ocel --> hlinik--> karbon --> ???

117 nepřečtených
  • mamfpici

    zdravim bikeri,

    co si myslite aky material vystrieda karbonove kompozity pri vyrobe ramov? alebo si myslite ze karbon je to najlepsie a nic ine uz nebude?

    0 0
    • maajkee  

      Jasný, že bude :)

      0 0
    • martin_bakov  

      mozna nekdy casem : http://cs.wikipedia.org/wiki/Grafen

      0 0
      • PjSky  

        tak to by bylo uzasny :D

        podle toho co pisou by pak ram z grafenu byl dokonale ciry..

        vypadal by jako ze skla :)

        umim si to predstavit a rozhodne se mi to libi :)

        0 0
      • Pedro404  

        Na chemii/fyzice sem nedával pozor, takže možná to je blbá otázka, ale jak postavíš rám z materiálu o tloušťce 1 atom?

        0 0
        • Georrge  

          stejně jako se to dělá u karbonu – vrstvení :)

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
        • Fredos  

          Z grafenu je možné vyrobit nanotrubičky, které se mohou použít v kompozitních materiálech. Ty jsou pak pevnější a lehčí než kompozity s uhlíkovými vlákny.

          0 0
    • Chiron  

      Tak v nejbližší době asi nic. Ale časem bych to viděl na nějaké uhlíkové nanotrubice nebo něco podobného.

      0 0
    • in4mator  

      rákos

      0 0
    • mr.antik  

      myslim že teď jsou na řadě další komponenty než rám..

      0 0
      • mamfpici  

        mozes upresnit co si tym myslel?

        0 0
        • mr.antik  

          Oželim půlkilovej rám, když už někdo vymyslí nějaký sériový (tj. levnější) rám s integrovovaným rohloffem nebo něčim podobným. Vidlice je taky dneska těžší než rámy. Nějaký lepší materiál na gumy atd…

          0 0
          • mamfpici  

            ram s integrovanou prevodovkou co by zvladla cca 80000km za rozumnu cenu by bol asi ten najlepsi mozny produkt pre toho co by si ho kupil ALE vyrobcovia potrebuju zarabat a vyrobit nieco co vydrzi beznemu spotrebitelovi 10–15 rokov to asi pre nich neznie moc lakavo

            0 0
    • Lada,s  

      Jedině dřevo!!! :D http://autofun.blesk.cz/…o-kolo-7265/

      0 0
    • scalar  

      Jmenované tři materiály se používají souběžně už nějakých 20 let, tak to třeba chvíli ještě vydrží.

      0 0
    • jIrI___  

      Jedno je jisté. Nástupce bude opět kompozit.

      0 0
    • AleZ80  

      Někteří používají titan, viz SUNN

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • kubad  

      až vymyslí něco vhodnějšího něž carbon tak je náhrada jasná, ale co to bude? to je otázka :D

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Trailmistr  

      Před časem jsem četl rozhovor s jedním vývojářem a ten pracuje s bórovým vláknem místo karbonu, je to kompozitní materiál s vyšší tuhostí a mnohem lehčí…jen si nakonec posteskl chlapec – ale je tu poněkud vyšší cena..pár siničních kol z borových vláken stojí bratru 50 000 USD :D

      0 0
      • mountaineer  

        Borovy vlakna navic nejsou v surovym stavu tak tvarna jako napriklad uhlik,takze se sice daji pouzit jako lokalni vyztuhy orientovane rovnobezne s osou trubky ale slozitejsi tvary z toho nevyrobis.Nevim ted z hlavy uz minimalni polomery ohybu,ale ses pri pouziti dost limitovanej.A mi­mochodem,je to jedovata latka,mel sem v ruce zapichnutej cca 2mm dlouhy kousek vlakna a druhej den sem si ho musel vyrezavat ven-prst uz byl skoro ochrnutej.

        0 0
    • DaSnail  

      potenciál karbonu ešte neni ani zďaleka naplno využitý.

      a kdo má radšej kov, tak adamantium je fajn… 8o)

      0 0
      • kubad  

        souhlas, carbon na kolech má do carbonu v F1 ještě hoooodně daleko

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • vasek80  

      dřevo

      0 0
    • mamfpici  

      podla mna dy sa dal pouzit aj nejaky kompozit z prirodnych vlakien napriklad aj z toho dreva a ked uz sme pri dreve tak preco nie ked z neho mohli vyrobit aj lahky bombarder.

      0 0
      • jIrI___  

        Některá uhlíková vlákna jsou v podstatě taky z přírody (celulóza, smola), ale je jich minimum.

        0 0
      • camlost  

        vzhledem k tomu, ze celuloza coby zakl. stavebni material rostlin obsahuje znacne mnozstvi atomu uhliku (C, lat. carboneum, angl. carbon), lze ocekavat, ze vlastnosti nebudou od stavajici technologie zase tak moc odlisne. (*)

        (*) problem je v tom, co presne se myslim tim „karbon“ v nazvu threadu. kazdy vyrobce produkuje jiny „karbon“. o pouziti „uplne jineho karbonu v F1“ uz tu byla zminka, totez plati pro dalsi odvetvi.

        obecne ma uhlik sikovnou vlastnost – je 4mocny (tj. dokaze vazat 4 dalsi atomy). pokud temi atomy jsou opet atomy uhliku, vznika velmi pevna sit.

        samotna sit z uhliku nebude nektere dalsi pozadovane vlastnosti. proto vznikaji ruzne sendvicove konstrukce, ruzne slouceniny uhliku, atd.

        vzhledem k mnozstvi uhliku v prirode jej povazuji za favorita mezi prvky. zda bude v budoucnu pouzit grafen, fullereny, nebo site spletene z uhlikovych nanotrubicek (nebo neco dalsiho) si netroufam odhadnout.

        (tolik nazor laika, ktery si ani v nejmensim necini narok na polemiku se zdejsimi karbonovymi guru)

        0 0
    • Georrge  

      karboteinium :) jinak zvaný titabon… aneb sendvič karbon/titan/kar­bon/titan/kar­bon… aneb podobná konstrukce jakou má karbon v F1, tam to totiž není čistý karbon, ale sendvič velmi tenkých vrstev karbonu a wolframu. Teda aspoň na nosném monokoku, křídla a takové cipiny jsou asi jen čistý karbon.

      A nebo titan v čisté formě, protože je NEJ! Ale napřed se bude muset vymyslet levnější způsob výroby…

      0 0
    • Beeda  

      nanovlakno:-)

      0 0
    • miki  

      Mamfpici co to bude jen když něco bude.

      0 0
    • blaza84  

      jednoho krásnýho dne stiskne američan, rus, číňan, severní korejec a možná nějaký arab tlačítko s nápisem NUKE, ve čtrvté světové se bude bojovat klacky a opracovanýmy kameny a příštím technologickým pokrokem v oblasti cyklistiky bude dřevěné odrážedlo :-)

      0 0
    • Volf  

      Když se podíváš na módu, tak by se dalo říct, že se vše stáe dokola opakuje a z toho by se dalo vyvodit, že dojde k nějaké reminiscenci kovových maretiálů. Ovšem pokud se na to podíváš z hlediska ekonomického, tak je skoro jisté, že svět cyklistiky se bude ubírat cestou kompozitů, protože jsou jednodušší na výrobu i na zpracování a to i z pohledu kvalifikované pracovní síly. Lepit do sebe díly z pryskyřicí nasycené pleteniny nebo to dávat do forem je mnohem jednodušší na kvalifikaci, než vytavit rudu, udělat slitinu, vytáhnout trubky a ty potom svařit. Takže já si myslím, že kov zůstane otázkou individuality a kompozity obládnou masy. Stačí se podívat za jaké peníze dnes koupíš v Aii kompozitový rám.

      0 0
      • Zdyn  

        No a podivej se, za kolik v asii koupis Alu ram :)

        Troufam si tvrdit, ze kompozitovy ram nikdy nebude levnejsi nez treba hlinikovy. Kdyz u kovu zapocitavas do vyroby i kvalifikovanou silu na zpracovani rudy atd. ,tak musis zapocist i samotnou vyrobu uhlikoveho vlakna a pryskyrice. A na to potrebujes take velice kvalifikovanou silu. Samotna vyroba surovin muze byt u kovu i kompozitu stejne narocna, ale samotna vyroba kompozitoveho ramu bude vzdycky slozitejsi a casove narocnejsi, nez posvarovani nekolika trubek.

        0 0
        • soc  

          Možná časem. Nové technologie, nové možnosti zpracování polotovarů. kompozity s krátkými vlákny vstřikované do forem :) Roboticky upletený rám přesně na míru:) Ale to třeba časem přijde, nechme se překvapit. Zatím je to jak říkáš.

          0 0
        • Volf  

          Myslím si, že je to tvůj velký omyl. Kompozitovou trubku dnes uplácáš i v bamusové chatrči bez elektřiny, ale zkus to udělat s hlinékem, ocelí nebo titanem. A kompozit není jen karbon a hlavně očividně neregistruješ fakt, že cykloprůmysl nevyvíjí své vlastní materiály, ale pouze používá to co je na trhu k dispozici pro jiná odvětví. A když se podíváš na vývoj alu rámů a představíš si, jak byly první hliníkové rámy předimenzované pro obavy z případných defektů, tak stejně tak jsou dodnes předmenzované kompozitové rámy minimálně z hlediska použitých materiálů a to je to co žene cenu nahoru a pak také stále vyvolávání pocitu ,, exkluzivnosti ,, kompozitových materiálů a přitom kde jaký kajak byl kompozitový už před třiceti lety.

          0 0
          • pepek  

            Jj v bambusové chatrči a pak to vypečeš nad ohněm.

            0 0
          • JSt  

            popis postup uplacani te kompozitove trubky v bambusove hatrci od nuly bez proudu ;-).

            0 0
            • kubad  

              zatopíš v ohništi :-) vemeš několik plechovek zamícháš :-) namotáš na bambus tkaninu, napatláš pryskyřicí, strčíš nad oheň a necháš dozrát.

              0 0
          • Zdyn  

            No ja mam s kompozity celkem dost zkusenosti, takze neco o tom vim. Vem si, ze z oceli si uvaris ram taky sam doma na nejake pouzitelne urovni jen se zakladni svarovackou z trubek, co najdes ve sklepe, ale o tom to neni.

            Reagoval jsem hlavne na to, ze u kompozitoveho ramu neberes v uvahu (oproti kovum) vyrobu vlatnich komponent, ktera rozhodne neni jednoducha. Teda pokud neuvazujes napr. ram ze slamy slepenej klihem. To ja take kompozit.

            Cena surovin urcite pujde dolu, o tom se nehadam, ale vlastní výroba je proste narocnejsi. Vyroba forem, casova narocnost, podil lidske prace. To se jen tak nezmeni.

            P.s.: kdyz se podivas na prvni Alu ramy, tak vahove na tom nebyly vubec spatne.

            0 0
          • Zdyn  

            Jo a vem si, ze obyc alu ram (bez laku atd.) v asii stoji (uz si nepamatuji presne) cca 20dolaru, pro velke odberatele.

            0 0
    • camlost  

      pro zajemce pomerne nedavno publikovana novinka o vyzkumu grafenu. treba na to „mentalne staci“ (nebo jak to rikate) i Joseph:

      http://www.nature.com/…mms1247.html

      0 0
    • File12  

      Rozumim tomu z fyzikalniho hlediska hovno ale mozna to nekoho obohati https://youtu.be/FaKl3OymFy4

      0 0
    • mikš  

      na ulož to stahneš aplikaci a vytiskneš na 3d tiskárně

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • hovado_cz  

      já si jednou pořídím titanovej rám ať už vymyslej cokoli :-)

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • pete_ax  

      pokud jste nezaregistrovali clanek… Festka planuje vyrobu ramu z grafenu:

      https://magazin.aktualne.cz/…02590604f2e/

      0 0
      • kubad  

        nechápu že jim to někdo žere, ale asi v tom umí chodit

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • jIrI___  

        Jsem myslel, že ta firma už neexistuje. A ejhle, oni objevují nové technologie :)

        0 0
      • McBlacky  

        oni umí chodit v dotacích zřejmě. Rok co rok PR kolik toho plánují vyrábět a že zhruba dělají 100 kol ročně a pořád ty projektovaný čísla ne a ne padat.

        0 0
        • raw 4  

          Jo jo… plan 4 az 5 tis. za rok? Pri jejich ceně? Zatim k tomu maji hodně daleko. …

          0 0
      • hovado_cz  

        běžný PR bláboly :-)

        0 0
    • lutte3  

      Recyklovatelný kompozit s použitím rostlinného škrobu a organických pryskyřic by byla cesta vpřed, jelikož carbon a jeho recyklace je dost *******.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Pedro404  

        Tak kdo řeší recyklaci, koupí hliník, ne?

        0 0
        • lutte3  

          O tom zadna, ja jezdim momentalne ocel. Spis ta recyklovatelnost by se mohla resit globalne :)

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • Pedro404  

            Von se dá patrně nějak downcyclovat, že ho rozsekáš a pryskyřici vypálíš. Akorát netušim, kde sou na to reálně vybavený (asi moc ne).

            0 0
            • mr.antik  

              nařezat z toho tyčky ke kytkám…

              0 0
            • Kuba78  

              Jako dlouholety modelar mam zkusenosti s uhlikem a mohu prohlasit, ze nejspolehlivejsi metoda jak ekologicky recyklovat kuprikladu celouhlikovy trimetrovy brus je trefit pri pruletu draty vvn. Je to takove nedobrovolne clenstvi ve spolecnosti pratel rychlozehu – potom uz jen z hromadky popela vyberes co zbylo z motoru, par kovovych tycek co byly tahla k servum a zbytek se rozfouka po poli.

              0 0
    • -b-n-x-  

      Tak teď asi ještě ten kartón, ale časem se určitě prosadí tekutý kov. :-)

      Akorát si nejsem úplně jistý, jestli na tom ještě budou jezdit lidé.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.