co tady ctu to vypada ze jste uplny amateri.je snad logicky ze kdyz s veckama projedes bahnitou louzi tak ze se ti blato resp. pisek dostane na dosedaci plochy tak se ti zacne obrusovat jak rafek tak spalky.to same se ale stane i s kotoucema (jen bys musel projet nejakej bahnitej brod).to jak dlouho se ti to bude brousit zalezi na tvaru tee desticky nebo spalku. desticky musi byt rovne aby meli maximalni kontaktni plochu (tady hraje roli i rozdil prumeru rafku a kotouce ⇒ mensi prumer vyzaduje daleko vetsi silu na stejny brzdny ucinek).vecka to resi tak ze v nich jsou vyfrezovane takove drazky ktere odvedou vodu pripadne drobne necistoty mimo brzdnou pochu (teda aspon ty co mam ja).ale vsechno je necim limitovane v tomhle pripade opotrebenim.kdyz je sjedes tak ze uz zadne drazky nebudou tak se to bude brousit hodne dlouho nebo bude toho bordelu hodne a uz to nebudou stihat odvadet a ucpou se. takze vysledek je takovej ze s kotoucema to musi opravku poradna louze-rozbahneny usek a pokud se ti tam kolo zapichne vic jak 20 cm tak uz to stejne neuslapnes.no a pokud tohle nejezdis kazdy den tak to nema cenu resit…a jak se tam ten bordel dostane ci ne nevyresi brzdy(paky) ale prave ty spalky.

          0 0
          • zichis  

            tak teda jaky spalky? Drážky v nich mám, ale ať jsou rovný, nebo šikmý, ráfek to nečistí, slouží takakorát jako zásobník bordelu, aby když bordel z ráfku otřu rukou, se mi tam zase nanesl. Ty drážky si myslím, že mají pouze funkci indikátoru oppotřebení: drážka zahlazená=vyměň špalky. Taky jak by to bahno ze sebe mohly dostat, žejo. Nejsou kočky aby se olízaly. Zvlášť takový to jílový, lepivý, v nich bude velice dobře držet.

            0 0
        • o.1  

          Po vyjazde z bahna za jazdy zlahka podrz brzdy aby sa zotrel bordel, neverim ze toto ta moze nenapadnut :-)

          0 0
        • koldator  

          je to presne tak jak rikas, to blato ci pisek udela mezi spalkem a rafkem brusnou pastu a ta pekne brousi rafek a vydava obcas ty priserne zvuky. Doporucuju poridit kvalitni spalky, treba Koolstopy nebo treba tyhle BBB ( http://www.bbbparts.cz/… ). Cena je sice vyssi, ale zase potom uz koupis jen nahradni gumicky

          0 0
          • zichis  

            Nerozumím termínům aerodynamický profil a brzdná přesnost Ach, jak jsem blbý :´-(

            0 0
            • pepek  

              Já zase tomuto://„speciálně vyvinuté směsY gumy“//

              0 0
        • ememem  

          nic, to je vlastnost. vsetky tie recy o tom ako sa to super cisti a staci pridrzat brzdu a treba mat profilovane spalky ako je vykon porovnatelny (HA-HA-HA)atd. atd. su s prepacenim nezmysly. ale ked to niekomu vyhovuje tak ok, ziadny problem, ja mam tiez napr. na vlajdach rohy a v rame 2 bidony a je mi jedno co si o tom kto mysli len argument treba pouzit ze „pre man je to dobre“ alebo „takto mi to vyhovuje“ a nie hladat uplne fakticke bludy a technicke nezmysly ako zdovodnenie preco je to lepsie.

          0 0
    • Vhalasta  

      Myslím, že na tvoje otázky lze odpovědět takto:

      • doma (pro běžného uživatele) jsou servisovatelné jen úkony, které sedělají tak co 1–3 roky(výměna destiček, kotoučů, vystředění brzdy),takže každých cca 10 roků možná budeš muset do servisu naodvzdušnění(pokud ovšem nemáš smůlu na kus nebo si je samobastlením­nezavzdušníš nebo jinak nepo…kazíš. sám);
      • nikoliv, kotouč se ohne při málokterém pádu (u mě 1 z cca 25) ai pak je dost velká šance, že si ho dokážeš srovnat sám;
      • odzvdušnění cca 150,– Kč, vše ostatní zvládneš i na kotoučíchi na véčkách sám
      • rozdíl v brzdné dráze je na mokru 48,53482 procent a na suchu21,23154­8 procent.:)

      A další rada by mohla být tato – nerozhoduj se jen podle ceny co co stojí (to je pak jasná volba „V“) ale především podle toho, co jezdíš nebo chceš jezdit:

      • pořádné kopce (typu Lysá) dolů terénem a ne po asfaltu(ne –stačí „V“);
      • v dešti v blátě (ne –stačí „V“);
      • v zimě na sněhu (ne –stačí „V“, ale pokud ano tak rozhodněkotou­čovky).

      A teprve až si na tyto otázky odpovíš NE, tak začni uvažovat, jestli máš dost peněz aby sis zafrajeřil a koupil nadstandard. Když si řekneš, že peněz není nikdy dost tak jdi do véček, které na většinu ježdění stačí.

      0 0
      • Nimrod  

        nemůžu tak úplně souhlasit s těma tvýma „ne“. v lysý sem nebyl, ale alpy na véčkách se dají, i když to není zrovna moc komfort, ale přežil jsem bez problémů

        déšť a bahno. jel si někdy na kotoučovkách v dešti? ony také pak ztrácejí výkon, ale ne tak rychle (chvilku to trvá, než se dostane voda k deskám). ale jinak souhlasím, není to úplně ideální, ale jezdit se v tom dá i na véčkách, jen musíš trošku dřív sáhnout na brzdy, aby se trošku očistil ráfek

        zima a sníh. to samé, jako v dešti, dokonce tentokrát bez bahna. prostě vzít za brzdu trošku dřív, občas na ní sáhnout v průběhu jízdy, aby se očistil ráfek a pokud to jde, předejít námraze na ráfku. ale přežil jsem několik zim na véčkách a ještě furt jsem neměl s nima problém, pokud dodržuješ popsané zásady

        0 0
        • Vhalasta  

          Myslím, že oba říkáme skoro totéž, jen každý z jiné strany. Jak vidíš, spíše říkám, že když nejezdíš extrémy, tak ti véčka v pohodě stačí. A i ty extrémy se s nima dají ujet ale už se musíš jinak chovat, být opatrnější atd.

          Stojím si jen za tím sněhem. Ten je podle mně výrazně horší než jen déšť či bahno. Tam už bych ty kotouče viděl jako (téměř) nutnost.

          PS.: V Lysé jsem taky nebyl ale asi myslíš na lysé :)

          0 0
          • Nimrod  

            jojo, na, děkuji za opravení :-)

            ten sníh nevidím nikterak černě, ale až si rozbiju hubu a bude to kvuli véčku, ne mojí blbostí, tak přejdu zpátky na kotouče :-) máš pravdu, že v jistých situacích se musíš chovat trošku jinak, aby ses mohl kdykoli spolehnout na véčka, ale nějak mi to nevadí a dělám to automaticky

            0 0
        • Jones  

          Tak zrovna kvuli alpam jsem presel na kotouce, protoze ty sjezdy mi davaly dost zabrat. Proste me ty bolavy ruce uz nebavily, zvlast, kdyz do toho treba sprchlo. To pak bylo o nervy.

          0 0
      • Buf  

        Jen by jsem dodal

        U véček dochází při dlouhém sjezdu k přehřátí ráfku a pláště a zvyšuje se nebezpečí defektu, zejména pokud ještě používáš duše (tepelná deformace pásky v ráfku, protáčení duše = defekty ze strany od ráfku a případné utržení ventilu, může dojít i k prasknutí přehřáté duše)

        U véček dochází k postupnému opotřebování ráfku a tím k jeho zeslabení, ráfek na kole je základní věc z hlediska bezpečnosti, zeslabovat jeho konstrukci obržďováním je překonaný technický kompromis, POZOR u ráfků z tvrzeného duralu může dojít při probrždění k jeho prasknutí

        Nezanedbatelné ja tak i sledování kdy již ráfek vyhodit( nový ráfek, přeplétaní kola většinou nový výplet – také není zadarmo)

        Levná verze jsou mechanické kotoučovky, vhodné zejména do divočiny kde si asi odvzdušňovací sadu a brzdovou kapalinu moc lidí nevozí. Páky a lanka můžeš použít z Véček…

        Nevýhodu hmotnosti kotoučovek eliminují odlehčené profily ráfků bez ploch na brždění ( váhova úspora rotujícího kola je mnohem významnější než gramy navíc u statické brzdy)

        Když si pořídíš kotouče tak můžeš investovat i do kvalitních zapletených kol nebo kvalitních ráfků. Výhodou kotoučovek je že měníš samostatný brzdový systém ( destičky a kotouč)nikoli celá kola (špalky a ráfky).

        0 0
        • Bruk600  

          Už jsem nechtěl přispívat stím,že Diablus se už musí rozhodnout sám, ale tvůj příspěvek mi přijde jako od podomního obchodníčka. Tolik negativních vlastností mají ty „V“, že nechápu, kde udělali soudruzi od Shimana chybu. Asi se tak nebezpečné součástky neměly na kola ani montovat a brzdit se do příchodu kotoučů mělo šoupáním podrážky o sinici.

          0 0
          • jeffino  

            No já mám „véčkový“ Avidy a moje zkušenost např. ve sjezdech na Sudetech není nic moc, prostě v určitej okamžik se dostaneš do momentu kdy to kolo v podstatě pořád jede, nebrzdí, proto pošilhávám po kotoučích…

            0 0
            • o.1  

              To Vcka robia ze pri suvislom drzani paky trochu „meknu“ staci pustit a znovu zmacknut. Najlepsie je brzdit prerusovane v kratkych intervaloch a brzdny ucinok je uplne dostatocny, daleko prevysujuci schopnosti plastov.

              0 0
          • MlokCZ  

            Je to o tom, co kdo jezdí. Když se nejezdí pořádně sjezdy, tak přehřátí nehrozí.

            Probrždění ráfku ale hrozí každému, pokud si to nepohlídá. Je to ale chyba, že si to majitel nepohlídal. Loni na Korsice jsem zažil už druhý zcela zborcený ráfek za jízdy, co jsem v reálu viděl. Velké štěstí, že to bylo v malé rychlosti a zadní a nedošlo k vážnému pádu.

            A bylo to u paní na trekingovém kole při ježdění téměř výhradně na asfaltu. Pouze zanedbaná údržba, měl se ten ráfek dávno vyměnit.

            0 0
        • Rychlej turista  

          Já ti nějak nevím, ale o tom praskání přehřátých duší zatím jen hodně čtu, nikdy jsem to však nezažil. S tím probržděním ráfku máš pravdu, mi se to u jednoho už povedlo, asi po 35 000 km :-)

          0 0
          • MlokCZ  

            To je jednoduché. Sice najedeš extra hofo kilometrů, ale nejezdíš pořádné sjezdy v horách. A ještě nejsi žádná těžší váhová kategorie.

            Já už tu jeden případ problému přehřátí ráfku a bouchnutí duše psal (kamarád co má blízko 100kg). Letos do v Jizerkách zopakoval v takovém nenápadném sjezdu a to ze Štěpánky po zelené směrem na Harachov.

            Mimo hory ten problém nehrozí vůbec a i v horách jen v pořádných sjezdech. Ale pak to začíná být opravdu vážný problém zvlášť pro těžší jezdce.

            0 0
            • ememem  

              presne tak, fakt to neni mytus ale realita. mam 95kg a pred nejakymi 10-mi rokmi som sa v alpach v jednom zjazde kvoli tomu skoro zabil. a nebol to defekt ale rana jak hovado, okamzite plast dole z kolesa a bol som na zemi. je fakt ze neviem ci to bolo prehriatm alebo sa to volako posunulo v rafiku a utrhlo pri ventilku (tam bola diera) alebo kombinacia obojeho ale znovu zazit bych to nechcel. (no dobre vtedy som mal ledva 80kg ale aj to neni zrovna chrtia figura.) to bol posledny imulz na odchod od V ktore ma aj tak len neustale srali. dopredu som kupil vidlu aj s brzdou (AMP) a dozadu nechal urobit navarok a tam bola tusimze grimeca. je fakt ze jedno bola vacsia hruza jak druhe, drahe to bolo vtedy jak svina (tak cca 20tis.) furt sa s tym bolo treba serinkat ale ten pocit ze prejdem blatom a brzdi to a nepocuvam ziadne pazvuky a nemusim nic cistit atd. atd. V brake never more. dnes hladat dovod preco V…ja fakt neviem, snad jedine prvotna investicia.

              0 0
              • Janes  

                Je to realita, už jsem to tu někde psal..cca v 1985tým na Favoritu se Sprintama (pamětníci vědí), při prudkým dobržďování při sjezdu na náměstí v Dubé(vlítly mi do cesty děti), naštěstí už skoro v nulový rychlosti to řachlo… duše ven z pláště a dokonce se mi namotala až na řidítka, jak se přetrhla… ráfek naštěstí zůstal v plášti, ale být to ve velké rychlosti, asi už jsem tady nepsal. Myslím, že vinu na tom mělo taky velký vedro, když se to stalo. Od tý doby jsem přibržďoval v kopcích střídavě přední a zadní brzdou, abych tu možnost, že to bouchne zmenšil.Jo a měl jsem tuším skoro 90 kg.

                0 0
                • Rychlej turista  

                  To ti ale snad bouchl plášť, ne duše :-D

                  0 0
                  • Janes  

                    ráfek a plášť bez poškození, ale duše přetržená a v délce cca 10cm na ní byla klikatá prasklina jak na zmiji :-) ale jakým způsobem se mi omotala až kolem řidítek do dneška nevím.. Potom mi bouchla na fávu ještě jednou, ale to se mi vyklepal hlavní šroub co drží přehazku, ta se mi sekla do drátů a následně do zadní stavby, čili jsem měl slušnou kotvu v cca 50km :-), když mě to zastavilo, ozvala se rána jak prase, kouknu co to, a měl jsem totál prodřenej plášť cca 3–4 cm a duše bouchla díky tomu. Je fakt, že rychlejc by mně nezastavily ani hydry :-) domů jsem to těch 15km dotáhl pěšky a přehazku jsem vypreparoval až tam.

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      No, ona ta duše, když vyleze z pláště, tak prostě bouchne. Párkrát už se mi plášť svlékl a řacha je to ukrutná, ale naštěstí nikdy za jízdy, jen při pumpování. Pochybuji, že za to mohly véčka :-D

                      0 0
                      • Janes  

                        Asi tak, měl jsem dobře nafoukáno :-), bylo vedro,a to poslední teplo nutný k tomu, aby duše vylítla z pláště dodaly právě ostře brzdící špalky o ráfek. Navíc, nevím jestli znáš ráfky, na který pasovaly pláště Sprint, tak ty nebyly zrovna vysoký.

                        0 0
                        • Rychlej turista  

                          To, že určité pláště si nerozumí s určitými ráfky je známá věc. Je ale s podivem, že za nehody u těchto nevhodných kombinací pak vždy můžou véčka a ne hlava toho, co si to takto na sebe navlékl :-D

                          0 0
                          • Janes  

                            Počkej, tos mi trochu nerozuměl, to právě byly ráfky a pláště, který k sobě pasovaly (27×1a1/4),a byly jiný, než favoriťácký standart (28× 1a3/4)

                            0 0
                              • Janes  

                                http://www.koloobchod.cz/…-1–4-sprint/ tady je to i z ráfkem… a ještě jdou sehnat :-)))

                                0 0
                              • Rychlej turista  

                                Nevím, neznám, nepátrám a teorie mě v tomto případě vůbec nezajímá. Pokud jde plášť nasadit příliš snadno, tak prostě zbystřím, a nehledám chybu v brzdách.

                                0 0
                                • Janes  

                                  Hele, je možný, že soudruzi s Rubeny a Favoritu udělali někde chybu, nicméně, když si v 70 a 80tých letech nevozil galusky, byla tohle asi jediná šance na slušný svezení. Reagoval jsem pouze na tvojí větu…Já ti nějak nevím, ale o tom praskání přehřátých duší zatím jen hodně čtu, nikdy jsem to však nezažil… vůbec se nehádám o brzdách a ani moc nemůžu, protože jezdím celý život na Véčkách k mé plné spokojenosti a kotouče mám teprve 3 roky a to jen na jednom ze 4 kol, která používám. Navíc mé názory na brzdy se velmi blíží těm Tvým. Toť vše.

                                  0 0
                                  • Rychlej turista  

                                    Jo, přehlídl jsem ten rok 1985. V 70-tých letech jsem samozřejmě jezdil na galuskách, ty se svlékaly celé, když je člověk řádně nepřilepil :-D

                                    0 0
                                    • Janes  

                                      OK, a já si říkal, co po mně tak jdeš :-) BTW: na galusky jsem právě vzhledem k tomu, o čem píšeš nikdy nenašel odvahu (asi i vzhledem k mé postavě ala Jurčo), a to jsem galuskovej komplet měl dokonce jednu dobu doma :-(. Ono se těm Sprintům tehdy říkalo „pologalusky“ a na nezávodní cyklistiku to s nima zas tak špatný nebylo.

                                      0 0
                                      • Rychlej turista  

                                        Tý jo, Jurčo :-) Jeho technika jízdy byla neskutečná :-D

                                        0 0
                                        • Janes  

                                          Myslel jsem spíš jeho figuru (tuším, že mu přezdívali Kamion) pamatuju si jak při ZM se za ním hlavně na Polských rovinách srovnal celý tým, jaký měl ramena :-).

                                          0 0
                                          • Rychlej turista  

                                            To jo, tempař to byl ukrutný. Ale kdyby tehdy existovalo MTB a vjel to terénu, tak by se v prvním singlu zabil :-D

                                            0 0
                                            • Janes  

                                              Asi jo, ale v tom je právě ta krása cyklistiky, že si v ní každej může najít svojí parketu. Na druhou stranu, dojel TdF, to taky není marný :-)

                                              0 0
            • JSt  

              to je pravda, to bouchani dusi. nejsem moc tezkej, a presto mi kolikrat bouchne duse ve sjezdu i s kotoucama :-D.

              0 0
            • Rychlej turista  

              Jenomže kolik 100 kg lidí jezdících pořádné sjezdy v horách uvažuje o véčkách?

              0 0
          • Buf  

            Záleží na tom co jezdíš. Na ježdění do práce po rovině také mám véčka, přece staré kola nevyhodím. A staré brzdy brzdily přítlakem na plášť…taky vývoj.Nenapsal jsem že je to naprd, Véčka jsou jen vývojově starší a již trochu překonané. A kotouče se zavedly mimo jiné proto, že odstranily i ty nedostatky o kterých jsem psal.

            Nebudu tady dal jmenovat výhody typu, že kotouče umožnily dělat karbonové ráfky a další TOP vývojové věci .

            Jezdit se dá na véčkách i s kotoučovkami a brzdit můžeš i nohou o plášť…

            0 0
            • JSt  

              coze? podivej se na silnicu, cim brzdi a z ceho maji rafky. pry kotouce :-))).

              0 0
          • ememem  

            fakt to neni mytus. mam 95kg a pred nejakymi 10-mi rokmi som sa v alpach v jednom zjazde kvoli tomu skoro zabil. a nebol to defekt ale rana jak hovado, okamzite plast dole z kolesa a bol som na zemi. je fakt ze neviem ci to bolo prehriatm alebo sa to volako posunulo v rafiku a utrhlo pri ventilku (tam bola diera) alebo kombinacia obojeho ale znovu zazit bych to nechcel. (no dobre vtedy som mal ledva 80kg ale aj to neni zrovna chrtia figura.) to bol posledny impulz na odchod od V ktore ma aj tak len neustale srali. dopredu som kupil vidlu aj s brzdou (AMP) a dozadu nechal urobit navarok a tam bola tusimze grimeca. je fakt ze jedno bola vacsia hruza jak druhe, drahe to bolo vtedy jak svina (tak cca 20tis.) furt sa s tym bolo treba serinkat ale ten pocit ze prejdem blatom a brzdi to a nepocuvam ziadne pazvuky a nemusim nic cistit atd. atd. V brake never more. dnes hladat dovod preco V…ja fakt neviem, snad jedine prvotna investicia.

            0 0
            • ememem  

              a kua preco je to dva krat?

              0 0
            • kubad  

              Je to otazka :-)

              Ja casteji vidim vyzhavenou kotoucovku ktera prestane brzdit nez prasklou dusi od prehrati rafku. Proste s kotoucema je potreba brzdit jinak a to spousta lidi nechape a pak se divi.

              0 0
              • MlokCZ  

                Jasně, utavit brzdy, zvlášť pokud někdo vozí příliš malé kotouče + organické desky je častější jev v praxi.

                Jenže tu je jeden zcela zásadní rozdíl, brzda se nikdy neutaví z ničeho nic, ale má to pustupné příznaky. A není tedy žádný problém si případně v nejhorším zastavit (když to jinak nejde a třeba nešlo brzdit dostatečně přerušovaně).

                0 0
                • kubad  

                  jj ale to víš ty + lidi co jezdí, že máš pustit brzdu aby se ochladila, ale spousta cykloturistů naopak tlačí na páku víc a víc :-)

                  0 0
                  • Mr.Duck  

                    Tak když držim brzdu, tak jí držim protože brzdit asi voe musim ne, když jí pustim tak budu na držce a bude mě to bolet. Au.

                    0 0
                    • soc  

                      Presne tak… a kdyz uz brzdit musim, tak cekam, ze brzdy budou fungovat, ne?

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Tak to je jasné. Pokud ale zvolíš vhodné hydry, tedy hlavně vhodnou velikost kotoučů a vhodné desky pro dané použití a rozumně brzdíš (tzn. souvisle jen když je to nutné), tak to utavení téměř nehrozí.

                        A hlavně když už ojediněle brzdy utavíš, tak jak jsem psal, tak to přijde pozvolně, takže to není nebezpečné jako bouchlá duše od přehřátého ráfku.

                        Jak jsem popisoval výše ty dva případy přehřátého ráfku, tak v obou případech nás ten sjezd jelo více. Ostatní všichni s kotouči a z toho další dva srovnatelné váhové kategorie (jako ten co přehrál ten ráfek) a ani v jednom případě nikdo problém s utavením brzd neměl (jeden má 180/160 kotouče, druhý 200/180).

                        A já měl třeba v tom prvním případě ještě 180/160 kotouč, K24 a organické desky. Mírné ztrácení brzdného výkonu už bylo trošku cítit (to bylo na žluté z Lysé k přehradě). V tom druhém s The One 180/180 + sintry ani náznak změny chodu páky, tuhle kombinaci se mi už asi ani utavit nikdy nepodaří.

                        0 0
                    • kubad  

                      No to je ale tvuj problem ze si rozijes tlamu ne muj :-)

                      0 0
                  • MlokCZ  

                    Ale třeba jednou to nakonec zjistí, že to tak není úplně ideální :-)

                    0 0
                • JSt  

                  popisu ti postupne priznaky uvareni predni dzujsy se 160mm ;-). sjizdim na kohutku, nebrzdim, hrcim to dolu. chytnu za brzdy a v ten samy moment mi jde predni paka az k rodlum. postupny priznak totiz je „prestalo to brzdit“ :-). to same se mi stalo i z pusteven. po vymene kotouce za 185mm jsem uz brzdy nikdy neuvaril, pripadne byly ty postupne priznaky a dalo se podle toho zaridit. ale s tou 160mm to proste jen tak mezi reci prestalo brzdit :-)).

                  0 0
                  • nox159  

                    kudy si jel z pusteven?

                    ja sem o tom ze by se mi neco uvarilo ani neuvazoval a zadne problemy sem s tim jeste nemel a to vozim 160/160 + organiky ( vazim cca 75kg + 15kg kolo) ale moc nebrzdim vzdycky staci na par sekund pred zatackou chytnout brzdu a je to. sem zjistil, ze nebrzdim stylem ze chytnu brzdu a jedu tak cely sjezd, brzdim vetsinou prerusovane.

                    ( v alpach sem nebyl tak nevim jak tam se jezdi :)

                    btw: origo spaliky na XT Vckach mi vydrzely cca 12k km z toho cca 10 zavodu – a jeste je tedka jezdim na zimakovi.

                    0 0
                    • JSt  

                      po modre.

                      0 0
                    • Rychlej turista  

                      Jo, brzdit na volných šutrech v beskydském krpálu stylem „moc nebrzdim vzdycky staci na par sekund pred zatackou chytnout brzdu a je to“, pro mě zůstane jen snem :-D

                      0 0
                      • nox159  

                        no ja byl vzdycky zastancem „hladkych plastu“ HT ramu…

                        ale od te doby co jsem presedlal na fulla a nazul NN 2,25" jsme zmenil nazor , s tim kolem se da jezdit trochu jinym stylem a ne jenom jezdit ale taky brzdit, pokud vim ze me ten plast podrzi a i brzdnou drahu budu mit o dost kratsi, tak se tak jezdit i po beskydech da. na HT s hladkyma plastema jsem musel brzdit prubezne porad, protoze bych to dole jiste nedobrzdil a ani tu rychlost tak lehce neustal. Na fulovi to klidne pustim vic a jen obcas pribrzdim…

                        nejsem zadny sjezdar ( jezdim to na fulovi to same co sjem jezdil na HT ) a to co pisu neni tak ze na HT jsem brzdil furt a jel jsem sjezdy rychlosti 20km/h a na fulu tedka jsezdim stejny sjezd dvojnasobnou rychlosti – to zamozrejme ne ale je to pro me dost zantelny rozdil.

                        0 0
                  • Rychlej turista  

                    Co se v té brzdě tím teplem stane? Brzdovka zmenší objem nebo se tolik zvětší brzda?

                    0 0
                    • Pic  

                      Já byl vždycky přesvědčenej, že v místě nejvyššího zahřívání by mohlo dojít v extrémním případě k lokálnímu varu. Roztažnost kovů by teoreticky zas tak vadit nemusela, ale rád se nechám poučit, taky mě to zajímá:-) Neví někdo jaký má teplota vliv na tření (respektive mám na mysli materiálovou vlastnost kotouče, do jaké míry tvoří odpor, ale nevím jak to nazvat:-) )

                      0 0
                    • JSt  

                      tezko rict :-)). roztazeni prasete bude zanedbatelne, brzdovka objem nezmensi urcite. spis bych rekl, ze se to naraz tak zahralo, ze brzdovka zacla bublat. ale jsou to dohady. podstatny byl vysledek :-)).

                      0 0
                      • pepek  

                        Kdyby to bublalo, tak páka bude měkká. Myslím, že při překročení nějaké teploty povrch desek zesklovatí a prudce se změní součinitel tření. Proto taky ty „škrabavé“ desky tak lehce nezvadnou, jak ty „hladké“

                        0 0
                        • JSt  

                          sak ano. chytl jsem za brzdu a prakticky okamzite jsem paku plynule domackl az k rodlum. stejna, mene exponovana zadni to ustala se cti.

                          0 0
                          • pepek  

                            Tak to já mívám vadnutí jiného druhu, kdy páka zůstane tvrdá, ale brzdí to tak, jak kdyby byly kotouče namazaný.

                            0 0
                            • JSt  

                              tohle se stavalo kamosovi na mechanickych tektrach – smecko. kvalitni bb7 jsem navzdory 160mm kotoucu nikdy neodparal. hydraulika je proste nesmysl ]:-D

                              0 0
                              • DaSnail  

                                o tých bb7 som čítal, že to moc nebrzdí. a keď už to teda trochu pribrzďuje, tak sa to vôbec nedá dávkovat. a furt to treba štelovat, menit bowdeny, lanká, desky… a ešte sú aj drahšie jak niektoré dovopravdické hidrauliky.

                                a povedz, videl si nejaký dh-bajk, motorku, oktáfku, boeing alebo ponorku s mechanickými brzdami? nevidel, ha!

                                kvapalina sa nedá stlačiť a ocelové lanko sa natahuje jaksopel a keď ne, tak sa rovno roztrhne.

                                tož tak. ;o)

                                0 0
                                • pepek  

                                  Super. Teď jsi mu to nandal, zpátečníkovi. Na to už nemože vymyslet adekvátní odpověď, hlavně ta ponorka je sehr gut!

                                  0 0
                                • JSt  

                                  fakt nemam, co dodat. dobre ;-D

                                  0 0
                            • MlokCZ  

                              Tohle jsou utavené desky, což je asi častější případ. Tedy já měl vždy utavené desky a uvařenou kapalinu co měl JSt jsem ještě nikdy neviděl v praxi u nikoho (a ty desky jsem viděl vícekrát).

                              Hodně tohle ale asi ovlivní typ desek, u sintrů je určitě větší šance uvařit i kapalinu, když desky vydrží déle.

                              0 0
                              • pepek  

                                Nevím jak kapalinu, furt se mi nějak nechce věřit, že to dostane větší kapky, jak u auta. Ale olej u Sh snad ani vařit nemůže. To je pravda, že sntry vadnou později a ne tak uplně, jak organiky, ale vadnou taky.

                                0 0
                                • StuntJ  

                                  taky se mi to nechce věřit, když člověk vydí závody WRC a kotouče září rudě, tak nevím, chtělo by to nějakého brzdologa :o). Ale možná by to chtělo po sjezdu a uvaření brzd změřit teplotu třmene, kotoučů a potažmo desek. Sintry od Goldfrenu mají teplotu max 800°C a kapalina vře při +200°C. Asi to budou ti trpaslíci

                                  0 0
                                  •  
                                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                    0 0
                      • Rychlej turista  

                        To by šlo. Pokud se brzdovka dostane do plynného stavu šla by zmáčknout. Jenomže se zvyšujícícm se tlakem zase stoupá bod varu a tak mi to zase neštymuje.

                        0 0
                        • kubad  

                          Driv vetsinou uvaris desky nez brzdovku

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            Desky chápu, že při určité teplotě se chovají, jako namazané. Proč ale jde ta páka bez odporu k řídítkům?

                            0 0
                            • kubad  

                              Dve moznosti:

                              Uvarene organicke desky zgumovati a proste je promacknes

                              Kapalina zacne vrit vznikne plyn a ten je stlacitelny :-(

                              0 0
                              • JSt  

                                desky byly origo azid organicke. zadnou deformaci jsem na nich nepozoroval. takze spis ta druha moznost.

                                0 0
                            • kubad  

                              Dve moznosti:

                              Uvarene organicke desky zgumovati a proste je promacknes

                              Kapalina zacne vrit vznikne plyn a ten je stlacitelny :-(

                              0 0
              • JSt  

                v poradnym sjezdu odpocivaji kotoucovkari, aby jim zchladly kotouce. veckari zastavuji tesne pod nima, aby si protrepali prstiky :-)).

                muzes tady rikat, ze lidi neumi brzdit s kotoucovkama a tim je uvari, ale jsou sjezdy, kde si tu predni proste ne kazdej lajzne na chvilu povolit. ;-)

                0 0
                • kubad  

                  Bavim se povetsinou o turistech kteri se do poradneho terenu nedostanou :-)

                  Nebo i v lehcim terenu krecovite drzi brzdu. Hlavne zadni :-)

                  0 0
                • kubad  

                  Bavim se povetsinou o turistech kteri se do poradneho terenu nedostanou :-)

                  Nebo i v lehcim terenu krecovite drzi brzdu. Hlavne zadni :-)

                  0 0
        • Martyss  

          Samozřejmě přehřát můžeš kotoučové brzdy také a navíc se tím může kotouč také deformovat. Nezlob se, ale když říkáš A, tak by bylo vhodné říci i B.

          0 0
          • pepek  

            No může se zdeformovat, možná. Ale potom ráfek je zdeformovanej prakticky furt.

            0 0
            • Martyss  

              Opravdu si myslíš, že můžeš srovnávat házivost ráfku a kotouče?

              0 0
      • Levhart  

        Stačilo zajet do Chrudimi na Manitou a všechny desky v háji, pístky zaseklý, brzdy zavzdušněný :-)

        Pokud bude podobná akce příští týden, tak to bude nanovo. Tak nevím, možná do bahna spíš radši V, protože tam jsem problém nikdy neměl :-D

        0 0
    • Mr.Duck  

      Já z V na kotouče přešel nedávno, a V furt vozim na XC, tak zkusim bejt objektivní :P

      Co do servisu, kotouče mi přijdou relativně nenáročný, respektive hydrauliky údržbu zatim nepotřebovaly. Mechaniky chtěj občas trochu seřídit podle toho, jak se sjížděj desky, ± stejně „náročný“ jako servis Vček, ale odpadá nutnost dokonalýho centrování ráfku. Doma se dá udělat prakticky všechno, taková instalace hydraulik bylo asi to nejjednodušší co sem na kole zatim dělal, přirovnal bych to k výměně duše :-)

      Ohledně ohejbání kotouče – mám 203/185mm, a padám. Dost. Kotouč sem neohnul ani jednou, a to těch pádů fakt nebylo málo, je to asi o náhodě, když zahodíš kolo někam na větev a trefí plnou vahou kotoučem do větve, tak asi uhne, ale neni to nic, s čim bych si lámal hlavu.

      Servis co stojí nevim, je to dost jednoduchý zařízení, takže jediný co bys moh řešit se servisem je odvzdušnění nebo když něco odděláš, stát se může cokoliv. To odvzdušnění vyjde tak, tipnu, dvě stovky?

      Brzdnou dráhu těžko soudit, vzadu je to o dávkovatelnosti, tam rozdíl Véčko/mechanika asi nebude výraznej, hydraulika má navrch v tom, že líp ovládáš že kolo nejde do smyku, ale brzdí co to dá, vepředu to asi hrozně závisí na konkrétní brzdě, ale když pořádně zabereš za V, tak to bude brzdit asi srovnatelně.

      Vozim obojí, a u Vček je rozhodně výhodou pořizovací cena, ale když de o nový kolo, určitě bych šáhnul po kotoučích, nýbrž (aspoň v mejch očích) nemaj kromě ceny a trochu vyšší hmotnosti žádný nevýhody. Už to že ubrzdíš všechny běžný situace od XC po DH jednim prstem, takže ti zbejvá víc prstů na pevnější úchop řídítek, čili vlastně díky lepším brzdám můžeš jet rychlejc :-)

      0 0
      • cyborg  

        zkusim zhrnout plusy a minusy :)

        VECKA

        PLUSY

        • cena
        • servis si prakticky kdokoliv dokaze udelat sam
        • vaha

        MINUSY

        • brzdny ucinek
        • sila nutna ke zmacknuti paky
        • vecny s*ani se s lankama a nastavenim pokud chceme maximalni ucinek
        • staci mimalni osmice a konec brzdeni
        • nepouzitelny na dlouhy sjezdy
        • mrvi se rafky
        • nachylnost na blato a vodu
        • vetsina ramu, vidlic i rafku jiz neni na vecka. A to predevsimvyssich rad
        • Vecka jsou proste historie a prezitek dob minulych

        KOTOUCE

        PLUSY

        • Kdyz hodim mrchu a pokriveny kolo se vleze do ramu muzu jet a brzdit. Kdyzne, seslapu do potrebnyho tvaru a muzu jet i brzdit :)
        • brzdny ucinek
        • sila nutna ke stisknuti paky (hura konecne lze brzdit jednim prstem)
        • neni nutna prakticky zadna dilci udrzba (preventivne servis 1×za rok)
        • mensi nachylnost na blato a spinu
        • design – muhehe :)
        • siroka nabidka nabidka modelu atd

        MINUSY

        • cena
        • nesikove jako ja musi 1× rocne navstevovat odborny servis(odvzdus­neni atd)
        • nektery kotoucovky mivaji tendenci krapek piskat
        • vaha
        0 0
        • Nimrod  

          véčka – minusy

          síla nutná ke zmáčnkutí páky je srovnatelná, jako u kotoučů, pokud je doopravdy dobrý bowden

          žádný ****** se s čímkoli neznám u véček (u kotoučů jen s magurou)

          minimální osmice neznamená konec brždění, raletivně velká už jo

          dlouhý sjezdy jen asi když vážíš 100 kilo, ale to by vyřešily bezdušáky

          náchylnost na bláto a vodu je pouze větší, jak u kotoučů… o dost větší… takže v podstatě souhlas

          že nejsou rámy a vidlice není minus brzd, ty za to nemůžou

          poslední bod je prostě kravina, co sem nepatří

          kotouče plusy

          brzdná učinnost nikoli, dávkovatelnost

          sílu jsem již zmiňoval, to samé platí pro údržbu

          design je subjektivní, víc se mi líbí čistý design véček ;-) nicméně zase blbost, co tu nemá co dělat

          široká nabídka – za to zas nemůžou brzdy jako takové

          kotouče minusy

          s shimanama jsem nemusel odvzdušňovat nikdy, mění se olej jednou za x let, protože neváže vodu. prostě neplatí vždy

          i véčka mají tendenci pískat

          cena je jak kdy, véčka se dají pořídit za 200,–, i za 5000,– …

          0 0
          • Mr.Duck  

            Blbost, účinnost Vček JE menší, docela dost znatelně. Bowdeny udělaj svý hlavně ze začátku chodu, ale při silnějšim brždění V prostě potřebujou větší sílu.

            A ta nedostupnost vidlic a rámů možná neni chyba brzdy jako takový, ale problém to je, já když chtěl na XC měnit vidlici, tak mě dost s*alo že mám Včka :-)

            0 0
            • Nimrod  

              mohu se tě zeptat, na jakém véčku si jel? čelisti, páka, bowden, špalky? ještě se tam promítá předpětí pružiny na čelistech

              na hovno to je, ale ty brzdy za to fakt nemůžou a nejsi sám, taky mi to sere, že dnešní vidlice je skoro jen vzduchová a na kotouče :-)

              0 0
              • Mr.Duck  

                Mno je pravda, že sem nezkoušel žádnou špičku, nejlíp asi XT, ale pár let starý, špalky povětšinou 3barevný BBB. Ale mi neřikej, že třeba Monínec bys ubrzdil s Včkama jednim prstem, a to neni moc kopec.

                0 0
                • Nimrod  

                  ty čelisti a páky nejsou tak důležitý, jako právě špalky, bowdeny a předpětí pružin. to je asi jasný, pokud teda nejde o nějaké ultra lehké příšerky, kde se může projevit pružnost například čelistí

                  na monínci jsem nebyl, nemohu tudíž odpovědět

                  0 0
                  • Mr.Duck  

                    Je pravda, že asi prsty docela unaví i ten odpor v zasviněnym bowdenu, než vůbec brzda začne brzdit, tak na brždění jako takový vliv asi taky bude. Nicméně ty Včka, a bowdeny a kdovíco, se kterejma sem měl tu čest, mě vždycky stály poměrně dost víc úsilí ke sjetí pořádnýho kopce, a to nejezdim DH. Představa že bych měl jednim prstem (víc z řidítek v některejch úsecích po deseti jízdách na HT v bikeparku nesundám) ovládat kolo s Včkama se mě prostě nepozdává, docela bysem si to chtěl vyzkoušet O_o

                    0 0
          • Vhalasta  

            (u kotoučů jen s magurou) tož to vysvětlíš!

            Jako, že jen u magury se nemusíš s ničím *****? Aha, tak to jo. Magzry Luise, bez problému, dokud jsem si sám lama ji nerozdrbal. Jediné snad, že ne každý servis je dělá.

            0 0
            • Nimrod  

              vysvětlím :-) myslel jsem to přímo naopak, jen s magurou je ******, jinak s shimanem žádné. hope a formula mi jen trošku dřely, ale to mi moc na sjezďáku nedráždilo. mám tu rozebírat ****** s magurou? snad netřeba..

              0 0
              • Vhalasta  

                Tož rozeber. Ale vážně. Co se ti na ni sralo?

                0 0
                • Nimrod  

                  měl jsem teda gustavy. občas, když sem spadnul, dostala se bublina do hadice a pak následovalo skoro nekonečné třepání s hadicí a mačkání páky, abych ji dostal do expanzky, protože odvzdušnit ji je prý dosti těžké. pak ještě neměla ráda skákání po zadním kole (ale já celkem rád skáču po zadním :-)) a odlisovávala se furt jedna tyčka, po které se hýbe třmen. ale stačilo vzít do svěráku a zas to drželo, dokud jsem zas neskákal po zadním. jinak paráda, určitě nejlepší kotoučovka, kterou jsem kdy měl. ultra krátký chod, který mi jiná hydra nenabídla, příjemná jedovatost, dávkovatelnost mi také sedla, šílený maximální brzdný výkon a nedala se přehřát. v těhle ohledech mi sedla fakt dokonale

                  0 0
        • DaSnail  

          vecny s*ani se s lankama a nastavenim pokud chceme maximalni ucinek

          a s čím sa tam furt sereš? raz to nastavíš a potom už len krůtiš točítkom na páke, ne?

          pre mna je napr nevýhoda, že sa nedá vytiahnuť alebo nasadiť koleso s nafúkaným plášťom. treba odfúknuť a zas nafúknuť.

          a brzdí mi to teda menej jak kotúče,(páky mám rovnaké, bowdeny podélne vinuté, trojfarebné bbb…) ale na tom bajku moc nehrotím takže vpoho

          0 0
          • Pic  

            S tím pláštěm je to joke? :-) Co máš prosimtě za véčka :-)

            0 0
            • Vilém  

              Neni to joke, u nekterych ramu treba od meridy proste kolo s nafouklym plastem neprotahnes mezi spalkama.

              0 0
              • Pic  

                Aha, tak to jsem netušil, že něco takovýho může vůbec existovat.

                0 0
              • JSt  

                v kombinaci s tlustyma spalkama jakou jsou treba ty bbb to je fakt nekdy nutny ufouknout :-)).

                0 0
            • Sarkafarka  

              tohle ti udelaj jak vecka za 400 tak 2000 to je ale vec spalku.

              0 0
            • DaSnail  

              neviem jak moc na tom záleží, ale čeluste sú tektro. je to skorej tým, že má dosť široké gumy. 8o)

              keby som ti povedal, že niektoré špalky tam nedostanem kvôli širšiemu ráfiku, tak tomu už neuveríš vôbec, že? ;o)

              0 0
              • Pic  

                Tak teď už věřim, to je jasný:-) Např. já převážim kolo často autem ve vnitř, takže nějaký vyfukování plášťů při sunadávání kola mi původně přišlo jako naprosto nemyslitelný:-)

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Za to ale může spíše rám, než brzdy.

                  0 0
                  • DaSnail  

                    myslím že za to môžem hlavne ja.

                    tak, jak to súdruhovia od kony dávajú originál, to funguje bez problémov.

                    asi nepočítali s tým, že tam niekto dá trochu vyššie špalky a hodne širšie plášte… 8o)

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Třeba u tohoto rámu je to docela trága. Přední ManoRaptor jde v pohodě, ale když tam chceš napasovat zadní kolo, musíš ho vyfouknout. U Treka a plášťů do 2,2" vypouštět kola nemusím.

                      0 0
    • prvniodkonce  

      Kotouce jsou komercni fenomen, vyrobci cpou shit-kotouce i na levna kola, kde by lépe slouzily vécka apod… z vlastniho pohledu nemam s kotouci zkusenosti, ale nevidim duvod delat z kola motorku, nevyhody vidim ve vyssi hmotnosti, male vydrzi a ohybani kotoucu, horsi servisovatelnosti, brzdne sile od stredu kola (vetsi naroky na tuhost ramu a vidle a vypletu) . proste bych do toho nesel, mozna me nekdo casem presvedci, ale moc sanci mu nedavam.

      0 0
      • cyborg  

        Precti si diskuzi vetsinu tvych argumentu tady lidi vyvraci.

        Je jasny ze low-endovy kotouce nejsou to pravy orechovy…ostante co bys na kole 10k chtel mit kvalitniho ??? Kvalitni set brzd zacina na 5k kdyz je kupujes samostatne coz rozhodne neni moc.

        Hlaska na tuhost ramu a videl a vypletu me bavi nejvic… kua co to je za argument ???

        Ja chci po brzdach jediny a to at brzdi co nejlip !

        To ze HW dostava vic zabrat kdyz tomu davam cocku je prece jasny. Ale to je o stylu jizdy a jak tomu chci proste nakladat.

        Rozhodne budu v 90% radsi mackat nezne brzdovou paku na 203mm kotouci nez abych dal dopredu 160mm abych preventivne setril vidlici a pak se nekde rozsekal. Kdyt sem prase tak at vidle trpi ale zaklad je to ubrzdit ne ?

        0 0
        • Nimrod  

          to není o tom, že bys byl prase, prostě kotouče namáhají kola a vidlici s rámem jinde, než kotouče a proto véčka nemusejí mít tak tuhý hw

          0 0
          • cyborg  

            jo vetsi paka tam na vidlici je…u Vypletu je to podle me fuk a zadni kyvku to asi taky moc netrapi :oP

            Ja sem castecne reagoval na hlasku prodejce v jednom obchode kdyz se mi snazil vymluvit upgrade na 203mm kotouc..

            Btw: by me zajimalo kolik ramu a vidlic „prvniodkonce“ jiz znicil ze to vubec resi. Myslim ze v dnesni dobe pri navrhu vidlic jiz s kotoucema asi pocitaji kdyz tam nedavaji navarky na Vecka. Nebo vite o nejakem masivnim nicenim vidlic skrze prechod na kotoucove brzdy ?

            0 0
            • Nimrod  

              na vidlici sis odpověděl sám, zadný vidlice je úplně to samé (tátovi ruplo ravo promaraton, pak koupil novou kyvku a tam mají už zpevňující trubku. ano, ta je na rámech jen kvuli kotoučům). záplety jsou také jasné, protože brzdná síla je přenášená přes dráty

              0 0
              • cyborg  

                oka uznavam kotouce davaji biku asi vic zabrat :)

                Ja sem jeste nikdy nic neurval tak to moc neresim.. ťuk ťuk na dřevo

                0 0
              • alda1970  

                Občas je to naopak .Použil jsem vyzkoušenou zadní V brzdu na rám Ravo xc racing s orig navařkama a nebrzdilo ani 50procent .Zadní stavba se rozvírala a bovden v kuse také nebyl to pravé .Bez kotouče to prostě nešlo zastavit .

                0 0
                • Nimrod  

                  víš, proč se vymyslela podkova na véčka? :-)

                  0 0
                  • Flegmatik  

                    Ta byla úplně výborná! Ale postupem času už byl problém je sehnat. Ale jako fakt pomáhala, a to i rámům s prohnutými zadními vzpěrami.

                    0 0
                    • Nimrod  

                      tak tak :-) teď se dají koupit už asi jen trialové na maguru a nejspíš rb design dělá ještě na véčka. ale fakt je ten, že ne každý rám a každá vidlice to potřebuje, některé jsou tuhé dost. záleží na konstrukci, no… nicméně podkova měla jednu nevýhodu… nepřidá moc na kráse

                      0 0
                • JakeF  

                  Na Authorovi mám to samý… Špalky na ráfcích nadoraz a když zaberu za páku, tak je krásně vidět, jak se rám rozjíždí. Ale tak brzdí se stejně předkem :-).

                  0 0
        • Mr.Duck  

          No na 5k kvalitní brzdy podle mě nezačínaj :-)

          0 0
          • cyborg  

            Elixiry R jsem bez kotoucu koupil za 3k nove. K tomu Hope Saw float 203mm dopredu. Vzadu obyc 185mm a sem na 5,5k. Neni to spicka ale brzdi to slusne.

            0 0
            • Mr.Duck  

              Tak dá se brzdit i bez floating saw žejo :-) Já mám SLX za ňáký 3k, kotouče po dvou kilech od kámošů, jinak řekněme pětikilo za jeden novej obyčejnej. A konec konců jestli ty deorka sou tak úžasný jak se řiká, tak by se dalo i levnějc, bych řek že se kvalitní brzdivo dá sehnat tak za tu 3k. Nebude to taky špička, ale bude to brzdit taky slušně.

              0 0
              • cyborg  

                ale kdyz me ten Hope ladi biku a nepochybne to diky ty modry barve lepe brzdi ;o)

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Jasný, já si ho snad taky brzo pořídim, jenom co seženu vatu a FR/DH fůla :P

                  0 0
        • prvniodkonce  

          Za 10k se da imho postavit dobré funkcni kolo na pevné vidli a véckách. vyrobci ale spolehaji na cilovou skupinu tech lidi, co si z naseho pohledu „levna“ kola kupuji, a ti daji na vzhled, lowendove vidle a brzdy povazuji za top technologii. To se mi nelibi, ale takovy je bohuzel byznis. Pronikani kotoucovek do nizsich cenovych hladin je realita, ale netyka se to jen kol za 10k, ale i treba za dvojnasobek. Vsechny tyhle veci me utvrzuji, ze nejlepsi cesta je stavet.

          0 0
          • cyborg  

            pro me se dobre a funkcni kolo nedostane pod 25k…za 10k si koupim tak pulku vidlice.

            stavet je nesmysl protoze to vzdycky preplatis. Neni problem si vybrat kolo s prakticky vyhovujicimi komponenty a nejakou tu drobnost-dve si nechat u prodejce vymenit.

            Kdybych si skladal svy kolo tak dam za jen ramovy set s tlumicem dam tolik co sem dal za komplet kolo – 5k

            trance X3 – vyprodejova cena 34.500,–

            Ramovy set, tzn ram + tlumic 29.900,–

            tzn stavet kolo je naprostej nesmysl…

            0 0
            • DaSnail  

              ano, konfekcia je lacnejšia. nejaké ďalšie výhody?

              0 0
            • prvniodkonce  

              Kdyz mam 10k, tak postavim tezkou, ale spolehlivejsi cykloturistickou plecku nez hotovku z obchodu. jezdim rocne pres tisic km na custom zimaku za 5k (socka rám + co dum dal) a nemám problém. kdybych jezdil na tescopéru, asi bych problém mel :-)

              0 0
            • prvniodkonce  

              Kdyz mam 10k, tak postavim tezkou, ale spolehlivejsi cykloturistickou plecku nez hotovku z obchodu. jezdim rocne pres tisic km na custom zimaku za 5k (socka rám + co dum dal) a nemám problém. kdybych jezdil na tescopéru, asi bych problém mel :-)

              0 0
            • nox159  

              jen tak pro zajimavost zrovna tedka premyslim o kole na novou sezonu

              pozadavky – karbonovy ram, karbonova vidlice, brzdy R1, kola se ZTR rafky, sada staci XT – nejaky tip na seriovku ? :D

              0 0
              • Nimrod  

                buď rád, že si vybreš z normálních dostupných dílů, ale co když nikdo nedělá rám co chceš? to je teprve radost…

                0 0
          • nox159  

            nejlepsi cesta je stavet. souhlas ;-)

            0 0
        • JSt  

          vsecko, co neni namahany soumerne neni uplne idealni. treba kdyz na skareba das 203mm kotouc, nezne zmacknes paku, tak se rozsekas, pac ti to kolo samo zahne do stromu :-)). to k te tuhosti ;-).

          0 0
    • BigKarel2  

      Véčka můžou bej i dost dobrý, ale jak vyzkoušíš pořádný kotoučovky tak už bys Véčka nechtěl…tutuově!

      0 0
      • Nimrod  

        on možná, ale já ne :-)

        0 0
        • BigKarel2  

          si divnej :)

          0 0
        • Mr.Duck  

          To je divný stejně :P

          Já teda netvrdim, že se s Včkama nedá, dá se s nima leccos, ale když je možnost volby, a nestojí víc jak celý nový kolo, tak je to podél mě jasný!

          0 0
          • Nimrod  

            asi takhle… začalo to trialem. kotouče na triala nikdy, maggie hs 33 také tak, takže jedině zbývala véčka. a v ten moment jsem se do nich zamiloval :-) mimo to jsem prodal celobrko, tak mi zbyl už jen xc author s tektrama véčkama. no a prostě nemám problém sjet to, co jsem sjížděl vždycky, nemám větší problémy zastavit, než jsem míval. prostě si nemám na co s véčkama ztěžovat. ale je fakt, že na sjezd bych přece jen dal raději gustavy, i když by to chtělo vlastního specialistu od magury, aby je odvzdušňoval a tak podobně :-)

            0 0
            • Mr.Duck  

              Tak jasný, na tom trialu přece jenom brzdíš uplně jinak, než třeba při sjezdu. A při xc víceméně nebrzdíš ;P Mimochodem, brousíš ráfky? Sem se o to trocha zajímal, a je to docela věda ) Ale taky sem viděl trialisty s kotoučema, ale ta váha tam asi vždycky bude vyšší, atd. tam asi maj ráfkový brzdy smysl ) Nicméně myslim, že u XC je to o pohodlí, to je s hydrama určitě vyšší, a u odvětví kde se musí vopravdu brzdit sou kotouče celkem nutnost, asi to bez nich pude, ale bude to víc utrpení než zábavy.

              0 0
              • Nimrod  

                mi nejde o váhu, ale o to, že jsem nejednou ohnul kotouč a na trialu jsou šíleně na ráně…

                s tím bržděním… rád si sjedu zdejší kopce i na trialu a nemám problém to ubrzdit, takže tak… ale není to nic extrémně dlouhého, příkrého a tak podobně

                nebrousím, přijde mi to úplně na hlavu, ale budiž, výhody to má :-) mám tedy klasiku hladký ráfek a jen koolstopy. ve předu losos, vzadu červený. prakticky to stačí a udrží mi to na kamenech bez problémů, když vezmu za páku pořádně (občas se mi stane, že tolik nevezmu a trošku mi to podjede, ale to je spíš moje blbost, než chyba brzdy). když jsem měl staré špalky od avdu rw2, nebo jak se jim to nadává, tak jsem asfaltoval a už to se mi nelíbilo, brzda byla moc digitální (brzdí/nebrzdí). nicméně asfalt vozím furt s sebou a co mám koolstopy, tak jsem neasfaltoval

                trošku se vrátím ještě k tomu broušení. zas taková věda to není. prostě vezmeš rozbrus, poladíš ráfky, nasadíš špalky na broušené ráfky a jezdíš. brzdí to krásně za jakýchkoli podmínek. ale ta představa, že tohle udělám svýmu ráfku mi je dost vzdálená, krom toho to řve jak kráva (ale to asfalt také) a nakonec špalky na broušené ráfky stojí od nějakých 500,– za dva špalky, takže žádná levná věc a když koupíš moc měkké a ráfek bude hodně nabroušený, tak je můžeš oddělat hodně rychle

                0 0
      • kámen úrazu1  

        Jezdím půlrok na kotoučích a uvažuju o návratu k véčkám. Tolik k „tutově“.

        0 0
    • batafak  

      Jak to tak čtu, tak jezdit se dá na všem. Někdo jezdí bez vidlice, někdo dokonce bez přehazovačky a říká tomu návrat ke kořenům (vlastně doslova) :-) Ale to, že ve většině případů průměrný kotouče brzděj nebo se minimálně dávkujou líp než průměrný véčka je dle mého fakt. Určitě se najdou tací, kteří nebudou souhlasit, ale mám trochu dojem, že se pak jedná o pózy jednotlivých … :-) Ale jinak nic ve zlým :-)

      0 0
      • Nimrod  

        však ano, dávkovatelnost je největší výhoda kotoučovek, ale o tom se tu nikdo snad nepře, ne?

        0 0
      • Pic  

        Stejně jako je fakt, že průměný véčka jsou rozhodně výrazně levnější, což je to o co zakladateli vlákna šlo.

        0 0
        • batafak  

          Ale jo, na jednu stranu ne (reakce na Nimroda), ale je tu spousta trochu „výstřelů do tmy“ typu „já jsem kotouče zahodil“ … konkrétně k tomu mají lidé určité důvody, ale obecně takhle někomu objektivně poradit mi nepřijde moc fajn …

          0 0
          • Nimrod  

            to chápu. ono pokud jde o cenu, tak je fakt těžké, jestli véčka, nebo kotouče. pokud už o cenu tolik nejde, tak véčko je pro lidi, kteří ví, proč ho chtějí, zbytek jezdí na kotoučovkách a nakonec jsme všichni šťastní :-) a pak tu vznikají takovéhle nemyslné dohady, protože každý máme zkušenost s jinýma brzdama, s jinýma kopcema a nahrch každý jezdíme něco maličko jiného v maličko jiných podmínkách a máme jiné priority a máme tu skvělou debatu, která je nakonec dobrá jen na zabití nudného odpoledne :-)

            0 0
            • batafak  

              :-D Tak to jsi vystih moc hezky … pravda, že tohle téma je skoro tak „dobrý“ jako shimano vs. sram :-)))

              0 0
          • Pic  

            To sice ano, ale prostě mi přijde skoro hloupé radit 13 letému klukovi, ať si pořídí hydry protže:

            • véčka jsou přežitek
            • v Alpských sjezdech ti může prsknout duše
            • když budeš dost jezdit tak v 18 letech probrzdíš ráfek
            • můžeš si vychutnávat luxusní dávkovatelnost a brutálníbrzdný ú­činek

            Mě přijde jako jednoznačná volba véčka-v garáži s dvouma imbusákama a náhradním lankem udělá cokoliv, navíc je pravděpodobně zavislý na zdrojích od rodičů, taky to pamatuju a v tom případě je cena velmi důležitá, navíc si nemyslím(můj názor), že ve svém věku nebo nejbližší době nebude jezdit takové věci, že na to véčka stačit nebudou.

            0 0
            • batafak  

              Jj, pravdu máš, ale na druhou stranu on chtěl jen radu, co je lepší a co si/mu ve 13 letech může dovolit je na sponzorovi a ne na BF. Já jsem mu původně ani na profil nekoukal, takže jsem to z tohodle pohledu vůbec nebral …

              0 0
    • martin_bakov  

      ten kdo si preje mit na biku vecka a ne kotouce (i kdyz by mohl mit kotouce) je zpatecnik a nemel by na kolo vubec lizt protoze mu to nebude poradne brzit ! :D

      0 0
      • nox159  

        kdo brzdi, nevyhrava ;-)

        0 0
        • Blunderbuss  

          Správně! Maximálně špalíková brzda v kombinaci s podrážkou pro dobrý pocit těch, kteří mají ve sjezdu strach…:-)

          0 0
    • siafu  

      Kdyby byla nabídka slušných rámů na véčka, tak u nich zůstanu – bohužel rámy odpovídající geometrie nejsou, tak nebylo jiné řešení než kotouče. S véčky byl větší klid a pro mě byly blbuvzdorné na servis. Kotouče mi pořád nějak pískají a jednodušší na servis než véčka pro mě nebudou, ale zatím se mi v tom nechce hrabat, když to nějak brzdí. Jinak brzdný projev – dávkovatelnost – se mi u kotoučů líbí víc, ale kdyby existovala adekvátní nabídka rámů, tak by mi ke spokojenosti stačil jen rám a brzdy by člověk vůbec neměl potřebu řešit…

      Snad doplním, že montáž nových kotoučovek – zkrácení, odvzdušnění – dvě brzdy – přišla v servisu v Brně dohromady na 640 Kč.

      0 0
    • Luma  

      Před cca měsícem jsem přešel na kotouče a už bych zpátky na Včka nešel(pouze kdybych stavěl HT s pevnou vidlou a chtěl to mít co nejlehčí)Na Včkách jsem brzdil taky jedním prstem jak na kotoučích,akorát hydry prostě mají lepší davkovatelnost.Teď na kotoučovkách jezdím sjezdy rychleji než předtím na Včkách.Na kotoučovkách jsem si prostě jistější.A za další proč do kotoučů,protože dneska je problém sehnat pěkný rám a další komponenty s navářkami na V-brzdy.

      0 0
      • Flegmatik  

        Když tu hodně lidí operuje s tím magickým klišé „dávkovatelnost“, tak se zeptám, kdo kdy měl problém s dávkovatelností třeba na těch véčkách… Já mám za to, že dávkovatelnost je hlavně v pazourách, eventuálně v hlavě. Vždyť na každé brzdě můžu brzdit tak, aby to jelo z kopce tak rychle, jak potřebuju, a to až do té hraniční meze, kdy se kolo zablokuje.

        0 0
        • JSt  

          mas pravdu samozrejme. ale ma to jeden (nejspis i vic) hacek ;-). vzhledem k tomu, ze musis mackat u vecek paku vetsi silou, nikdy nemuzes dosahnout stejne davkovatelnosti. tak to proste je a bude ;-).

          0 0
          • zichis  

            co je to tady zas za blud? A docela rozšířenej, neměl bys ho tolik přikrmovat :)

            Ovládací síla a dávkovatelnost v takový souvislosti nejsou, menší síla na páce přece neznamená lepší dávkovatelnost – schválně si zkus k v-čelistem dát kantíkový páky. (nebo takovýty univerzál páky nastavitelný na větš/menší sílu) Určitě to znáš. Pocitově sice brzdí silněji, jenže citlivost se spíš zhorší a riziko zablokování rozhodně vzroste.

            Ono to spíš bude záležet na pasivních odporech ve vedení, takže abys moh spravedlivě srovnat dávkovatelnost kotoučovek, musíš vedle sebe postavit vždycky jen mechanický nebo jen hydraulický systémy. Mno, ovšem hydraulický véčka vlastně neexistují, dělají se jen ráfkové hydrauliky bez čelistí – špalek přímo na pístu… jako u kotoučovek

            0 0
            • zichis  

              oprava … srovnat dávkovatelnost kotoučovek a véček

              0 0
            • Nimrod  

              jsou hydraulický véčka (teď fakt nemyslím maguru)

              0 0
            • JSt  

              souhlasim jen s pulkou. ucinnost je silnejsi, ale i davkovani je lepsi. par let jsem tuto kombinaci vozil, tak vim, o cem mluvim ;-).

              kdyz srovnavas mezi sebou brzdy, tak snad beres brzdy jako celek. na spravedlivost se vyser (navic tady nic nespravedlivyho nevidim :-)) ).

              0 0
            • Flegmatik  

              Bývaly i polohydraulické kotoučovky, ale vůbec se nechytly, možná o tom málokdo ví. Prostě bylo klasický lanko, vedlo až k brzdě a na ní tahalo za pístek :) Takže žádné hadice. Trochu kapaliny jen v brzdě. Zvláštní.

              0 0
              • JSt  

                myslim, ze zbartos tu semihydrauliku amp ma ;-).

                0 0
              • Nimrod  

                tuším, že to bylo amp a jestli se nemýlím, má ji omar na kole tady na b-f :-)

                0 0
              • pepek  

                No a semihydraulické véčka byly taky-čili ideální spojení nevýhod všech systémů do jednoho

                0 0
        • pepek  

          Tření lanek, házivost ráfků a deformace gumiček při snižování rychlosti k nule způsobují hysterezi, která končí zablokováním. Na druhý straně to má výchovný efekt v tom, že tě to nutí udržovat nějakou minimální rychlost, což je pak lepší, než zkoušet to brzdit až do příliš malé rychlosti.

          0 0
        • Rychlej turista  

          Já bych řekl, že u véček je to díky potřebě vyvinout na páku větší sílu i jednodušší. Když jsem přešel na kotouče a než jsem si na to zvykl, tak jsem brzdil stylem brzdí/nebrzdí :-D

          0 0
        • Nimrod  

          a já mám úplně jiný názor a to ten, že véčka jsou prostě jedovatější, mají rychlejší nástup a proto se trošku hůř dávkují

          0 0
          • Sarkafarka  

            zalezi na tom na co je clovek zvyklej.a kdyz jsou spalky trosku sjety a je tam maly mrtvy pasmo tak se daj davkovat taky celkem slusne.

            0 0
            • DaSnail  

              čo si ty predstavuješ pod tým maly mrtvy pasmo ?

              0 0
            • Nimrod  

              také jsem moc nepobral to malé mrtvé pásmo, ale mi se nejlépe dávkovaly gustavy a tak jedovatou kotoučovku jsem nikdy v ruce neměl. třeba kamrád povídal, že na něj je to už moc… no a véčka se trošku hůř dávkují, ale ne o moc. jen prostě takový nose manual chce trošku víc citu, než s kotoučema. ale i to se dá,i když ne moc v mém provedení :-). ale zastavím kdy chci, tak cajk :-)

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.