Ahoj,
jaký, popř. kde, byste mi doporučili trénink pro začátečníka? Chtěla bych začít jezdit na kole trochu více, než „víkendové vyjížďky“.
Děkuji
Ahoj,
jaký, popř. kde, byste mi doporučili trénink pro začátečníka? Chtěla bych začít jezdit na kole trochu více, než „víkendové vyjížďky“.
Děkuji
http://www.ondrej-vojtechovsky.cz/ povinná četba :)
Děkuji, hned se začtu :-) Jak jste začínali vy?
Něco podobné jsem řešil začátkem března. Jsou tu od mne 2 vlákna. Tady první
Ahoj, uvažuji o tréninku přes Alltraining nebo Cyklotrenink. Máte někdo prosím zkušenosti?
Koukam ze jsi z Brna, tak bych se spis obratil na Alese Rehore
Tak já to taky zkusím když už se to tady oživilo :).
Co dělat pokud mým cílem nejsou (klasické) závody, ale abych zvládal vícedenní bikepackingové výlety, například ujet za prodloužený víkend 3*150km (po silnicích, standardní český výškový profil)? Jezdím už mnoho let 5000 km ročně (celoročně do školy/práce 7+7 km, a o víkendech občas nějaké delší projížďky) a přijde mi že něco dělám blbě, protože tady třeba ve vedlejších vláknech čtu, jak někdo ujel s menším nájezdem/přípravou 1000km Okolo Republiky nebo WCC, což je pro mě nezvládnutelné.
Prolistoval jsem si „The Time-Crunched Cyclist“, no… můžu se o to pokusit :). Taky se teď půlrok chodím koulet, ale na kolo to má (celkem nepřekvapivě) minimální vliv. (jo a taky už mám trochu lepší kolo než mám v profilu, ale zázraky se taky nekonaly)
Jaké je to to o něco lepší kolo? V čem je konkrétně problém když ujedeš 1×150 km, že další den už to nejde?
Merida Crossway 40. Takové celkové vyčerpání a už nemůžu pokračovat, přirovnal bych to k tomu když třeba dělám přítahy na kruzích a podesáté už to nejde (i když ten mechanismus bude určitě jiný, protože tohle nastává až po několika hodinách); musím si sednout, odpočívat a pak zase chvíli jedu. A postupně musím dělat zastávky častěji (na začátku dělám preventivně třeba po 1.5hod. a potom každou hodinu i kvůli jídlu i když bych mohl jet třeba první 3 hodiny v kuse). Po třeba 120km první den už typicky zastavuju každou půlhodinu. No a další den už mám tohle vyčerpání třeba po 70km.
Máš špatně zvolené tempo. Plus tvoje tělo není zvyklé jezdit více hodit v konstantní -volnější- zátěži.
Tohle je jednak svalová věc ale hodně i trénink metabolismu tuků a pak taky regenerace, vhodné složení stravy při a po výkonu. Optimální mix sacharidů, proteinů a tekutin je pro každého individuální.
Bohužel je to zrovna ta část cyklistiku, kterou nenatrénuješ po vyjížďkách na 60–120minut.
Ti co tohle trénují jsou schopni při dobrém přísunu jídla a pití jet desítky hodin v kuse. Pokud mají za sebou dost let tréninku, není pak už potřeba ani extra nájezd.
A co snizit docasne cil a casem ho navysovat?
Muzes zacit na 120 km, 70 km a 3. den zkusit tech 70 km.
A casem treba pridavat 10 km v nejaky den.
A tvoje výška a váha?
197 cm, 92 kg (před 5 lety jsem měl 118 kg, ale ano, měl bych zhubnout ještě)
Tak v tom připadě si mimo dojízdění najít čas na to aby jsi jezdil aspoň jednou týdně delší vzdálenosti v rozumné intenzitě nepodcenit aktivity v zimě a výsledek se musí dostavit.
Pokud to zjednoduším (a ono to nakonec jednoduché je), potřebuješ tři věci: odpovídající trénink, stravu a hlavu. A pak je to také o sportovní minulosti, hlavně v mládí. Kdo se nehnul do dvaceti (a nemusí to být vrcholový sport, ale třeba jen víkendové tůry s batohem), bude se mu těžko na něco navazovat.
Hlavu, tu asi máš relativně nastavenou, motivace by byla, ale patří k tomu taky schopnost snášet strasti, věřit si, atd…
O stravě najdeš miliony článků a můžeš do nekonečna hledat ideál stravování. Co je pro ultra nejdůležitější, je připravit tělo předem. Pokud vyrazíš a nemáš zásoby, doplňováním cukrů během cesty už to nedohoníš. Budeš neustále balancovat mezi mám a nemám energii. Pak samozřejmě si také zvyknout na nižší zátěž a „pálení tuků“.
A to se už dostávám k tréninku. Krátkými jízdami do práce nahoníš spousty ročních kilometrů, ale na ultra ti budou poměrně na nic. Je to podobné jako třeba shyby. Abys udělal 20 shybů v kuse, tak to tím, že uděláš 2×1(2) shyby denně, těžko natrénuješ. Je prostě potřeba trénovat to, co chceš jezdit. A pokud chceš jezdit ultra, musíš trénovat hlavně ultra. Dlouhé vyjížďky o víkendech. Nemusíš se honit v tempu (to bych si nechal na cesty do práce, ať neztrácíš rychlost:)), ale jet prostě dlouhou vyjížďku na pohodu. Ideálně jet třeba za někým (něčím), ať máš motivaci a vyrazit.