• matty.009

    Ahoj, řeším volbu mezi letošním Scott Spark 30 karbon a Spark 40 model 2009 v hliníku. Letošní 30 v karbonu mám možnost za téměř stejné peníze jako 40 v hliníku model 2009. Tak trochu mě láká ten karbon,ale…   Váhový rozdíl je pouze cca 85gramů ve prospěch karbonu, navíc vážím cca 95 kg a o karbonu slýchám a čtu někdy rozporné informace. Obeně se říká, žekarbon je kosmický materiál, že je pevnější, neztrácí tuhost jako hliník atd. Ale prostý fakt, že Scott na AL rám dává záruku 3+5 a na karbon pouze 2+4 ve mně k těmto tvrzením vzbuzuje trochu rozpor a nedůvěru. Napiště prosím svůj názor na tato tvrzení o karbonu. Díky

    0 0
    • Jogador  

      Karbon může být pevnější, ale odlétající kamení od předního kola, pády a kdo ví co ještě mi říká, že karbon na MTB nee…  Ale vlastní zkušenost nemám…

      0 0
    • kubad  

      Kdes prisel na to ze al ms skoro stejnou vahu jak carbonovy ram? Za me jednoznacne carbon!

      0 0
    • xaver  

      viz. ""teď je doba karbonová"":http://www.mtbs.cz/…eedintw.html

      0 0
      • Jogador  

        Hele, Meesha:)

        0 0
      • poiko  

        je mi divný, že se mi tenhle článek nezobrazil na hlavní stránce mtbs.cz :(

        0 0
      • ropman  

        "… Titanový rám se dá v pohodě opravit, s karbonovým už je to problém. A pak taky životnost. Karbonové rámy jsou třeba lehčí, ale nevydrží to, co titan. Za dva roky ho vyhodíte … " podle mě je to obchodník jako každej druhej a pro prodej toho svýho nakecá plnej pytel důvodů, včetně hanění konkurence a jiných materiálů. Tím neříkám že Titan nemůže vydržet víc, ale všeho s mírou …

        0 0
        • Medviedok  

          no len ono to bohuzial bude pravda – do porusenej strkutury karbonu uz nedokazes zasiahnut a obnovit jej povodne vlastnosti - uz len mozes priplacnut dalsiu vrstvu ktora to drzi pohromade a robi dojem, ze k naruseniu vobec nedoslo, ale ze nieco vyzera rovnako ako pred destrukciou neznamena ze to ma aj tie povodne vlastnosti. Pri titane si cital, mozna vymena trubiek, zvaranie bez problemov… (aj ked mozno ti radsej daju uplne novy ram nez by ten povodny opravovali, niekedy je to tak jednoduchsie)

          0 0
        • kpitti  

          Jezdil jsem Moratku 4 roky. V okamžiku kdy Morati „balily“ výrobu jsem ještě poslal rám na defektoskopii. Po dvou letech ježdění našli trhliny v rámu. Vše opravily v rámci záruky :o). Nedělám si iluze na základě obchodních řečiček. Titan je super materiál, ale i ten může prasknout, nebo se poškodit a celkově je výsledný produkt – rám a kolo měkčí a tak trochu „gumové“. Teď mám karbon monocoque. A po pul roce ježdění a závodů mě karbon i na MTB přesvědčuje o tom, že jsem zvolil správně.

          0 0
    • nooski  

      „…neztrácí tuhost jako hliník…“ No některé celokarbonové rámy ji neztrácejí, protože žádnou tuhost nemají ani ja­ko nové :-) Pravda o silničních Scottech se traduje, že jsou velmi tuhé, ale nevím jak na tom budou biky.

      0 0
      • kubad  

        tak tuhou silnicku jak mam ted sem nikdy nemel, a pritom super pohodli. Na RB sem se svezl :-) takze carbon jednoznacne Na MTB mam skusenosti a carbonem od roku2002 a v pohode, ale je potreba priplatit za znacku ktera to ma zmaknute, a to Scott urcitr je.

        0 0
        • matty.009  

          Ahoj, jak dlouho asi může karbon na MTB od Scotta vydržet při ježdění styl nezávodní XC? Jestli s tím máš nějakou zkušenost napiš prosím jak dlouho ti vydržel, kolik km ročně jezdíš a v jakém terénu. Díky

          0 0
          • Zdenda CUBE  

            Karbon, narozdíl od hlíny, si podrží své vlastnosti téměř beze změn a pokud mu nedáš ránu přes ostrou hranu, nebo hodně velkou z boku, tak tě na nezávodní ježdění přežije.

            0 0
            • matty.009  

              Ahoj, tady šťoural :-) Proč teda Scott a i některé další značky dávají kratší záruku na karbon (2 nebo 4 roky), než na hliník (3 nebo 5 let)?

              0 0
              • jIrI___  

                Asi proto, že technologie není pořád tak dobře zmáknutá jako u hliníku a výrobci se tímto jistí.

                0 0
              • yetti  

                Ja to vidim tak, ze drahej hlinikovej ram je asi nejpredrazenejsi komponent na kole. Rozdil mezi cenou materialu na ram spickovy a ram nejake zakladni rady neni pri velkoseriove vyrobe nijak zasadni a práce je na obou zhruba stejne. Takze rozdil mezi vyrobni a prodejni cenou u spickoveho ramu je tak velky, ze neni problem pripadnou reklamaci resit vymenou. Zatimco karbonovy ram se vyrabi rucne a to dost pracnym zpusobem a tudiz pripadna reklamace vyrobce mnohem vic „boli“

                0 0
              • Medviedok  

                nedegraduje karbon nahodou aj posobenim UV ziarenia?

                0 0
                • Bully  

                  Kdysi, radove pujde dneska uz mozna o desitky let, nebyla pojiva tak odolna vuci UV, co jsem cetl. Vliv bezneho UV bude zanedbatelny, rika se tomu pokrok :o)

                  0 0
          • Mug  

            Vydrží 3 sezóny hobby maratonů a doufám, že ještě pár dalších sezón vydrží ;)

            0 0
      • ThOOmi  

        Můj Scott Scale 35 byl hodně tuhej, pohodlnej a lehkej v 19" měl myslím kolem 1160g. S jízdníma vlastnost má jsem byl spokojen. Jen se o Scottech říkalo, že praskají, což se mi potvrdilo…

        0 0
        • JakeF  

          Tvůj Scale měl v 19" lehoučce přes 1100g ;-). Akorát teď mi přijde, že nějak víc plave zadní kolo a doufám, že to je sjetým pláštěm a neobjeví se tam další prasklina… Vlastnostma souhlas, za pedálem jde fantasticky.

          0 0
    • MAJX  

      Vytrženo z kontextu – je to malinko mimo mísu – je to o porovnání titan-carbon,ale jde tady o pohled na carbon ..... :-)

      A pak taky životnost. Karbonové rámy jsou třeba lehčí, ale nevydrží to, co titan. Za dva roky ho vyhodíte. My třeba nabízíme celoživotní záruku…"

       

      Celej článek tady http://www.mtbs.cz/…eedintw.html

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • djano  

        „Za dva roky ho vyhodíte.“ – to urcite, mam karbonovy ram 14 rokov a nechystam sa ho vyhodit. To musel byt mozog co to povedal…

        0 0
        • Zdenda CUBE  

          Tal pod to se klidně podepíšu :-)  Zdenda CUBE

          0 0
        • Medviedok  

          to je ten v profile? Alebo ho mas z tych 14 rokov takych 5 odlozeny pre specialne prilezitosti na povale? Lebo ked kolo nejazdi resp jazdis na 2 inych tak vydrzi moc moc dlho, len chalani to asi nemyslia ako muzealny exponat… ;)

          0 0
          • Jogador  

            Občas s tebou i souhlasím ( většinou ne), ale ted zrovna jo, moje pláště ležící na skříni se taky nesjíždí a to je mám už pár let…

            0 0
    • MITY  

      Zrovna u scotta bych možná do karbonu šel.

      0 0
    • yetti  

      Jestli je mas za podobnou cenu, tak nevahej a jdi do karbonu, protoze kvalitniho karbonu se bat nemusis, ale kvalitni budou oba ramy, takze chybu neudelas ani s jednim.

      0 0
    • Bully  

      Jestli chces ultra light karbonovy ram, co je super tuhy v zaberu a zaroven pohodlny pri jizde, Scott to splni. Sam jsem si nekolikrat projel Scale a je to poznat. Otazkou je prinos karbonu u fullu, jde nejvic o hmotnost, pokud ma pro tebe tohle vyznam natolik, ze do nej das vic penez, tak vedle neslapnes.

      Kecy o tom, ze karbon nevydrzi nebo ze ma spatne vlastnosti (pokud budeme uvazovat o vyrobcich, co zvladaji technologii na urovni, coz Scott urcite ano) maji jenom ti, co tohle kolo nikdy nevlastnili. V pripade havarie neco zvladne lip karbon, neco zase hlinik. Poradnou prdu neprezije nic, jenom to u karbonu vic boli kvuli financim.

      Sam jsem kdysi resil podobnou otazku- za skoro stejnou cenu bud XC fulla v hliniku, nebo v karbonu. Zvolil jsem karbon a rozhodne nemam duvod litovat, a ze toho chudak bajk uz zazil.

      0 0
    • kesu  

      vzal bych karbon

      nevim kde si vzal ze záruka je na AL a C jiná,podle scottsports i zahranicnich stranek je to 5 let pokud dodrzis zarucni podminky(krom FR a DH kol)

      0 0
    • tom_777  

      myslím, že není proč se karbonu bát. koupil jsem ojety karbonový celopéro a pak jsem měl nějakej čas obavy. Za půlrok dostalo kolo co proto a to včetně velkejch ran šutrem do spodní rámový trubky a různejch skoků a zatím drží v pohodě. Hliníkový rámy jsou na tom s životností asi tak stejně.

      • můj názor, je jasný, že někdo to vidí jinak. třeba ocel je na tom s životností a opravitelností líp a přesto je na ústupu
      0 0
      • hribik A1  

        „třeba ocel je na tom s životností a opravitelností líp a přesto je na ústupu“

        otazkou je, ci napriek tomu, alebo prave aj preto (+ dalsie dovody)

        0 0
        • Nimrod  

          taky se mi zdá, že se výrobcům ocel nevyplatí, protože vydrží toho moc… a když už něco udělaj, tak to nesmyslně předraží

          0 0
          • delfyn  

            a navíc jim to víc kazí obráběcí mašiny jak hlína:)

            0 0
    • elfik  

      Pokud tě zajímá vlastní zkušenost naprostého laika, tak: jsem tlustý prase a navíc nemám techniku :-) jezdil jsem 3 rámy z hlíny a všechny jsem oddělal velmi brzy…nejspíš právě kvůli váze a mizerné technice. Teď jezdím třetí rok karbon, pádů a šrámu má spoustu, ale krom zmíněných kosmetických vad je naprosto OK. Navíc je to zatracovaná Merida :-) Takže já si na karbon nemůžu stěžovat…ale třeba mám jen poslední dobou kliku.

      0 0
      • cekanka  

        Třeba se ti zlepšila technika ;o)

        0 0
      • poiko  

        minimálně ten nick zní lehoučce:)

        0 0
      • Jarry  

        Zajímalo by mě, jestli je nějaký váhový limit (jezdce) pro karbonový rám. Nemyslím nějaké pověry, ale skutečné údaje výrobců.

        0 0
        • Zdenda CUBE  

          Je to typ od typu, některé mají stanovené limity a některé ne, je dobře si to na stránkách, nebo v katalogu výrobce, vždy kus od kusu raději zjistit…

          0 0
          • Jarry  

            No právě, blbě se to hledá. Pokud by měl někdo tip na oficiální váhové limity karbonových GT, tak sem s ním.

            0 0
    • pali  

      nie je dovod sa bat karbonu na mtb,neber do uvahy nazory tych co karbon nejazdia,a len cosi citali ci poculi. :o), karbon to nie je len o vahe,

      0 0
    • RBweb  

      Scott robí veľmi kvalitné karbonové rámy, takže rozdiel v záruke 1 rok myslím netreba riešiť. Všimni si však, že Spark 40 má tlmič RS Ario + vidlu Recon, to oproti Scott Nude + RS Reba je dosť veľké mínus. Navyše Scott má ceny nastavené tak, aby mohol minuloročné modely rozpredávať s 20–30% zľavou, takže 2009 by som riešil až po zľave, čo bude v lete 2009. Z týchto 2 modelov by som bral jednoznačne Spark 30 2008.

      0 0
      • matty.009  

        Ahoj. Pokud jde konkrétně o ten rozdílný tlumič RS Ario – myslíš, že bude oproti tlumiči Scot Nude  měkčí v tlumení (že se nebude dát nafouknout na potřebnou tuhost při váze jezdce 95 kg) a  v boční tuhosti?

        0 0
        • RBweb  

          sorry, až až teraz: ak myslíš mäkkosť pruženia (nie tlmenia), tá je daná tlakom vzduchu, ako tlmič nafúkaš, tam by rozdiel nemal byť žiadny. Bočná tuhosť – ako má súvis tlmič s bočnou tuhosťou? Bočnú tuhosť ovplyvňuje konštrukcia rámu a zadnej stavby, tlmič by mal byť od namáhanie zboku čo najviac odblokovaný. Scott tlmič má prepínateľné 3 režimy – full(all) travel, traction a lockout. Ario nemá traction. Záleží na tvojich preferenciách, čo chceš využívať, ale oba modely sú cenovo postavené rozdielne, tak osobne za rovnakú cenu beriem to lepšie, nie?

          0 0
          • RBweb  

            ešte k priebehu pruženia – rozdiel v krivke – ten nedokážem porovnať, to by si musel odmerať oba tlmiče záťažovým testom, asi tak, ako u vidlíc (viď tuning-test). Mám tlmič Scott MC a je veľmi komfortný, u Scott Nude to bude športovejšie, keďže však tento tlmič priamo šili na Sparka, tak by mal byť lepší na tento bike ako univerzál RS Ario (?)

            0 0
    • Oakey  

      Sice se karbon používá i ve formuli 1, ale na tuhle sezónu zakázaly karbonový zavěšení kol kvůli bezpečnosti, potom, co to málem Raikonnenovi urazilo hlavu…

      Jinak sice GT má na sezonu 2009 celokarbonovej sjezďák…

      Obecně bych řekl, že karbon je super materiál, akorát mu chybí odolnost – je pevnej, může bejt tuhej i pružnej, ale jakmile dostane  ránu, tak de všechno do kytek. Hliník más akorát při srovnatelný ráně odřenej, bez následcích na mechanických vlastnostech.

      Navíc, při tvojí váze bych šel radši do hliníku a karbon přenechal komárům…

      0 0
      • tom_777  

        to jsou kecy o tý ráně – hliníkový rámy jdou do kytek úplně stejně viz např. tady

        0 0
        • pali  

          ja som dal posledne ranu ,ak je na mysli taka ,ze som pri celnom naraze zrusil predne koleso + gumu + kotuc a na moje prekvapenie a ulavu to vydrzala jak vidla tak ram teda carbonovy mam na mysli neviem, ci by hlinik neklakol na spodnej ramovej trubke ?

          0 0
          • Zdeno Micio  

            Mám karbonový monokoque Merida carbon race a pokud bych si měl znovu vybrat, tak určitě hliník. Zkrátka na MTB karbonový rám už ne. Od zamotaného řetězu se mi prodřela durch zadní trubka a po dvou letech mi praskla sedlová trubka od hrany dolů u sedlové objímky.

            0 0
            • Jogador  

              Njn, merida:) Ne, já si taky myslim, že karbon jen na silnici, na MTB ne. Ale líbí se mi, jak všichni co maj Karbon řikaj karbon, aby si odůvodnili, proč za něj zaplatili víc, a všichni co maj hliník, řikaj hliník, protože závidí karbon, jen ty jediný jsi upřímný, máš u mě malé nevýznamné plus:)

              0 0
              • pali  

                no nie je to vzdy tak,teda s tym hladanim naplaste na vacsie vydavky,hlina isla po postel prisla  ,doba karbonova a tak to treba vyskusat nielen ostavat na urovni spekulacii  aspon ja som to tak urobil :o)

                0 0
                • Medviedok  

                  a dosiel si k comu? Rad sa ucim na chybach druhych, pokial je to mozne… :))))

                  0 0
              • Bully  

                Pokud to chces vedet presne, mel jsem treba moznost mit v akci za prakticky stejnou cenu XC fulla jak v hline, tak v karbonu. Velke plus je urcite hmotnost (coz nemusi byt zdaleka u vsech znacek pravidlem), dalsi veci jsou i to, ze ram vydrzel, co uz jsem s nim chudakem provadel a provadim, bika nemam na paradu do obyvaku. Mit karbonovy HT, urcite bych v pripade dobre postaveneho ramu vyzdvihl jeste jeho prinost pro pohodli oproti hline, coz pri poctu kol, co jsem uz vyzkousel, poznam.

                Jestli si ale nekdo kupuje neco jenom kvuli snobstvi, je to ciste jeho vec. Stejne tak jestli nekdo zavidi to, co nema. Ale nemuzes z toho tady delat pravidlo.

                0 0
                • Jogador  

                  Já to psal trošku s nadsázkou:) Jen stim HT trošku nesouhlasím, karbonový rámy mtb jsou především závodní, proto se dalo přednost tuhosti před pohodlím, a jestli někdo řiká že má rám pohodlný a tuhý, tak to teda nevim:)

                  0 0
                  • Bully  

                    Plati to stejne u silnice jako u MTB, zkusim ti to popsat zjednodusene: o tuhost jde predevsim v oblasti stredu slapani a hlavove trubky, kvuli prenosu zaberu beze ztrat a kvuli rizeni- ve zkrutu, ev. pevnosti vuci tezkym razum, aby se ram u hlavy proste nezbortil. Co se tyka tlumeni mensich vibraci (ne pohodli, to by muselo jit o fulla s vyssim zdvihem :o) – od toho se delaji ruzne druhy zadnich staveb. Pokud je ram dobre postaveny, splni ti jak tuhost v zaberu, tak tlumeni drobnych razu od zadniho kola. Tyhle dva pozadavky sice na prvni pohled zneji protichudne, ale protichudne vubec byt nemusi. Podobne je to treba s karbonovymi sedlovkami- ram v oblasti stredu slapani je tuhy, ale od sedlovky se ocekava tlumeni vibraci, jde o to stejne, jenom je to v pripade ramu posunuto jeste o par cm niz.

                    0 0
                    • Jogador  

                      Troufám si tvrdit, že s tuhostí rámu sedlovka nesouvisí… je jasný, že tužší rám jde dohnat plášti, sedlovkou atd… Ale tim neřikám, že nemáš pravdu…

                      0 0
                      • Bully  

                        No netvrdil jsem opak :o) Sedlovku jsem daval jako priklad, ze nekde je tuhost zadouci (napr. ram- v oblasti stredu), nekde je zadouci naopak tlumeni vibraci (sedlovka, nebo zadni stavba ramu- v urcitem smeru!). Proste ze se da postavit ram tuhy tam, kde tuhy byt ma a zaroven „mekky“, kde ma byt „mekky“ (zjednodusene). Napriklad uz mnou uvedeny Scale 10, zadny ram pode mnou tak dobre nikdy „nepracoval“ a pritom o nem tvrdit, ze by proto nemel byt zavodni nebo ze neni tuhy pri zaberu asi nikdo nebude.

                        0 0
            • Vilém  

              Letos maji na zadni stavbe prilepenou plechovou vyztuhu proti odrbani retezem. Ten predchozi ram ma kamos a nestezuje si na ni. Ten letosni je mnohem vic promyslen do detailu. Jak meridu moc nemusim, tak tento ram maji udelanej pekne. Design nehodnotim:)

              0 0
    • ant4  

      mám půl roku karbon a jsem maximálně spokojenej, především z tuhosti! myslím, že už bych neměnil

      0 0
      • kubad  

        bud rad jinak ten ram co mas zrovna k nejtuzsim urcite nepatri

        0 0
    • stavo  

      http://www.shopacek.cz/…n/index.html

      Akce SCOTT 2009   –25%

      0 0
    • storm!!  

      Karbon na silničku.

      Hliník na MTB.

      0 0
    • burnout/syndrome1  

      Já fakt nevím,ale carbonový rám na bajka bych asi nechtěl,rozhodně ne na fulla.Nejsem ani přesvědčen,že 1000× opakované tvrzení,které se bere jako samozřejmost,tedy že hliník časem měkne,je skutečně jistě faktem,nijak to nepozoruji.Mám silničního Cube,kde i při celkem hojném užívání po letech nějaké změny v tuhosti rámu nepozoruji,stejně tak na krosovém rámu,na kterém už několik let jezdím od jara do podzimu skoro denně do práce+nějaké cyklovýlety.

       

      Na bajka bych nechtěl carbon ne snad,že bych se bál,že nevydrží,ale co jsem viděl u nadšenců,rýhy a praskliny od kamenů,větví a řetězů- až bych se bál,že to fakt praskne.

      A pár gramů navíc,komu normálnímu to vadí?To

      0 0
      • Medvjedok  

        Ohladom maknutia hlinika – v tom je prave for, ze to zmaknutie nespozorujes, lebo sa deje priebezne a pomaly. Verim ze clovek to spozna len ked ma moznost bezprostredne porovnat.

        Okrem toho, lacnejsie ramy byvaju z nezoslabovanych trubiek, ktore vsak nie su nejakej extra kvality, takze ta masa materialu ked aj zmakne, tak to nie je az tak evidentne, specialne pri takom nasadeni ze cesta do prace a cyklovylety. Mozno na maratone by si to spoznal.

        Myslim ze pre priemerne tazkeho cyklistu v beznych rekreacnych podmienkach vydrzi ram smelo 50.000 km, a ked to najazdis, asi uz je aj cas to vymenit…

        0 0
        • kámen úrazu1  

          Někde se rozebíralo, že k měknutí hliníku nedochází, že je to jen cyklistická pověra. Že případné pocity měkkosti jsou daný „povolováním“ svárů, ne změnou slitin hliníku. Bylo to psaný odborněji, ale tohle jsem si z toho odnesla, vůbec do tohodle tématu nevidím. Ale karbonovej rám na horáka nechci. Možná časem, až se vychytaj mouchy, nebo jeslti se dostane na cenu kvalitního hliníku. Zatím mně stačí koukat, co dokáže udělat náraz pod určitým úhlem s drahou karbonovou squashovou raketou. Pěkně praskne. Je sice lehká, vydrží dost ran, ale jak přijde tvrdý náraz na hranu zdi (nebo pod určitým úhlem)., rozlomí se vejpůl. Hliníková raketa ty specifický nárazy vydrží, maixmálně se v ístě nárazu velmi lehce zkroutí, ale nepraskne. I když má zase jiný nevýhody (časem únavový zlomy a- ale to u rámu nadšených cyklistů většinou moc nehrozí, bo rámy mění bo pár let, váha..).

          0 0
          • Medvjedok  

            ja tiez radsej kov, ale uvidis za par rokov, karbon presiakne do strednej triedy a budes mat nieco na urovni XC mtb (author modus a pod) s karbonovym ramom okolo 20.000 cele kolo, tak to nebude ziaden luxus a ked v testoch budu pisat ze je taky ram na urovni alebo dokonca lepsi nez alu, ludia to budu kupovat. Ja mam v sebe iez ten blok ze karbon do terenu nie, ale vyrobcovia pracuju na tom aby to prekonali. V motoristickom sporte sa pouzivaju karbonove brzdne kotuce, takze s tou mechanickou odolnostou sa zrejme cosi da robit :) Ked bol karbon vo velotechnike re­lativne novinka, spicky v odbore tvrdili ze kvalitny ram vazi a stoji velmi podobne nezavisle na tom z akych je materialov, a to plati dalej, cize volba je vec osobnych sympatii… cize pomylit sa vlastne nemozes (aspon nie uplne ;)

            0 0
            • soc  

              Jenže ty kotouče jsou zpravidla kompozit karbon/karbon, to už je cenově a vlastnostmi někde jinde.

              Jinak se ale běžně používá k ochraně karbonových kompozitů několik vrstev skla, dojde tím k výraznému zlepšení odolnosti vůči mechanickému poškození.

              0 0
              • mountaineer  

                …běžně používá k ochraně karbonových kompozitů několik vrstev skla, dojde tím k výraznému zlepšení odolnosti vůči mechanickému poškození… To by tam toho skla muselo byt tolik ze by ten ram byl dvakrat trikrat tezsi.Kde jsi k takovymu nesmyslu prisel?:o)

                0 0
                • soc  

                  To je běžná praxe v letectví, ne nesmysl… máš pocit, že se letadla dělají schválně těžká?

                  0 0
                  • pepek  

                    On myslel, že tam dávají skleněné tabule :-)

                    0 0
                  • pepek  

                    Jinak na Airbusu 380 je prý celý trup ze sendviče: sklo-hliník. To su zvědavej, co bude, až do toho praští pořádnej blesk :-)

                    0 0
                    • soc  

                      bývá na tom ještě tenká měděná síťka.....

                      0 0
                      • pepek  

                        Aha, tož to ja :-)  Jenom jestli nebyla taky na tom vrtulníku, co se mu ty rotorový listy rozšklebily :-)

                        0 0
                    • mountaineer  

                      Vidim ze si nekde neco prectes a ikdyz tomu nerozumis tak si chytrej:o)

                      0 0
                  • mountaineer  

                    Tak mi ukaz konkretni pripad tohoto reseni.Co se pouziva pod uhlik je tenoucka 1(jedna) vrstva skla.Ne kvuli pevnosti a odolnosti ale pro povrch bez drobnych vzduchovych bublin.

                    0 0
                    • soc  

                      googluj hybridní kompozity glass-carbon … Další běžné použití je karbon + kevlar …

                      S tím běžným použitím jsem to přehnal, nicméně my jsme nad tím uvažovali…

                      0 0
                      • mountaineer  

                        Uvazovani a bezne pouziti je trochu rozdil:o)

                        Kde jste to chteli pouzit?

                        0 0
                        • soc  

                          Spodní část trupu letounu, je tam požadavek na odolnost vůči šutrům a všemu možnému… což mají právě tady ty hybridní kompozity vynikající… nakonec z toho sešlo, protože jsme nesehnali nikoho, kdy by byl schopný to udělat.

                          0 0
                          • mountaineer  

                            No a kdyz si spoctes tloustku toho skla krat povrch ramu kola tak ti to hodi uz dost slusnou hmotnost na to proc se to nepouziva ne?

                            Melo to komplikovany tvar?Nebo to na vas bylo moc penez?Vyrobit se da snad vsechno:o)

                            0 0
                            • soc  

                              To si zas nemyslím, že by to bylo až tak těžké, kolik toho skla tam je potřeba? V článku, který se toho týkal, byly uvedeny různé poměry, maximum tam bylo 40% skla a zbytek karbonu. Pokud uděláš poměr 10% skla a 90% karbonu, hmotnostně sice půjdeš nahoru, sníží se tuhost a pevnost, ale zato získáš několikanásobně vyšší lomovou houževnatost. Otázkou zůstává, jestli to za to stojí. U nás to mohlo mít velký význam, problém nebyl s pevností, lae právě s odolností. U kol by se některé partie mohly taky takhle řešit. BTW, v novém Velu, kde se píše o novém sjezdovém GT ten maník taky tvrdí něco o ochranné vrstvě, ale těžko říct, co má na mysli.

                              u nás se to nepoužilo, protože to mělo komplikovaný tvar, nikdo nebyl schopný říct, co to udělá po vytvrzení.....

                              0 0
                              • mountaineer  

                                Nezalezi na procentech ale na gramazi pouzite tkaniny,jestli das na povrch jednu vrstvu 100–200g/m2 skla tak stejne vsechny rany pujdou i do uhli pod nim.

                                Jako ochranu bych spis pouzil co nejtlustejsi Carshield folii zespodu na spodni trubku,ale to mam i na al ramu.

                                Sjezdovy GT sem videl na eurobiku a povrch vypadal jako kazdej jinej ram.Oni toho dost nakecaji:o)Ikdyz jejich profil spodni trubky logiku ma.

                                Chteli jste to delat mokrou lay up technologii nebo pict z prepregu v autoklavu?S kym jste to resili,Letov?LA composites?

                                0 0
                                • soc  

                                  LA, pečeno v autoklávu… aspoň myslím, nedělal jsem to já… nakonec je to jen karbon…

                                  BTW, z toho článku tenkrát vyplynulo i to, že se nejednalo jen o vrstvu skla na povrchu, zkusím něco pohledat zítra v práci, ale nevím, kde je tomu konec, takhle plácám jen z hlavy a nevím co :)

                                  0 0
                                  • mountaineer  

                                    Jestli ho najdes tak by me to docela zajimalo:o)

                                    0 0
                                    • soc  

                                      Tak uvedu věci na pravou míru:)

                                      Je to z knihy Vláknové kompozity, byla vydána v roce 1987:) Nicméně věci co tam jsou uvedené platí dodnes. Autoři jsou Agarwal a Broutman, název originálu neznám, originál vyšel v roce 1980. Takže historický kousek.

                                      V principu jde o to, že i když kompozit s uhlíkovými vlákny má výborné statické a únavové vlastnosti, má špatnou odolnost vůči rázovému zatížení. Je potřeba vysoká energie pro vytvoření trhliny, po jejím vytvoření se ovšem trhlina šíří velmi snadno (obdoba křehkých materiálů). U skleněných vláken je to naopak, tzn. poměrně nízká energie pro vznik trhliny, ale je potřeba další energie pro její šíření. Ten rozdíl v rázové energii je mezi kompozitem ze skleněných váken a kompozitem z uhlíkových vláken asi 7×, tzn. kompozit ze skleněných vláken je schopný zachytit 7× více energie do porušení.

                                      Při přidání 40% S-skla do uhlíku došlo ke zvýšení rázové energie o 500%, Při přidání 10% S-skla došlo ke zvýšení rázové energie o 100%. Podobné je to s přidáváním aramidových vláken.

                                      Uspořádání vrstev je v kompozitu symetrické k neutrální ose, aby bylo zabráněno nežádoucím deformacím, skleněná (aramidová) vlákna se dávají doprostřed, je to účinnější, než vrstvy střídat.

                                      Při malém podílu skleněných (aramidových) vláken nedochází ke ztrátě pevnosti (o tuhosti nemluví, nicméně je jasné, že k poklesu dojde).

                                      To je tak všechno, je tam toho popsáno ještě daleko víc ohledně mechanismů porušení kompozitů a tak podobně, nicméně už se to netýká přímo těchto hybridních kompozitů.

                                      Když zkusíš google, dá se toho najít dost, hlavně jsou to novější články, nicméně jsou to většinou placené články, takže si toho moc nepočteš, pokud nemáš někde na škole placený přístup.

                                      Tak snad to k něčemu bude :)

                                       
                                      0 0
                                      • mountaineer  

                                        Diky,ta kniha vysla v tom 87 v ceskym prekladu?Kdo to vydal?Rad bych to prostudoval cely,zajimaly by me i dalsi veci.

                                        0 0
                                        • soc  

                                          Český překlad vyšel v SNTL – nakladatelství technické literatury, Praha 1987. Bohužel ISBN tam není, nicméně v univerzitní knihovně v Brně to prý mají, dá se to najít podle názvu. Takže to určitě budou mít i jinde.

                                          Původní název a jména autorů: Bhagwan D. Agarwal, Lawrence J. Broutman: Analyisi and performance of fiber composites, John Wiley and Sons, Inc., 1980

                                          0 0
                                          • Medvjedok  

                                            tieto detaily by si radsej nez na bf mal poslat niekde na taiwan, nech si tam poriadne nastuduju co treba kym to zacnu sekat v 10tisicoch a my na tom budeme jazdit :)

                                            0 0
                                          • mountaineer  

                                            Diky uz sem si to nasel i v knihovne u nas v plzni.

                                            0 0
            • jIrI___  

              Už jsem viděl i „karbonový“ kotouč na kolo. Unašeč byl Al a brzdná plocha kotouče karbonová.

              0 0
          • roud  

            Nemohla bys prosímtě najít ten článek popravdě pojem povolování svárů mě dosti zaráží…

            0 0
            • kámen úrazu1  

              Proto jsem pojem povolování dala do závorek a napsala, že to bylo vysvětleno odborněji. Odborný termíny si nepamatuju. Článek hledat nebudu, byl někdy z roku 2006, zkus google.

              0 0
              • roud  

                Mno asi mi nic jinýho nezbude než si to najít…

                0 0
          • Nimrod  

            dovolim si moc nesouhlasit… kámoš měl řídítka azonic, meli už svoje léta ( asi 10 ) a řikal, že cítí, jak se při dopadech ohejbaj… když byly nový, tak to samozdřejmě cítit nebylo :-)

            0 0
            • kámen úrazu1  

              Otázkou je, jesltije to měknutím hliníku nebo jeslti mají narušenou vnitřní strukturu používáním, třeba nějaké zátěžové mikroprasklin­ky. Kór když  skáče. Já téhle tématice opravdu nerozumím, ani si nepamatuju, jestli jsem článek četla na netu nebo v nějakém časopisu, nemůžu posloužit. A je mně to jedno, mně stačí zkušenosti ze squashe, přijít o drahej rám pádem na ostrej šutr bych nechtěla.

              0 0
              • Medvjedok  

                Takze aby nedoslo k omylu: maknutim hlinika sa samozrejme mysli zmena vlastnosti pouzivanim! Ked budes mat kolo postavene ve sklepe tak nezmakne.

                A ten pad na suter ti zlikviduje aj hlinik (trochu problem opravit) aj ocel (mensi problem opravit), takze to mas skoro jedno, rozdiel je len v cene ramov – ak je teda – a potom v tej mechanickej odolnosti, a kovova trubka z ocele s hrubkou pod 1 mm alebo z hlinika ktory je zas pomerne krehky tiez bohvieco nevydrzi. (skoro to vyzera ze sa toho karbonu zastavam, tak to zas nie :)

                o novych GT je asi v najnovsom vele taky pekny clanok, konstrukter vysvetluje preco o.i. urobili DH masinu z karbonu – dobre citanie.

                0 0
                • jIrI___  

                  A teď počítej s vlnou kritiky a to, že čteš Velo :-). Taky jsem ten článek četl. Škoda, že nebyl o něco delší.

                  0 0
                  • Medvjedok  

                    tak s tym ratam, to je jasne. Ratam ze hned dostanem aj link na rozhovor kde vyspovedal konstruktera GT nejaky zasluzily clen BF ovela lepsie. A ked nahodou nie, tak aspon link na Tuňákovu lest… :D

                    0 0
                • kámen úrazu1  

                  Právě že podle toho článku k žádnýmu měknutí nedochází. A pád na šutr – squashová karbonová raketa náraz na hranu nevydrží, hliníková jo, respektivě nepraskne (ale možná to vede k brzčí únavě materiálu). Nevím, jak moc se liší karbon na rámy a rakety. Jen to na biku nechci riskovat. Mimochodem, viděla jsem i karbonovsý siniční rám (Specialized, model nevím) promáčklý po ťukanci štěrku při jízdě po silnici. Neberu to jako plus ani jako minus, prostě to tak bylo, mohla ot být blbá náhoda a špantý kus. Na biku dostávám občas rány opravdu velkým kamenem a k viditelnýmu poškození rámu nedošlo. Možná taky jen štěstí.

                  0 0
                  • Medvjedok  

                    K zmenam materialu dochadza, a nielen pri hliniku, ale aj pri oceli, titane aj pri karbone, ibaze su v tomto zmysle ovela odolnejsie nez hlinik. Sama si pisala o unavovom lome, to je presne to. Opakovanym namahanim danej konstrukcie (hoci jeho velkost sa zdaleka neblizi deformacii konstrukcie – zatazovanie ramu slapanim ma zrovna takyto charakter, vysoky pocet opakovani s relativne malou silou) dochadza k unave a postupnym zmenam struktury. Najprv zmakne, potom sa moze zlomit. Pri­klad su stare kluky, ktore odjazdia vela vela km a po urcitom case ich zlomi sila ktora by pri novych nesposobila nic. Skoda ze nemas ten clanok, ale je to jedno, ak sa tam spominali nejake zmeny v zvaroch, efekt je rovnaky – znehodnotenie pouzivanim.

                    Zas ono nie je zle mat zamienku upgradovat tak raz za tych 5 rokov :)

                    0 0
                    • kámen úrazu1  

                      Já tomuhle fakt nerozumím, ani nepíšu, že hliník neměkne, ale že jsem četla, že neměkne. Jestli to je pravda nebo ne, nevím. Dost možná jo, ale pochybuju, že by se ta změna dala pocítit při jízdě, jako „měkej“ rám. To spíš bude záležitost jiných změn – třeba právě mikroskopických trhlin. Ale jak jsem už víckrát psala, nerozumím tomu, jen plácám to, co jsem četla, nebo co se mně použitím selskýho rozumu zdá či nezdá (jako teď poznání „měkčího“ hliníku)) plus svoje zkušenosti z užívání karbonu (rakety). Radši už doplácám. :-)

                      0 0
                  • JSt  

                    ve skvosi naraz na hranu? dyt tam jsou kolem tebe rovny zdi. hranu tam nenajdes ;-). a hlinikovou skvosovou raketu bych ani raketou nenazyval :-)). co jsem videl rozbity rakety, at na skvos nebo tenis, tak to vzdy bylo v navalu emoci ;-)).

                    0 0
                    • vitarockhound  

                      Príma tohle vědět ! Takže karbonovej rybářskej prut mě řuchnul v návalu emoce ! A pozor nebyl jedinej!!!!! Nic ve zlým – jenom připustme, že  karbon může odejít úplně stejně jako zatracovanej hliník a jako cokoliv jinýho !!!! 

                      0 0
                      • jIrI___  

                        Taky mi karbonová squashová raketa praskla při obyčejém pádu na zem. Ale zas se musí nechat, že nespadla poprvé :-)

                        0 0
        • burnout/syndrome1  

          Nejsem úplný trotl,aby mi toto nepřišlo na mysl.Zkoušel jsem a porovnával proto 2 naprosto stejné rámy,nový nepoužitý a 3 roky hustě používaný,právě proto,bych zjistil,zda je čas na výměnu.Necítil jsem ani prd rozdílu.Na mysli mám silničku,na které tedy moc nevýletím,spíše chrtím,i v kop­cích,50tisíc rám bude za chvíli mít.Maratónské vzdálenosti dávám,jen už se neúčastním závodů

          Mám takový pocit,že ty jsi jistě expert expertů

          0 0
          • Medvjedok  

            Medzi namahanim v cestnej cyklistike (ak sa nejazdi velky podiel kopce) a horskou je v namahani dost rozdiel – mtb=svelky podiel siloveho slapania, narazy vplyvom nerovnosti terenu, na ceste ten ram odkruti pravdepodobne viac, aj ked na druhej strane byvaju cestne ramy podstatne viac odlahcene proti mtb.

            No a ked si zistil ze ten jazdeny je rovnako dobry ako novy, tak to snad bolo radostne zistenie, tak neviem co tu na mna vrcis.

            0 0
            • burnout/syndrome1  

              Todle vše ví snad každý.Proto jsem poznamenal,že jezdím dosti v kopcích,kde musím často ze sedla a silový podíl je u mě vysoký,takže rám dostává záhul.Jen jsem konstatoval,ne­vrčel,máš-li takový pocit,tak se omlovám

              0 0
      • jecnak  

        Hlinik, respektive jeho slitiny pouzivane u kol opravdu meknou, ale toto je znat az pri opravdu opravdu opravdu dlouhe dobe provozu. Mel jsem v ruce material, ktery zkoumal relativne levny ram pred a po 50000 cyklech. Rozdil zadny.

        Neco jineho je ovsem unava materialu.

        0 0
        • vitarockhound  

          100% souhlas s tímhle příspěvkem – nesmí se zaměňovat „měknutí“(fyzikální samovolná změna vlastností) s únavou materiálu!!!!! To jsou dvě naprosto rozdílný věci! Ta debata tady se odehrává v rovině – hliník měkne – karbon praská – myslím si že tak to není. Otázka by měla znít zda při stejným počtu najetejch kilometrů ve stejnejch podmínkách při stejnejch ranách co je teda jistější jestli karbon nebo hliník. „JECNAK“ správně píše o únavě materiálu používáním a tomu podléhá jakejkoliv materiál akorát nějakej víc a nějakej míň. Zapomeňte na měknutí hliníku – častou zátěží dojde k únávě materiálu a otázka zní kterej materiál je odolnější a musí se brát v úvahu i cena. Čili jsetli cena rámu je adekvátní tomu co tem rám snese v terénu a pustte z hlavy měknutí hliníku. Jestliže se někomu zdá že měkne jde o únavu materiálu extrémním nebo velmi opravdu velmi častým používáním v drsnejch podmínkách! Ne­obhajuju ani carbon ani hliník – jenom se bavme o tom co kterej vydrží a né o měknutí hliníku.

          0 0
          • vitarockhound  

            Chápu, že každej z nás by chtěl bike kterej vydrží věky ale to asi nedopadne že?! Osobně si myslím, že jestliže švihnu rámem o hranu tak řuchne karbon i hliník ! Karbonovej rám je pro mě finanční utopie a tak mám levnější hliník, kterýmu dám co proto a pak až doslouží ho vyměním. Filosofická otázka zní kolik budu mít (né špičkovejch – ale normálních) novejch hliníkovejch rámů za cenu jednoho carbonovýho. Ale tím v žádným případě neobhajuju hliník – jenom prostě nemám na carbon. Kdyby ale byla cena carbonu stejná jako hliníku – proč ne ? když má něco rupnout tak to rupne a je jedno z jakýho je to materiálu. Ale

            0 0
            • Medvjedok  

              Chces byk ktory vydrzi veky? Neni problem, no upozornujem ta, ze ked ho budes mat, uz nikdy nebudes mat dovod si kupit novy, takze si si isty, ze ho chces?

              Ak ano, tak mas 2 moznosti:

              1. Ukrajina
              2. Litespeed

              (obe su samozrejme spravne)

              0 0
              • vitarockhound  

                Ale kdepak – to byl myšleno jinak. Ale jen pro tvoji informaci – moc dobře vím jakej je rozdíl mezi „železňákem“ a hliníkem – na železňáku jsem jezdil cca 20 let a stále ho ještě mám v garáži(na památku). Myslel jsem to jinak – měl jsem na mysli poměr cena – výdrž. Logický by bylo čím dražší rám tím delší výdrž a tím výhodnější investice a ten hliník mě v týhle rovnici vycházi prostě líp. Ale faktem je že nehoním žádný gramy a nemám ani závodnický ambice.

                A hlavně nic není na věky! Docela mě pobavilo jak se někde výše píše o titanovým rámu, kterej jde v pohodě opravit a svařit – no tomu říkám nářez. Naposledy jsem chtěl opravit titanový obroučky na brýlích a po mnoha dotazech v mnoha optikách jsem se dozvěděl, že svařit titan je celkem dost nákladná záležitost související se svařováním v ochranný atmosféře a nákladnost takový opravy by se pro mě rovnala 1,5 násobku ceny novejch brýlí. A stejnou zkušenost mám i s další opravou titanový součástky – pro mě oprava titanový vzpěry je finančně neřešitelnej problém.

                Prostě tvrdím, že má-li něco rupnout tak to rupne ať je to z čehokoliv a mě zajímá pouze jak bude to rupnutí drahý!  

                 
                0 0
                • Medvjedok  

                  Ano, zvaranie titanu je technologicky narocne, no (napr.) Litespeed poskytuje taky servis ze ked zrusis ram, posles ho do fabriky a tam ti ho opravia. Samozrejme to zrejme je na tvoje naklady, ale zas nemozes chciet takyto servis gratis. Raz tu bol link na clanok kde robil firme ich clovek promo v cr, tak mozno to najdes, bolo to tam popisane a vysvetlene.

                  Titan(ovy ram-aby sme boli presni) je drahy, ale takmer vecny co sa zmien vlastnosti pouzivanim tyka, a je aj vyhodny co do mechanickych vlastnosti aj vahy. Ale z kazdeho materialu ide urobit dobry ram, zalezi samozrejme aj od urcenia. A vzdy budes mat tu dilemu, ci kupit lacne a menit castejsie, alebo kupit drahsie a spoliehat sa na dlhsiu zivotnost. Mne to vychadza tak, ze cestny ram kludne kupim drahy hitech, lebo tam to zatazenie a moznost poskodenia je mensia nez v mtb, a na mtb idealne mne vychadza bezna strena trieda – spotebak, pretoze mojim narokom vyhovuje a ked sa prihodi pad s nasledkami, nevytrham si vlasy ze som znicil ram za 20.000. A zalezi aj kto co jazdi, ked ma niekto ful kludne moze byt hlinikovy lebo tam je na eliminaciu otrasov odpruzenie (aj ked sa zas nahana hmotnost – zacarovany kruh… a vitazi vzdy obchodnik :)

                  0 0
    • Duon  

      Nazdar.

      Plánujem kúpiť scotta 2012 full.Dopo­ručili by ste mi karbón, alebo hliník.

      Viem , že téma sa aj v tomto vlákne už rozoberala, ale snáť

      za tie roky prešiel karbón nejakými zlepšeniami. Dám dotoho

      všetky prachy, tak mi ide aj o životnosť rámu aj o vlastnosti.

      0 0
      • saintjv  

        Takhle testujou ramy u Santa Cruz:)

        Celkem vymluvny boj mezi karbonem a AL, ale jsou to jen laboratorni podminky, ale i tak to neco vypovida… Jako fascinuje me ja chtej zlomit ten karbonovej ram o ten betonovej sloupek:)))

        http://www.youtube.com/watch…

        0 0
    • strtom  

      pár fotek zničených karbonových věcí.

      http://www.bustedcarbon.com/

      myslím že jediný problém u karbonu je, že to jsou HI-TECH kola a ty díly jsou dělané pevnostně na hraně. Pak stačí nějaká kolize, pořádná rána a je vyděláno. Pokud nebudu honit gramy asi bych se mu vyhnul.

      0 0
      • Azmir  

        Si přečti popisky u těch fotek, jako když skřípnou rámu do garážových vrat nebo se srazí s autem, tak je jasné že to nevydrží, za normálních podmínek si naopak myslím že bude trvanlivější a lepší než hliník.

        0 0
      • JakeF  

        Většina toho jsou pády nebo srážky s autama… Karbon vydrží ± stejně, jako o 50% těžší hliník, v tom bych problém fakt neviděl. Naopak dneska už bych nešel do hliníku, pokud se nebavíme o nízký cenový hladině nebo fullech 120mm+.

        0 0
        • Mark-H14  

          50% těžší hliník ? a to si vzal kde?

          0 0
          • kubad  

            Karbon vydrží ± stejně, jako o 50% těžší hliník

            co ti na tom není jasné?

            0 0
          • JakeF  

            Odhadnul… Když vezmu typickej karbec 26" rám, tak bude mít v Lku kolem 1100g. Když se udělá lehkej hliník, tak může mít kolem 1400g a to už bude skoro určitě míň odolný. Zase 1800g rámy, pokud jsou dobře udělaný, tak toho snesou opravdu dost a tipoval bych, že v průměru víc, než ten karbon. Takže jsem to tipnul tak nějak doprostřed. Samozřejmě bude záležet i na způsobu zatížení, hliník je náchylnější na promáčknutí nebo ohnutí tupým nárazem, karbon zase na náraz ostrým. Jak jsem se celkem bál proražení hodní rámovky řazením, tak už se mi to povedlo nejednou a Trek to odnes sloupnutým lakem (ten lak u něj fakt nevydrží nic) a u Scotta to prakticky není poznat.

            0 0
            • Mark-H14  

              Nepřu se o výhodách karbonu. Jen těch 50% těžší mi připadlo nadsazené. Tipuji, že na totožném rámu jednoho výrobce to bude tak max. 400g. Což je asi dost, ale zase řeba některé představce v Al jsou snad lehčí něž karbonové …

              0 0
              • JakeF  

                Moment, já nepsal, že to je rozdíl 500g u stejnýho výrobce… Jen, že karbonovej rám vydrží ± stejně, jako o 50% těžší hliníkovej… Takže když srovnáváš 900g karbony, tak to odolností odpovídá tak 1350g scandiovým rámům a 1200g budou odpovídat tak těm 1800g. Samozřejmě v průměru a odhadem, číňani dělaj i lehký rámy a nevěřím tomu, že vydrží stejně, jako třeba Flash… Co se týče váhovej rozdílů u výrobců, tak to bude zase jak u koho, u Treku těch 500g odpovídá, u novějších modelů to možná bude i víc.

                Co se týče představců, tak tam je karbonovejch naprostý minimum, většinou to je hliník potaženej karbonem a ty jsou pak většinou těžší… Opravdu karbonový představce jsou lehký, ale cena atakuje 5-ciferný čísla nebo maj horší vlastnosti, než hlína (třeba Bontrager XXX, kterej by tuším měl bejt celokarbon a je dost málo tuhej).

                0 0
              • JakeF  

                Moment, já nepsal, že to je rozdíl 500g u stejnýho výrobce… Jen, že karbonovej rám vydrží ± stejně, jako o 50% těžší hliníkovej… Takže když srovnáváš 900g karbony, tak to odolností odpovídá tak 1350g scandiovým rámům a 1200g budou odpovídat tak těm 1800g. Samozřejmě v průměru a odhadem, číňani dělaj i lehký rámy a nevěřím tomu, že vydrží stejně, jako třeba Flash… Co se týče váhovej rozdílů u výrobců, tak to bude zase jak u koho, u Treku těch 500g odpovídá, u novějších modelů to možná bude i víc.

                Co se týče představců, tak tam je karbonovejch naprostý minimum, většinou to je hliník potaženej karbonem a ty jsou pak většinou těžší… Opravdu karbonový představce jsou lehký, ale cena atakuje 5-ciferný čísla nebo maj horší vlastnosti, než hlína (třeba Bontrager XXX, kterej by tuším měl bejt celokarbon a je dost málo tuhej).

                0 0
        • Ondry  

          Položil jsem to na rychlebkách a nemít hliník tak nemám rám.

          0 0
          • JakeF  

            Nepodceňuj karbon ;-). Taky už jsem kolo párkrát v šutrech položil a akorát u Treku to odnes lak… Naopak jsem při pádu ohnul hliník, karbon by to nejspíš přežil, možná díra od řazení, ale to je v pohodě opravitelný.

            0 0
            • Ondry  

              Komentovalo mi to pár karbonistů a prej by byl rám K.O. celkem tomu věřím páč mám v hlíně slušnou ďůru.

              0 0
              • kubad  

                karbon jde vcelku lehce opravit zase :D

                0 0
              • JakeF  

                Pokud máš v hlíně díru, tak je na vyhození… Karbon oprava cca 3 tisíce a nepoznáš to na něm.

                0 0
                • Ondry  

                  To se pozná jak, že je na vyhození? už na tom lícu celkem dlouho a nijak si nevšímám změn a to tomu dává celkem čočku. Prostě borci mi řekli, že mám být rád, že mám hliník a né karbon… až budou prachy, jako že ještě ******** dlouho nebudou, tak si klidně koupím nějakej pěknej karboňák nebo dělaj se vůbec titanový celopéra?

                  0 0
                  • JakeF  

                    Dělaj, třeba Litespeed, ale je to přes 100 litrů jen rám :D.

                    Osobně bych rámu s dírou fakt nevěřil. Oni moc dobře vědí, proč ty trubky navrhujou s kulatým nebo ven vybouleným profilem a bez děr :D. Pokud to je jen promáčklý, tak to třeba ještě chvíli vydrží, než to podle toho praskne, pokud v tom je díra, tak bych čekal, že to praskne hodně rychle… A v hliníku jsi v tom za 15k+ za novej rám. Každopádně pokud ti to pořád drží, tak to asi až tak brutální ránu nedostalo a to by dost možná i karbon vydržel. Taky jsem se toho bál, čím dýl na karbonu jezdím, tím víc mě překvapuje, jak moc toho vydrží.

                    0 0
                    • Ondry  

                      Bratránek vozil litespeeda a taky mu dával často ochutnávat hlinu a šutry a to kolo bylo furt jak nový, tak právě nevěřícně čumím na to jak borci vedle tvrdí, že je to žvejkačkačka nebo že to praská…

                      Jinak stejně, jsem rád že mám co mám, nemám prachy ani na pevnej karbon co zní jak bedýnka od jablek, takže to stejně nemá cenu řešit.

                      0 0
                      • JakeF  

                        Na BF se toho tvrdí :). Ideální je sehnat prasklej rám a nechat si ho opravit, pokud potřebuješ něco, na čem chceš fakt jezdit. Dát za rám 30 litrů, tak se o něj bojím. Takhle vím, že už je stejně jednou prasklej (oba dva) a v klidu mu nakládám s tím, že když praskne nebo do něj udělám díru, tak se zase za 3 litry opraví…

                        0 0
      • Vilém  

        Ale hovno.

        0 0
    • xshreck  

      Jiný soudek.

      Na zimáku mám karbonovou mrx vidli, nevím jak se karbonu líbí např –20

      Vydrží to bez extrémních situací v mrazu, nebo hrozí že prdne? Nekoupit raději ocel?

      0 0
      • AsiJura  

        Asi bych se toho nebál, záleží sice na pryskyřici jaká je použitá, ale i tak bývají limitem spíše horní teploty. Na letadlech máš taky karbonové díly vystavené dlouhodobě mrazu a drží to.

        0 0
        • xshreck  

          Netvrdne pryskyřce se snižující teplotou?

          0 0
          • AsiJura  

            Tak ona je hlavně tvrdá a křehká už sama o sobě, její funkce není nosná, ona má pouze držet vlákna na svém místě. Síly působící na ten kompozit přenáší právě to pružné karbonové vlákno. Všechny materiály se snižující se teplotou tuhnou, ale v tomhle případě bych se toho fakt nebál, určitě nebudeš jezdit v –30ti třeba 5h, a ani v tomhle případě to není při běžném xc ježdění problém.

            0 0
            • xshreck  

              v –30 tam 5h nebudu ale pár hodin v –15 hrozí. Dík za info

              0 0
          • kubad  

            křehne, ale ta teploty by neměla být problém

            0 0
    • ThOOmi  

      Nechci Tě nijak strašit, ani odrazovat od koupi karbonového rámu, jen Ti úkazů co se mi stalo s mým Scottem Scalem 35. V podstatě jsem nenašel příčinu, mohu jen spekulovat. Nicméně rám jako takový byl velice dobrý-tuhý, lehký a relativně odolný-dostával dobrýho čouda:-)

      Dal jsem ti sem jako příklad, jak může carbon. rám dopadnout. Hliník taky praská, ale carbon je náchylnější k poškození. Carbon má spoustu výhod a jednu nevýhodu.

      Je to můj soukromý názor, nikomu ho nenutím :-D

      0 0
      • ThOOmi  

        blbe přečtené datum :-D

        0 0
      • JakeF  

        Stálo by za to doplnit, že to šlo opravit a od tý doby dostává docela dost naloženo a a není s tím problém :). Myslím, že jezdím věci, co na 26" XC HT dává málokdo, sem tam i nějaký skoky.

        Do čeho jsi ty pak šel? Něco jsem tu čet o titanu ;-).

        0 0
        • Ruprt2  

          Akorát ti teď nějak plave zadní kolo :-)

          0 0
          • Rubi  

            :D:D:D

            0 0
          • JakeF  

            Dost možná to bude tím sjetým Rocket Ronem vzadu, ten už moc nepodrží… Ale trochu se bojím z toho to bahno umejt, abych pod ním neobjevil prasklinu. Každopádně i kdyby, tak se zase opraví a bude jezdit dál. Za posledních pár týdnů si zažil pády a skoky takový, že většina XC rámů to nezažije za celou životnost :).

            0 0
            • Ondry  

              Co pak nudíš se a děláš na biku píčoviny?? já taky :)

              0 0
              • JakeF  

                Tak hlavně mi šlo o to, co nejvíc zrychlit v technice a naučit se co nejvíc věcí ještě na 26". A celkem se to dařilo, jen občas už ta rychlost holt byla přes limit… Ale o to víc se těším na 29ku.

                0 0
                • Ondry  

                  To bych taky potřeboval jako sůl…

                  Co budeš mít za stroj?

                  0 0
                  • JakeF  

                    Tak příští rok na kemp s Cyklotréninkem do Sudet, letos to byla fakt paráda ;-). Navíc teď je sranda jezdit kdekoliv, na tom mokrým listí jsou výzva i sjezdy, co byly za sucha v pohodě :).

                    Stroj je objednanej Spešl 29" HT, teď zrovna řeším, jestli by se nějak dalo domluvit s Tufo, že bych měl taky galusky ;-).

                    0 0
                    • Ondry  

                      Možná bych to někdy v daleké budoucnosti hecl. Jinak já teda tufa nenávidím, ale bavil jsem se s jedním típkem a prej napsal do tufa, ve stručnosti: ,,jezdím celkem hovno, ale chtěl bych vaše kola" a dali mu 30% slevu. Není to žádnej zázrak, ale furt lepší než platit plnou cenu na kočku je že na bazaru asi 29" tufa nebudou.

                      0 0
                      • JakeF  

                        Proč nenávidíš? Mně zatím všichni říkali, že vlastnostma je to úplně jinde, než pláště… Na defekty to neřeším, na turistiku budu mít Rovaly s pláštěma.

                        Já bych právě příští rok něco i jezdit chtěl, zatím to vypadá, že bych na ČP XC moh mít i trochu lepší zázemí a pokud by se povedlo navázat na konec letošní sezóny, kdy to jezdilo slušně, zvlášť pokud začnu trénovat na silničce, což hodně lidí tvrdí, že je velkej přínos, tak je v úvaze i možnost jezdit v Elite… Ale tak zbytečný teoretizovat, uvidím, jakou budou mít náladu u Tufa :).

                        0 0
                        • Ondry  

                          Tufa jsou supr, ale musíš si k nim objednat aspoň základní dávku štěstí, bohužel já jsem se narodil z katastrofálním deficitem štěstí tak jsem s těma galuskama prováděl neskutečný triky, že bych s tím mohl jít vystupovat do nějaké talentové soutěže :)

                          Není to zbytečný jezdit elitu? přece jen rozdíl mezi nejlepšíma hobíkama a horší elitou není skoro žádnej, já to teda znám jen s KPŽ.

                          Jinak nevím jestli jsem ti to už neříkal, ale kdyby jsi chtěl, tak mám kontakt na jeden fajn tým, co shání mladý lidi, ale asi bys musel jezdit KPŽ což je už asi pro tebe nuda?!

                          0 0
                          • JakeF  

                            Jakože defekty nebo čím? Mně pár lidí tvrdilo, že galusky jsou proti defektům odolnější, ale zase na závodech není pohled na prázdnou galusku úplně výjimečnej…

                            V tý Elitě je to otázka, na ČP XC se to bere trochu jinak, ty závody jsou na víc kol a pozdějš odpoledne. Konkurencí se ty kategorie hodně překrývaj, nejlepší z kategorie Expert by v Elite rozhodně ostudu nedělali. Já ještě trochu jo :D.

                            Co se týče týmu, tak dík za nabídku, KPŽ pro mě fakt není, ale hlavně jsem teď u Ski & Bike Radotín a na podmínky si rozhodně nestěžuju :).

                            0 0
                            • Ondry  

                              Tuším, že se dělají dvě jakosti ta jedna stojí ± 1800 ta druhá 2500 teď nevím přesně, tak tu první prej nemá cenu ani vozit to jen taková sranda, kterou zničíš o krovky startující berušky.

                              vozil jsem ty lepčí

                              2× jsem řízl

                              2× cvakl (po druhé cvakl otec na polňačce)

                              to se mi povedlo za měsíc

                              letos to byla sezóna snů

                              prohlej rám (to je to nejmenší)

                              zlomený ramínko na přehazce

                              urvaná celá přehazka

                              3× přervanej řetěz

                              prasklej sloupek na foxce (a devatenácti denní oprava)

                              kola mají už měli třetí sezónu tak se mi začali ,,vyplítat" praskali špice.

                              Tohle všechno se mi povedlo za půl sezóny a vše jen na závodech.

                              0 0
                              • JakeF  

                                A sakra :D. To ses koukám na Trans Brdech s povedenou sezónou teprve rozjížděl… Co se týče těch defektů, tak to se s lehkýma Schwalbe dá s trochou smůly taky, takže tam si doufám nepohorším. A co mám zkušenosti, tak největší riziko proříznutí je na šotolině a těch na XC moc nebývá. Na maratony to bude otázka, co vozit, ale tak k dispozici budu mít obojí.

                                A ten sloupek, to je slušný umění :). Ale tak dokud to je rozsekaný kolo, tak to je pohoda, moh jsi skončit rozsekanej ty, to by bylo horší…

                                0 0
                                • Ondry  

                                  No já měl natrénovaný slušný čísla, ale ukázalo se že úplně blbě, nebo spíš tak kdybych chtěl jezdit maratony a ne sprinty na 50km ala KPŽ, s doktorem jsme to tak nějak splácali za půl sezóny, nezachránili, ale už to začalo jezdit, tak se na mě začala zase lepit smůla na materiál.

                                  Když jsem jel Ještěd tak se mi posral ventilek, myslel jsem že jsem píchl tak jsem to nafoukal bombičkou, zase to ušlo pak jsem teda zkusil vyměnit ventilek a při foukání se mi rozletěla pumpička.

                                  Jinak prej je dobrý vozit takový ty jak na motorku xc3 ?! ale jako s přehledem bych dokázal, že jsou snadno zničitelný :)

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Takže počítám s tím, že na jaře to nebudu mít na Trans Brdech zadarmo :). Jsem si říkal, jak to asi dopadlo, jak jsi operoval s tím, že se na závodění vykašleš…

                                    Mě se zatím týká jenom XC2 Plus, na 29er se ještě jiný nedělaj. 29er má díky vyšší styčný ploše tu trakci lepší, takže to myslím bude stačit.

                                    0 0
                                    • Ondry  

                                      Já na závody prdím, už na to nemám mentálně, to byl týden co týden něco, výkon je prej z velké čísti závislej na hlavě tak jsem se z toho snažil přes noc vyspat a furt švihat, jenže každej týden se mě něco pokusilo srazit na kolena až jsem to po 3/4 sezoně nevydržel a zabalil to ze dne na den.

                                      Teď si budu za barákem stavět cestičky to mě teď baví víc a hlavně při desetinové práci jsou vidět desetinásobný výsledky…

                                      Jinak jasný když se nic jinýho nedělá, tak s tím nic nezmůžeš, spíš jsem měl na mysli, že ty XC3 mají víc krytej běhoun přičemž jsou taky rychlý.

                                      0 0
                                      • Ondry  

                                        sakra zase jsem to nenapsal, jako že ty xc3 jsou víc blbuvzdorný

                                        0 0
                                    • skier  

                                      XC4 a XC5 pro 29

                                      0 0
        • ThOOmi  

          jj koupil jsem titan ;-)

          0 0
      • AsiJura  

        Ale oprava karbonu je celkem brnkačka a můžeš pak té opravě věřit, ne jak u zavařeného duralu. A to že karbonové kola praskají nevypovídá tolik o vlastnostech karbonu, jak o úrovní konstruktérů těch rámů.

        0 0
        • soc  

          jasně, konstruktér to zprzní a nějaký Toník to potom spraví tak, že je to lepší, než nové… začínám mít pocit, že karbon je u kol jenom marketingový tah využívající placebo efektu :)

          0 0
          • JakeF  

            Si děláš srandu, ale ono to tak je :). Trek mi prasknul po 100km a opravenej v pohodě drží. S největší pravděpodobností tam byla nějaká výrobní vada, bublina nebo nečistota… Toho ThOOmiho Scotta právě jezdím po opravě já a taky bez problémů, i když ho vůbec nešetřím. Ale zase ten kdo mi to dělal evidentně s karbonem nepracoval úplně poprvé :).

            0 0
            • soc  

              jo, to je mi jasné :)

              to moje tvrzení bylo schválně přehnané, protože dost příspěvků takto vyznívá …

              člověk, který má zkušenosti, udělá opravu tak, aby dané místo bylo pevnější než původně, ovšem bez úplné znalosti originální skladby tkanin. Přesto to může fungovat líp :)

              0 0
              • AsiJura  

                No tak to ty jen provokuješ:) Vidím, že taky víš, tak přece tušíš i to, že se dá s karbonem krásně pracovat už při návrhu výsledného produktu, kdy se dají dobře spočítat působící síly a podle toho zesílit tuhle a zeslabit tamtu stěnu, jak dokázali lidi od Santa Cruz, když se chce, tak to jde. Co jsem opravoval třeba 5 let starý karbonový rám, tak to byla docela hrůza a nejezdil bych na tom, proti tomu letošní čína co jsme měl v ruce nedávno vypadala už o poznání lépe.

                0 0
                • soc  

                  Jo, jenže otázkou zůstává, jak k tomu číňani přišli.. jenom něco zkopírovali, nebo se nad tím fakt zamysleli?

                  Občas přemýšlím nad tím, jak vlastně probíhá vývoj, nejenom u karbonu, nebo u číňanů, ale opravdu obecně v cyklistice. Je to jenom testováno na lidech s tím, že model na další rok se trošku upraví, nebo se tomu opravdu věnují naplno?

                  P.S. Několik let mě živily pevnostní výpočty letadel včetně přípravy podkladů pro pevnostní zkoušky pro certifikaci, nedělám si iluze, že by to v cyklistice šlo taky až tak do hloubky, ale stejně by mě zajímalo, jak ten vývoj vlastně probíhá :)

                  0 0
                  • AsiJura  

                    No to je to o čem mluvím, pár značek platí ddrahý vývoj, a nedivil bych se kdyby některé šly tak daleko jako je letecký průmysl, až na to, že nemusí platit drahé certifikace a certifikované materiály. Jsou dejme tomu 3–4 značky na světě, které to berou poctivě a valí do toho vývoje prachy, aby to bylo v určitém směru nejlepší na světě, pak je takových 10 značek, které to splácají aby to nějak drželo a pak je 100 značek které buď nakoupí u prvních dvou, nebo to okopírují. To je jen moje teorie, čísla si cucám z prstů.

                    K tomu letectví, já dělám pár let právě opravy kompozitů v letecké údržbě, jsem tedy ten tvůj Toník, který vidí pořád ty samé závady způsobené pouze špatnou konstrukcí výrobku. Takže když vidím u MRX mtb rámu prasklou zadní stavbu v oblasti napojení spodní vzpěry k patce, tak je mi jasné, že za to prostě karbon jako takový nemůže. V tomhle se snad shodneme?

                    0 0
                    • soc  

                      souhlasím s Tebou, Toníku :)

                      BTW, opravují se nosné, nebo nenosné části? Jak se k tomu staví výrobce, protože každá oprava musí být schválena výrobcem a musí projít změnovým řízením, ne?

                      0 0
                      • AsiJura  

                        Tak každá oprava určitě ne, roztřídil bych to asi takhle: Jsou standartní defekty způsobené provozem, se kterýma výrobce počítá, např. dnety na klapce, u kterých je vlastně celý postup uvedený ve Structure Repair Manualu, tam je identifikace, vyhodnocení, oprava, kontrola.

                        Pak jsou defekty, kteeré se začnou oběvovat třeba u určitého ročníku mašin, tam si výrobce uvědomí chybu v konstrukci a vydá Service Bulletin(posaný defekt, jeho odstranění, nebo způsob jak mu předejít), který je v podstatě závazný pro údržbu, a musí se aplikovat buď při nejbližší revizi, nebo po nějakém počtu nalítaných hodin nebo cyklů.

                        A pak jsou nějaké specifické chuťovky, které standartně v manuálech nenajdeš a většinou tě odkážou právě na kontaktování výrobce, který ti buď sám pošle nějaký technologický postup, nebo ti schválí tebou navržený. Snad jsem popsal to, na co ses ptal.

                        0 0
                        • soc  

                          Jasné, já to znám spíš z pohledu výrobce. To, co se dostane k Tobě je vlastně výsledek určitého změnového řízení, které taky musí projít certifikací, i když nejspíš značně zjednodušenou. U těch klapek se s tím očividně počítá dopředu.

                          Dík, zase jsem si rozšířil obzory :)

                          0 0
                      • AsiJura  

                        Ještě k těm nosným částem: zatím jsem nedělal na mašině která by měla třeba žebra z kompozitu, ale podle toho do vidím u klempířů, tak opravit se dá všechno. My co děláme asi nejvážnější opravy, tak jsou to opravy na řídících plochách, typicky klapky(sendvič plášť-voština-plášť), ovšem to je zrovna komplet dural, napadá mě tak tab na výškovce u B737, ten je myslím komplet karbonový, nebo winglety na NG

                        0 0
          • AsiJura  

            Je vidět, že o tématu „hodně“ víš.

            0 0
        • roman 3D  

          když vidím u kámoše v servisu ty díry,praskliny,po­trhaný karbon rámy tak prostě u mě raději obětuju prachy za novej hliník než za opravu karbecu – prostě s mojí vahou opravenýmu karbecu ale vůbec, vůbec nevěřím, ale je možný že oprava fuguje, to nepopírám

          0 0
          • AsiJura  

            Tak raději nelítej moderníma dopravníma letounama, tam se ty díry a praskliny v karbecu taky opravujou ;)

            0 0
            • roman 3D  

              právě že vůbec nelítám, na dovolenku zásadně jezdím autem, poslední let byl zrovna 11 září 2001 do Monastiru/Tunis a za tejden zpátky jejich Abduláh airolinkama a vod tý doby se mi nikam letecky nechce:-), ale vím že někteří tomu věří a že to i funguje, alespoň vobčas když maj štěstí:-)

              0 0
              • soc  

                Lítám každých 14 dní, abych vůbec viděl rodinu. Ale všechno je to poctivý hliník :D

                0 0
                • roman 3D  

                  tak to bych taky možná ještě jednou letěl, karbec a 29 NEBRAT:-)

                  0 0
                • AsiJura  

                  Raději bych letěl dreamlinerem než 340 saabem, kde je karbon tak maximálně na podlahovém panelu:)

                  0 0
                  • soc  

                    Nejčastěji Bombardier CRJ1000 (nový stroj, ale klasická plechařina :)), potom ATR42/72 :)

                    Oblíbené byly lety Praha-Brno se Saabem 200, víc palubního personálu než pasažérů :D

                    0 0
              • Ruprt2  

                Ale auta se taky serou.

                Si představ, že se ti třeba v zahraničí vysere turbo nebo nějaký podobný díl.

                to letadlo za tebe má aspoň kdo spravit.

                0 0
                • roman 3D  

                  nemusíš mi povídat letos na jaře jedno turbo v čechách u baráku a druhý na konci léta když se jel z chorvatska – Lučko, bez turba sem dojel do maďarska czorna a potom odtah domů, relativně nový diesely (4 roky stará C4 Grand picasso 1,6 hdi) – přicpanej filtr pevnejch částic a přidřenej egr ventil spolu s přicpanou tubkou oleje chlazení turba dokážou svý, nic příjemnýho kór když máš sebou děti

                  0 0
        • Ruprt2  

          takže když nějaký model stojí za hovno a ještě k tomu praská jak na běžícím páse, tak to vlastně znamená, že ho sice navrhnuli debili, ale jinak je úplně supr, protože když ho omotáš dvěma kilama dalšího karbonu, tak se na tom bude dát jezdit?

          0 0
          • JakeF  

            Tohle mě taky zajímalo, kolik to přidá… Scale se mi z opravy vrátil o celých 8 gramů těžší :). Čekal jsem spíš tak 30g.

            0 0
          • AsiJura  

            Přesně, až na to že ta váha přibyde v jednotkách, max desítkách gramů. Zrovna jsem si takový blbě navrhnutý rám opravil a postavím si na něm zimáka.

            0 0
          • Zdyn  

            No a já při opravě zadní stavby u Storcka ušetřil asi 15g a ještě to je pevnější, než to bylo. Ikdyž něco málo se na té hmotnosti podílí i jiná povrchovka.

            0 0
            • saintjv  

              Panove takovej debilni dotaz. Kdyz ty ramy kupujete tak novy nebo jety? Poac kdyz uz se kupuje novej, tak prece se zarukou… A treba Trek dava celozivotni zaruku na ramy. Jak jste vyse zminili jsou znacky, ktery se zabyvaji vyvojem a presne u nich tu zaruku prece najdete. Treba co se tyce toho Scala, ten by mel byt v zaruce, ne? Co na to reknou prodejci? ***** takovej ram stoji vic nez nektery auta, tak by se kluci meli smejkat aby to vymenili za novej ne?

              0 0
              • JakeF  

                Já třeba Treka měl dovezenýho z USA jako úplně novej rám, nejspíš ho někdo dostal v reklamaci a mezitím si koupil něco jinýho. Asi by byla docela sranda, kdyby si to bejval nechal a ten vyreklamovanej rám prasknul po pár km jemu :D. Nicméně pořád mě to i s opravou vyšlo na výrazně míň, než polovinu toho, co se ten rám prodával tady (tuším 45 tisíc MOC).

                0 0
                • saintjv  

                  Jestli se nepletu konkretne Trek ma asi nejlepsi zaruku vubec. Pokud mas ram zaregistrovany vyreklamuji ti ho i tady.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Taky aby nereklamovali, když si za 26" hardtail rám říkali nějakých 65 tisíc :D. Jinak záruka samozřejmě platí na prvního majitele, takže v mým případě to na reklamaci nebylo. Nicméně člověk od Treku mi řek, že to vypadá, jako by to bylo způsobený nárazem a že by mi to stejně nejspíš nevyreklamovali… Každopádně vzhledem k tomu, jak Treky praskaj, bych si ho už při jejich cenový politice nekoupil, ať by reklamovali jak chtěli. A to ho můžu mít za lepší cenu, než když jsem jezdil za tým přímo napojenej na českýho dovozce :D.

                    0 0
              • epsilon  

                Tohle by me taky zajimalo, kdyby mi takhle prdl muj scale tak to hned jdu reklamovat ..

                0 0
              • Zdyn  

                No Storcka rám jsem novej nekupoval. Ty prachy, co za to chteji bych nedal. Dostal jsem se k němu náhodou za pěkný peníze.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.